Side 1 av 1

Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 07 okt 2009, 18:08
av Stian9k
Hei folkens.

Min bedre halvdel var innom SAAB i dag og kjøpte tennplugger til meg (signaturbilen).
Hun opplyste reg.nr på bilen og kom hjem med en pakke tennplugger.
Så langt så vel...

Men pakken med tennplugger er merket med NGK BCPR6ES-II.
Skal ikke letttrykkeren min fra 1994 ha BCPER7ES-II eller PFR6H-10 ?

Jeg har noen rykkinger og litt ujevn gange på bilen, og tenkte å prøve med tennpluggbytte først.
Men om disse 6er pluggene ikke duger får jeg vel ta turen innom SAAB igjen for å bytte.

Har dette noe betydning? :?

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 07 okt 2009, 18:43
av na_X
6 er vel til uten turbo, 7 er til turbo. Det står i instruksjonsboka di ihvertfall. :)

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 08 okt 2009, 08:22
av Stian9k
Ja det var det jeg tenkte og "visste" også.
Så jeg ble litt i stuss når SAAB selv hadde levert ut et sett med 6'er plugger.

Jeg ringte de i dag for å høre om det hadde skjedd en misforståelse eller hva grunnen var.

Det som ble sagt er at en 7'er plugg er kaldere enn en 6'er plugg og dermed egner seg bedre til varmere klima og trimmede biler....
De anbefalte 6'er til min originale lettrykker.

Så da så... :? :roll: :wierdface:

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 14 jan 2013, 04:22
av redturbo
Min 9-3 1999 modell med B204E 154 hk LTT hadde også BCPR6ES-11 ved bruktkjøp, mens det i boken står et hakk kaldere plugg: BCPR7ES-11.
Jeg benytter ikke turbo-kreftene noe særlig på vinteren, men cruiser langs motorvvei.
Da er kanskje den varmeste pluggen (6) grei?
Har ikke hørt noe tenningsbank eller "snattring".
Men tenningssystemet er jo laget for 7'ern.
Hva mener ekspertene?

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 14 jan 2013, 08:19
av Ingvar N629
Hvis det er en utrimmet lettrykker går det helt fint å bruke BCPR6ES-11. Den vil til og med starte litt lettere.

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 14 jan 2013, 11:01
av redturbo
Takker for raskt svar, som vanlig! :woot:
Utrimmet ja, og når jeg nå skal kjøpe nye tennplugger så ville du kjøpt 6 eller 7?
Eller benyttet 6 om vinteren og 7 om sommeren når gassfoten er litt tyngre??

I følge Wikipedia (jada... :lol: ) så har B204E-motoren Trionic 5.5 og bruker derfor tennpluggen som en aktiv komponent og sensor/føler i systemet. Synes derfor at det er litt rart at det går så fint når den systemet er kalibrert for 7'ern? Graden av sensing på tenningsbank vil vel i noen grad influeres av tennpluggens varmeverdi?
Men for å detektere ione-strømmer som oppstår i sylinderen som følge av tenningsbank går det vel adskillig mindre spenning og strøm over tennpluggen og da har kanskje ikke en varmeverdi fra eller til noen betydning?

For andre noksagter som meg :reading: Se "Description" og "Ignition regulation": http://en.wikipedia.org/wiki/Trionic_T5.5

Re: Tennplugger 9000 2,3t

Lagt inn: 14 jan 2013, 11:13
av Ingvar N629
Det går helt fint med den varmeverdien på den motoren, gnistgap og utforming er lik mellom disse pluggene. Kun varmeverdien som skiller, 6eren vil ikke gå for varmt og 7eren blir varm nok til å holde seg ren. F eks B205/235E motorer har 6ere spesifisert, det er ingen forskjeller i kalibreringen for bankedeteksjon i programmene for motorer som skal ha 7er plugger.

Boka sier 7er plugg så i utgangspunktet er det jo den som skal brukes, men det er altså ikke noe problem å bruke 6ere på en lavtrykker. Hvis du trimmer så er det kun 7ere som gjelder.