Side 1 av 1

høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Lagt inn: 02 nov 2009, 17:50
av Anders N1660
Ble litt høyt ladetrykk på bilen her en dag jeg var ute å kjørte, så endel vakumslanger hadde blåst av
(ladder da ikke så mye.......hehe). Deriblant slangen inn på map-sensoren.Bilen ble såklart helt sinnsyk av dette. Etter at jeg har fått på plass slangene igjen, og denne gangen med strips på, så er bilen blitt rar på tomgang. Sur når den er kald å varierer på varm motor, opp mot 2000 rpm. Men noen ganger virker den som den skal. Heller da mot tomgangsmotor, men er ikke sikker da dette kom etter denne episoden med høyt trykk og løse slanger. Er det vakumslanger inn på tomgangsmotor?
Vanskelig å se dette da det er mørkt ute å trangt bak der den sitter. Eller kanskje det er noe helt annet????
Ikke lyser check engine heller, prøvde å ta av batteripolen også, men ingen forskjell.


anders

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Lagt inn: 02 nov 2009, 21:52
av Tor N12
Ta i allefall å koble av batteriet litt slik at Trionic-boksen blir "nullet" ut og begynner forfra med adapsjonene.
Du bør jo også sjekke at enveisventilen din er i orden (den som henger på vacumslangen fra toppdekselet) samt at avlastningsventilen er tett. Om du har orginal intercooler så kan du også ha ødelagt denne om du har hatt så mye trykk at slanger hopper av.. Trykksett gjerne hele systemet så ser du at alt er tett.

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Lagt inn: 02 nov 2009, 21:57
av Anders N1660
Tor N12 skrev:Ta i allefall å koble av batteriet litt slik at Trionic-boksen blir "nullet" ut og begynner forfra med adapsjonene.
Du bør jo også sjekke at enveisventilen din er i orden (den som henger på vacumslangen fra toppdekselet) samt at avlastningsventilen er tett. Om du har orginal intercooler så kan du også ha ødelagt denne om du har hatt så mye trykk at slanger hopper av.. Trykksett gjerne hele systemet så ser du at alt er tett.

har tatt av batteriet, men ble ingen forskjell. her er det forge-kjøler som sitter montert :mrgreen:
slangen som sitter mellom enveisventilen og innsugsmanifolden var helt morken......... prøvde forøvrig å blåse i ventilen og jeg blåste rett gjennom fra begge ender..... er det riktig???

anders

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Lagt inn: 02 nov 2009, 22:04
av Morten N88
Er en dårlig enveisventil hvis du kan blåse gjennom den begge veier ja :) Du må få skaffet deg en ny. Den skal tette når det er trykk i innsugsmanifoilden.

Re: høy tomgang 9000 2,0t 97 mod

Lagt inn: 03 nov 2009, 21:04
av Anders N1660
har nå plukket vekk enveisventilen og plugget nippelen både på ventilkåpa og innsugsmanifolden. problemet ser ut til å være borte. håper det ikke er tilfeldig....
Har det noe å si at jeg kjører sånn mens jeg venter på en ny ventil??

anders