Side 1 av 2
Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 20:51
av daniel84lind
Hvor lenge burde et register vare?
Jeg byttet for to år siden register på min 9-5 2.3 98mod, som da var gått 137 000km på mye ulyd i registret.
Det kostet meg 25 000kr for denne jobben og dem byttet toppakning i samme slengen fordi verkstedet mente dette var endel av jobben.
Noen måneder etter at jeg hentet bilen fra verkstedet dro jeg tilbake til verkstedet fordi jeg hadde fremdeles ulyden i motoren og når jeg peilet oljen var det gult på peilepinnen. (var veldig kaldt ute)
De lyttet på bilen sjekket oljen og tok 900kr til fra meg, for å si at det er et reimhjul som er litt slark i, men det er ikke noe du trenger og tenke på me det samme, når det gjaldt den gule oljen mente de at det var vanlig og skyltes kondens i oljepåfyllingsrøret.
Hva vet vell jeg, jeg er ikke mekaniker så jeg var fornøyd og trudde ting var på stell inntil.
NÅ 2år etter og 25000km har lyden som har vært i motoren blitt værre plutselig, jeg dro på et annet verksted som ligger nærmere meg og lurte på hva som var feil, der fikk jeg beskjed om at det var registrert som var dårlig og at det burde byttes asap, jeg forklarte at det nettopp var byttet og de tittet litt mer nøye, og mente at det ikke var byttet og at veihusventilasjonen ikke var oppgradert noe som burde vært gjort når/om de byttet register.
Dro tilbake til verkstedet som gjennomførte jobben og konfronterte de med dette og de skulle se på saken. Har på følelsen at de prøver å sno seg unna for idag når jeg ringte dem lurte de på servicehefte til bilen, jeg har ikke bilen til service regelmessig fordi den er gammel etter min mening, men jeg har selv byttet olje hver 10 000 km, de kan vell ikke kreve at jeg har service regelmessig på en gammel bil?
Spurte også om hvorfor de ikke hadde oppgradert veivhusventilasjonen, da fikk jeg til svar at det ikke hadde noe med registret og gjøre.
Spørsmålene mine er til slutt
1.hvor lang garanti har man på en jobb som koster rett under 25 000kr?
2.Kan de kreve at man skal ha fullt service hefte på en gammel bil?
3.Har veivhusventilasjonen noe med registret å gjøre? og burde de ha skiftet den når de gjorde jobben sist?
4.Burde ikke et nytt register vare bra mye lengre en 30 000km om oljen blir byttet regelmessig?
Takk for svar. (tall endret etter sjekk med kvitteringer)
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 21:41
av EdHunter N815
Du har uten tvil en garantisak her, etter min mening bør verkstedet dekke ny reparasjon samt reparasjon av eventuell skade av deres inkompetanse! Ville aldri satt så mye som en moped på det verkstedet, for dette her er mildt sagt hårreisende...
For det første så har veivhusventilasjonen MYE med registeret å gjøre, dårlig veivhusventilasjon er 99,9% sikkert grunnen til at registeret røk første gangen. Dette burde uten noe som helst snev av tvil vært byttet første gangen, og siden denne oppgraderingen er del av Saab's serviceprogram burde etthvert seriøst verksted vite at dette er første bud å skifte.
Det nye registeret burde vart mye lenger enn 25 000 uten oljeskift i det hele tatt, så at serviceheftet er relevant i en garantisak her er svada.
Jeg har god tro på at registeret aldri ble skiftet, få dette skriftlig fra det andre verkstedet og gi det opprinnelige klar beskjed om at dette vil bli anmeldt om de ikke dekker alle kostnader med å få feilen utbedret, samt eventuelle feil som oppstår som følge av det de har gjort.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 21:48
av Aleks_
2, 3 og 4:
Ja.
Skal de erstatte noe for deg i forbindelse med registeret bør bilen ha vært til regelmessig service.
