9000 B234L turbotrykk problem!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Jimmen » 21 nov 2009, 17:51

Den øverste på MV, altså C som går til turbo går det fint ann og blåse igjennom.
Går ikke på W. altså til wastegate.. sjekket ikke R.

"Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut."

Da er det noe feil til meg tydligvis, men koblet IKKE ut kontakten da jeg prøvde.
Stikker og prøver igjen jeg!

Men, når jeg prøver dette regner jeg med at bilen skal gå?
Det gjorde den ikke når jeg prøvde nå.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Tor N12 » 21 nov 2009, 20:00

Marius Bruheim skrev:
Jeg fikk stremt opp wasegate staget litt. å nå går den ned til ca 1.25 eller noe.
Bare så det er sagt og slik at ikke andre bare gjør dette:
Stramming av wg-stag er IKKE noe man skal gjøre med mindre grunnladetrykket er for lavt!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Kurt N597 » 21 nov 2009, 20:05

Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Jimmen » 21 nov 2009, 20:15

Kurt N597 skrev:Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
Halleluja! for jeg KAN blåse inn C men da kommer det ikke luft ut W.
Da regner jeg med at det er den som er feil da, for skal få prøve en til neste helg!
Håper virkelig det er den..
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

arban
Innlegg: 8
Registrert: 28 jun 2012, 22:08
Bil: 01 Saab 9-5 2,3 se
Sted: Vanylven

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av arban » 01 jul 2012, 20:07

Slenger meg på denne.. :)

Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
/// M POWER

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Pål N526 » 01 jul 2012, 21:12

Marius Bruheim skrev: Men var en rar patent på den slangen der, er det et skøytestykke under der? Kan den fungere som en "struping"?
Den nedstrupinga, det er ikke no "blåventil" som er slengt på? Wg skal ikke stilles på for å rette trykket. Kan du ta bilde av modden?

/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2012, 09:25

arban skrev:Slenger meg på denne.. :)

Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
Først og fremst, hva slags bil har du??

Er det en 9-5 så er jo EVAP-systemet koblet til R-slangen, kan være en av EVAP-ventilene som lekker dersom du ikke får fullt trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

arban
Innlegg: 8
Registrert: 28 jun 2012, 22:08
Bil: 01 Saab 9-5 2,3 se
Sted: Vanylven

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av arban » 03 jul 2012, 20:47

Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell

Takker for svar :)
/// M POWER

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: 9000 B234L turbotrykk problem!

Legg inn av Paul N1176 » 03 jul 2012, 20:50

arban skrev:Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell

Takker for svar :)
du kan jo søke på blå enveisventiler her å se hva du finner, de kan skape litt krøll med ladetrykket på 9-5..

edit: gjorde det for deg: viewtopic.php?f=12&t=22377
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar