Side 1 av 3

eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 17:17
av powertom
Hei er det noen som kan svare på om det er noe forskjell på hk. Viss man går ned fra tre" til 2,5" i eksos. Har tre" fra katalysatoren og bakover.Det fra manifoild og frem er 2,5 " org. Det er sirka 280hk i bilen. Org turbo. Chip og intercooler er byttet. 1,3bartrykk.
Mvh Tom.B :D

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 17:28
av Eirik N396
Dette blir selvsagt bare synsing og gjetting, men jeg tviler på at det vil ha nevneverdig effekt. Det er jo den fremre delen av eksosen (downpipen ned fra turboen) som gir størst effektøkning ved oppgradering. Hva du har fra katalysator og bakover spiller mindre rolle. Jeg vil tro du skal oppi en del mer enn 280hk før 2,5" eksos blir en begrensende komponent effektmessig.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 17:42
av powertom
Takker for opplysningen. Regnet med at det ikke har så stor betydning. greit med org eksos. for det er vell 2,5"?

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 17:55
av Rambraut N1491
powertom skrev:Takker for opplysningen. Regnet med at det ikke har så stor betydning. greit med org eksos. for det er vell 2,5"?
2,25''

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 18:24
av Eirik N396
Original eksos er 2 1/4 " ja.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 18:34
av HansWF N416
280 hk i en gammel 900 er mye! Du burde heller hatt 3" fra turbo, helst en "batteribøy" for å unngå den brutale bøyen som er på det originale. Hva du har lenger bakover i systemet har ikke så mye å si.
Det fungerer sikkert med originalt også, men du vinner nok noen gode hester å moment med ett mer effektivt annlegg i front.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 18:36
av na_X
kommer vel endel an på hvilken turbo man har også da..
Er det orginal-turbo som står på lavtrykkern så går den visst til toppen 240-250HK.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 19:24
av Frode N073
tippe på at du ligge nærmare 220-230hk enn 280. med mindre du har gjort någe heilt porno med motoren.

eg har "samma" oppsettet som deg bare 0,9 bar og ligge på ca 190hk. 0,4 bar utgjør ikkje 90hk :wink:

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 21:31
av HansWF N416
Frode N073 skrev:tippe på at du ligge nærmare 220-230hk enn 280. med mindre du har gjort någe heilt porno med motoren.

eg har "samma" oppsettet som deg bare 0,9 bar og ligge på ca 190hk. 0,4 bar utgjør ikkje 90hk :wink:
Må si meg enig der. Hestekreftene fra 220-230 og oppover krever en god del modifisering, og kan være ganske kostbare.
Men selv med 220-230 hestekrefter går antagligvis bilen din like godt som nyere biler i dag med 280 hk.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 22:28
av powertom
Trodde det var lavtryks turbo i Denne jeg og. Men turbo slår inn først på ca mellom 2500 3000 omdreininger er med opp til ca 5500. Har kappkjørt med audi 4x4 med 300hk. Den holdt jeg følge med. Og en s6 med v8. Den parkerte jeg.Det har jo egentlig ingen ting og si.Men litt gøy da. Men er litt grønn på turbo. Denne som sitter her er vannavkjølt. Mener det står saab på den. Men har hørt at det er noen som blir kalt fulltrykker. Vanskelig og si angående hk i bilen. Har ikke kjørt den i benk. Men har en jeg kjenner somm trimmer bilene sine selv. Har hatt mye gromt. Han har prøvd denne og sier at det mer en 240hk i denne.Jeg har trodde det var rundt 230hk i den. Men det er jo vanskelig og si noe før den har været i benk.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 22:45
av Edward N812
hadde selvsagt vært artig om du hadde benka den. sprøtt om du har holdt følge med en bil med både høyere toppeffekt og mest sannsynlig bredere effektregister, hehe. husker en kar starta en prosjekttråd om denne bilen på bilforumet for noen år siden eller noe (kjenner den igjen på avataren din). var det deg eller var det forrige eier? husker det var lagt planer om manuell boostcontroller og greier =D> om det nå er "bensinchip" og ladetrykk oppjustert i APC-styreenheten så takker jeg gud for at det nå er du som eier bilen/tok til sunn fornuft ;)

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 22:49
av Rambraut N1491
På Og900 så er vel fulltrykker og lavtrykkeren akkurat samme turboen. Bare at fylltrykker har APC og orginal IC, noe lavtrykkern ikke har da den bare kjører på mindre ladetrykk, om en LTT har IC vet jeg ikke.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 22:59
av Eirik N396
Edward N812 skrev:husker en kar starta en prosjekttråd om denne bilen på bilforumet for noen år siden eller noe (kjenner den igjen på avataren din). var det deg eller var det forrige eier? husker det var lagt planer om manuell boostcontroller og greier =D>
Er vel forrige eier du tenker på; memberlist.php?mode=viewprofile&u=4377. Var blåkran i denne bilen tidligere ihvertfall.
Rambraut N1491 skrev:På Og900 så er vel fulltrykker og lavtrykkeren akkurat samme turboen. Bare at fylltrykker har APC og orginal IC, noe lavtrykkern ikke har da den bare kjører på mindre ladetrykk, om en LTT har IC vet jeg ikke.
Det finnes forskjellige turboer til og900. Mitsubishiturboen en ofte prater om i og900-sammenheng, TE05, er turboen som ble brukt på LTT. FTT brukte ulike Garrett-turboer.
Når det gjelder at og900 FTT har APC og IC originalt stemmer ikke dette. Det stemmer vel for alle f.o.m. ~midten av 80-tallet, men ikke for de eldre. Og en 900 LTT har ikke IC originalt.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 23:01
av Frode N073
feil. lavtrykkarane har mitsubishi turbo mens fulltrykkarane har Garret.
mitsu turboen begynner å lade litt tidligere (ca 500 omdr. tror eg) enn Garret'en som gjør bilen litt smidigare å kjøra.
te gjengjeld så e ikkje den egenskapen direkte girkassevennlig [-X

Edit: Eirik va litt før meg der gitt #-o

Edit 2: Ang kjøra i fra andre med mer effekt så drar eg sjøl i fra ein a6 2,7 biturbo automat (300hk). men det e jo ein bil som veie 4-500kg mer enn 900'en + automatkassen.
og900 går rimelig bra med "lite" effekt og den lava vektå har nok mesteparten av æren for det.

Re: eksos 900t 16v

Lagt inn: 05 nov 2009, 23:06
av Rambraut N1491
Eirik N396 skrev: Når det gjelder at og900 FTT har APC og IC originalt stemmer ikke dette. Det stemmer vel for alle f.o.m. ~midten av 80-tallet, men ikke for de eldre. Og en 900 LTT har ikke IC originalt.

Stemmer! Nå var jeg litt for kjapp i svingene her, APC kom i 82' intercooler er jeg ikke sikker på.

Garreten troor jeg kommer på ca. 2000rpm, kom i allefall ikke noe før når jeg kjørte med T8 motoren.