Veivhusventilasjonen har mye med registeret å gjøre. Ting blir fortere slitt(deriblant registeret) dersom man kjører på gammel utgave av veivhusventilasjonen. Dette blir vanligvis oppgradert ved service..
Hvor lenge et register varer avhenger av mye rart. Feks så vil mye start og stopp av motoren slite mer på registeret enn lite start og stopp. Blandt annet derfor langkjøring er bedre enn småkjøring.
Men ja, registeret ditt burde vare en del lengre enn 25 000 km ja.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 21:57
av daniel84lind
Aleks_ skrev:2, 3 og 4:
Ja.
Skal de erstatte noe for deg i forbindelse med registeret bør bilen ha vært til regelmessig service.
Veivhusventilasjonen har mye med registeret å gjøre. Ting blir fortere slitt(deriblant registeret) dersom man kjører på gammel utgave av veivhusventilasjonen. Dette blir vanligvis oppgradert ved service..
Hvor lenge et register varer avhenger av mye rart. Feks så vil mye start og stopp av motoren slite mer på registeret enn lite start og stopp. Blandt annet derfor langkjøring er bedre enn småkjøring.
Men ja, registeret ditt burde vare en del lengre enn 25 000 km ja.
Bilen har vært regelmessig til service inntill den passerte 125 000km og blei "gammel" etter det har den vært på "register og toppakningsbytte og jeg har hatt luftfilter, olje og oljefilterskift hver 10 000 etter registret ble byttet på 136 000km.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 22:32
av doo-kie
Dette er garantisak fra verkstedet som gjorde jobben, selv om du bytter oljen selv. 25000km skal registret holde!
Vil tro at manglene veivhusfunksjon og tette smørekanaler+dårlig oljetrykk har gjort at du har fått raklende register igjen!
Om verkstedet nekter å ta det på sin kappe, skal du bare rette sak mot de.
Blir så provosert av såkalte "Merkeverksted" Service. Å så fint og flott med komplett service hefte fra merkeforhandler osv....
Er så mange usriøse verksted der ute. Kjenner jeg vil spy!
Stå på videre.! IKKE GI DEG!!!!! stå på ditt.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 22:40
av daniel84lind
Skal stå på mitt! 25 000kr ut av vinduet hakke jeg råd til!
Blir å true de med NAF, sak og uthenging med navn her på forumet og alle andre bilforumer om de ikke tar ansvar og det tviler jeg på at de er tjent med!
Takk for svar!
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 27 okt 2009, 22:46
av alex_ander3@hotmail.com
Sleng ut navnet du, du vil vel ikke at noen andre skal gå i samme fella som deg??
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 09:40
av Ingvar N629
Alt som skrives over her stemmer det, men er det målt hvor langt ute kjedestrammeren er, sånn at du vet med sikkerhet at det er registeret?
Toppakningsbytte er forresten ikke en del av jobben å bytte register, så du betalte 8-10k for mye for den jobben gitt.
Det er forresten en mulighet for at de kun dro igjennom nytt kjede og ikke byttet drevene og balansekjedesatsen, da er nok holdbarheten rundt 25k km, maks.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 13:18
av Karl N1641
Ingvar N629 skrev:Det er forresten en mulighet for at de kun dro igjennom nytt kjede og ikke byttet drevene og balansekjedesatsen, da er nok holdbarheten rundt 25k km, maks.
Kan, etter ein ringerunde vedr kjedesatsbytte på min, der eg ba om beskrivelse av framgangsmetode, bekrefte at dette er standard prosedyre på enkelte verksteder ja

Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 14:51
av Ingvar N629
KMT skrev:Ingvar N629 skrev:Det er forresten en mulighet for at de kun dro igjennom nytt kjede og ikke byttet drevene og balansekjedesatsen, da er nok holdbarheten rundt 25k km, maks.
