Side 1 av 1
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 14 okt 2009, 10:33
av Tor N12
Daniel N683 skrev:
Er det mye jobb å fikse en motor med rådebank? Er det i det hele tatt noe poeng?
Det vet du ikke før du har åpnet den

Kommer jo helt an på hvor store skader det er på den og hvor lenge den er kjørt med skaden.
Normalt på en slik suger så vil jeg nå heller si at det er bedre å legge penger i en annen brukt motor.
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 14 okt 2009, 15:54
av EdHunter N815
Om den er rast helt er det nesten garantert håpløst å få liv i den igjen, sjangsene er store for at både veiv og blokk (+++...) er så skadet at de ikke kan repareres.
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 15 okt 2009, 21:59
av Morti
hehe, rådebank går vel mest utover veiva som regel? flere ting kan såklart bli ødelagt om man ikke fikser det i tide..
man kan ofte fikse "mild rådebank" ved å bytte rådelagre etter det jeg har hørt vaffal?
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 15 okt 2009, 22:21
av Ingvar N629
En ting er at lagrene er gåene, spon setter seg i oljesila og kan gi dårlig oljetrykk, men det fører gjerne med seg varmgang. Dette gir deg, om motoren brukes videre, sannsynligvis skjev veiv samt at det blir deformasjoner i blokk og gjerne også lageroverfall slik at blokka må linjebores før man setter inn nye veivlager. I tillegg kan fort lagrene sette seg fast i veiva slik at slitasjen kommer mellom lager og råde, og mellom lager og blokk/lageroverfall. Det er reparerbart, men alt koster. Totalt lander nok prislappen på å reparere en slik blokk langt over det den er verdt, spesielt siden det er en suger.
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 16 okt 2009, 09:49
av Gunnar N326
Er ikke B206- blokka verdt sin vekt i gull da? Tenker, hvis Daniel skal bygge opp igjen denne, blir det vel ikke som standard 2,0 naturlig aspirert..

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 16 okt 2009, 10:44
av Tor N12
Daniel N683 skrev:Gunnar N326 skrev:Er ikke B206- blokka verdt sin vekt i gull da? Tenker, hvis Daniel skal bygge opp igjen denne, blir det vel ikke som standard 2,0 naturlig aspirert..

B206 blokka står i 900:an nå.. tanken var å fikse motoren med rådebank så den kunne settes tilbake i 900:an - så jeg kunne få B206 blokka over i 9k:an min
B206-motoren er det forøverig ikke noe galt med - annet en at den står i feil bil - og uten turbo

Nå er det uansett ikke rett frem å sette inn en B206 i 9000... Registerdekselet er annerledes og da mangler noen festepunkter for øvre motorfeste samt dynamobrakett. Men dette kan man selvfølgelig sveise på om man har tilgang til noen som sveiser alu
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 16 okt 2009, 12:18
av Ingvar N629
Samt at den mangler oljeunderspylingsdyser og oljeretur fra turbo. Ser vel egentlig ikke helt fordelen med å sette den i 9000, du sparer vekt med spiller det så stor rolle i den bilen?
Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?
Lagt inn: 18 okt 2009, 15:53
av Talker
B206 har vel ikke disse balanseakselene den? Er det sånn at det er merkbart om man bruker en motor som ikke har disse eller fjerner dem? Frigjører man noe power, og/eller vil man merke noen slags vibrasjoner?