Side 1 av 1

SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 23 okt 2009, 08:41
av tussi18
Hei!

Hva er originalt ladetrykk på disse bilene?

Skal kjøpe en bil i dag. Noe spes med disse bilene som må sjekkes etter?

Er motorene stabile og gode? Kommer til å trimme litt, og lurer da på om den tåler en chip fra 185hk til 225 eller hva det er, når bilen har passert 250 000km?

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 23 okt 2009, 09:48
av Eirik N396
tussi18 skrev:Hei!

Hva er originalt ladetrykk på disse bilene?

Skal kjøpe en bil i dag. Noe spes med disse bilene som må sjekkes etter?

Er motorene stabile og gode? Kommer til å trimme litt, og lurer da på om den tåler en chip fra 185hk til 225 eller hva det er, når bilen har passert 250 000km?
Årsmodell??

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 23 okt 2009, 10:10
av Tor N12
Uansett årsmodell så finnes det bare 3 effektvarianter av 2.3t, 170, 200 eller 225 hester.
Ladetrykket på 170-hesteren er 0.45 bar, 200 og 225-hesteren har ca 1 bar (ved 3000).
De motorene tåler godt å trimmes om de er godt holdt men trimsnakk tar vi i trimforumet ;)

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 23 okt 2009, 10:27
av tussi18
Okei, godt å få det avklart.

I annonsen står det 180hk, men er vel 170hk motoren med litt effektanlegg og trimfilter som gjør at han skriver 180 sikkert :)

Takk for kjappe svar. Er 1996 modell forresten.

Men hvorfor har 200 og 225hk motorene samme ladetrykk men forskjellig hk?

Går ut i fra at det er like motorer. Kanskje annet innsug, dyser o.l. på 225hk utgaven?

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 23 okt 2009, 15:22
av Tor N12
Aero & Classic M98 (225 hesteren), har større turbo.. Mitsubishi TD04, den leverer mere luft på samme ladetrykk.
Nå skal det sies at det skiller litt, det er ikke eksakt samme ladetrykk på 200 og 225 men det er bra nært, husket bare ikke de eksakte verdiene her nå.
Alle turbomotorene fra 94 og oppover har de samme dysene, innsug mm både på 2.0t og 2.3t

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 24 okt 2009, 09:31
av Edward N812
aero (225hk) søker etter maks 1,04 bar, 1,02 i turtallsregisteret som det faktisk er interessant å se på ;)
men er jo mye mer relevant å gjøre som tor sier, og si ~1 bar. dette påvirkes jo av motorens tilstand, motorens hardware og ikke minst vær og oktaninnhold i bensinen. du ser nok ikke forskjell på noen hundredels bar på de fleste målere uansett.

200hk motorene søker etter 0,98 på det aller meste :P

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Lagt inn: 26 okt 2009, 11:09
av Trond N47
I brosjyrene til SAAB 9000 M94-98 under tekniske data oppgir de 1,00 bar på 200 hesteren og 1,08 bar på Aero med 225 hk. Så stor nøyaktighet har de som du sier strengt tatt ikke grunnlag for å oppgi...