Kan, etter ein ringerunde vedr kjedesatsbytte på min, der eg ba om beskrivelse av framgangsmetode, bekrefte at dette er standard prosedyre på enkelte verksteder ja

Isåfall er jo prisen på 25 000 direkte ran, om det er det som er gjort, da.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 15:43
av Haaka
Bare for å rette på en sak, spørsmål 1; det er 1 års reklamasjon på håndverksarbeid, uansett størrelse på verkstedregninga. Når du da har kjørt med bilen i 2 år, blir det straks verre da du ikke kan legge direkte ansvar på verkstedet. Hull i hodet, ja, men verkstedet skal du ikke regne med retter opp noe med store utgifter, når de ikke lenger har det samme kravet på seg.
Jeg tror du skal kontakte et forbrukerråd, tvistutvalg, og få svar på framgangsmåte. Klage skriftlig til verkstedet, med henvisning med faglig utredning fra det andre verkstedet du var hos. Får du ingen respons får du kanskje søkt verkstedet inn til tvistutvalget..
Håper du får gjennomslag, for dette var jo bare tragisk..

Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 16:10
av Ingvar N629
Haaka skrev:Bare for å rette på en sak, spørsmål 1; det er 1 års reklamasjon på håndverksarbeid, uansett størrelse på verkstedregninga. Når du da har kjørt med bilen i 2 år, blir det straks verre da du ikke kan legge direkte ansvar på verkstedet.
Gjelder det også dersom man finner ut at verkstedet ikke har gjort det de ble betalt for? Om man f eks etter 2 år oppdager at de ikke har byttet hele registersatsen men bare dratt rundt et nytt kjede? Sier ikke at det har skjedd her, men jeg bare lurer...
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 16:22
av Singsaker
Ingvar N629 skrev:Haaka skrev:Bare for å rette på en sak, spørsmål 1; det er 1 års reklamasjon på håndverksarbeid, uansett størrelse på verkstedregninga. Når du da har kjørt med bilen i 2 år, blir det straks verre da du ikke kan legge direkte ansvar på verkstedet.
Gjelder det også dersom man finner ut at verkstedet ikke har gjort det de ble betalt for? Om man f eks etter 2 år oppdager at de ikke har byttet hele registersatsen men bare dratt rundt et nytt kjede? Sier ikke at det har skjedd her, men jeg bare lurer...
Allminnelig foreldelsefrist er 3år.
Er ikke jobben gjort som den skulle vært, så er det jo svindel. Et verksted med respekt for seg selv må sjekke hva som er gjort uten kostnad for kunden, er jobben gjort riktig så er alt vel(er vel umulig gjort her) om det viser seg at diverse slitedeler ikke ble byttet og en snarvei-metode ble benyttet så burde kunne påvises vil jeg tro.
Forbrukerombudet bruker 2mnd på saksbehandlig om de ikke får tilsvar, så får du 5 uker på ny runde f.tvist. enda kan verkstedet krangle og ordne faanskap, det beste er om du er medlem i NAF, KNA bruk de og gå evt til pressen.
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 16:30
av doo-kie
Om du tar av toppdekslet bude det da være mulig og se om drevene på kammene er byttet. Mine gamle var værtfall gul/brun oljeavleiring på og det fulgte ikke med nye bolter i registersatsen, så disse har samme farge, så vises godt at drevene mine og kjeda er byttet. Og det er vel 1,5 år siden.
Men de kan jo ha byttet kjeden og drevene på kammen i håp om de skulle kunne gjøre seg noen raske kroner...
Re: Registret IGJEN!
Lagt inn: 28 okt 2009, 17:08
av daniel84lind
Det er ikke målt hvor langt ute kjedestrammeren er, men to verksteder inklusiv det som har gjort en dårlig jobb mente det var mye lyd fra registret.
Jeg har skrevet en klage til verkstedet nå etter at de ville ha en skriftlig klage så får vi se hva svart blir, har truet med NAF, forbrukerrådet og uthenging i alle bilforum om de ikke tar ansvar.
så får vi se om de tar ansvar om ikke vil dere få vite navnet på verkstedet.