høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Legg inn av Anders N1660 » 02 nov 2009, 17:50

Ble litt høyt ladetrykk på bilen her en dag jeg var ute å kjørte, så endel vakumslanger hadde blåst av
(ladder da ikke så mye.......hehe). Deriblant slangen inn på map-sensoren.Bilen ble såklart helt sinnsyk av dette. Etter at jeg har fått på plass slangene igjen, og denne gangen med strips på, så er bilen blitt rar på tomgang. Sur når den er kald å varierer på varm motor, opp mot 2000 rpm. Men noen ganger virker den som den skal. Heller da mot tomgangsmotor, men er ikke sikker da dette kom etter denne episoden med høyt trykk og løse slanger. Er det vakumslanger inn på tomgangsmotor?
Vanskelig å se dette da det er mørkt ute å trangt bak der den sitter. Eller kanskje det er noe helt annet????
Ikke lyser check engine heller, prøvde å ta av batteripolen også, men ingen forskjell.


anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Legg inn av Tor N12 » 02 nov 2009, 21:52

Ta i allefall å koble av batteriet litt slik at Trionic-boksen blir "nullet" ut og begynner forfra med adapsjonene.
Du bør jo også sjekke at enveisventilen din er i orden (den som henger på vacumslangen fra toppdekselet) samt at avlastningsventilen er tett. Om du har orginal intercooler så kan du også ha ødelagt denne om du har hatt så mye trykk at slanger hopper av.. Trykksett gjerne hele systemet så ser du at alt er tett.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Legg inn av Anders N1660 » 02 nov 2009, 21:57

Tor N12 skrev:Ta i allefall å koble av batteriet litt slik at Trionic-boksen blir "nullet" ut og begynner forfra med adapsjonene.
Du bør jo også sjekke at enveisventilen din er i orden (den som henger på vacumslangen fra toppdekselet) samt at avlastningsventilen er tett. Om du har orginal intercooler så kan du også ha ødelagt denne om du har hatt så mye trykk at slanger hopper av.. Trykksett gjerne hele systemet så ser du at alt er tett.

har tatt av batteriet, men ble ingen forskjell. her er det forge-kjøler som sitter montert :mrgreen:
slangen som sitter mellom enveisventilen og innsugsmanifolden var helt morken......... prøvde forøvrig å blåse i ventilen og jeg blåste rett gjennom fra begge ender..... er det riktig???

anders
2012 BMW X3

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Legg inn av Morten N88 » 02 nov 2009, 22:04

Er en dårlig enveisventil hvis du kan blåse gjennom den begge veier ja :) Du må få skaffet deg en ny. Den skal tette når det er trykk i innsugsmanifoilden.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Legg inn av Anders N1660 » 03 nov 2009, 21:04

har nå plukket vekk enveisventilen og plugget nippelen både på ventilkåpa og innsugsmanifolden. problemet ser ut til å være borte. håper det ikke er tilfeldig....
Har det noe å si at jeg kjører sånn mens jeg venter på en ny ventil??

anders
2012 BMW X3

Svar