Slitte løpehjul

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 19 nov 2009, 00:38

Hei

Vet det ligger lignende tråder ute, men fant ikke alt jeg lurte på :)

Løpehjulene på bilen min har begynt å synge på siste verset, hører de når bilen står på tomgang.

Er det noe spesielt man skal tenke på når disse byttes (moment, shimming e.l) ?

Kan det være likegreit å bytte alle løpehjul + spennruller når man først er i gang?

Er det noen som selger multirems kit eller noe sånt?
Sist redigert av Byrtemann den 24 nov 2009, 22:24, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Tor N12 » 19 nov 2009, 00:46

Ikke noe spesiellt å tenke på men skift alle når du først holder på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 19 nov 2009, 01:50

Ikke noe spesiellt å tenke på men skift alle når du først holder på.
Holder det å bytte strammehjul hvis dette begynner å bli slitt eller bør helst hele mekanismen byttes?
Hvor er beste stedet å få tak løpe- og strammehjul?

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Jim S. N1578 » 22 nov 2009, 13:51

Byrtemann skrev:
Ikke noe spesiellt å tenke på men skift alle når du først holder på.
Holder det å bytte strammehjul hvis dette begynner å bli slitt eller bør helst hele mekanismen byttes?
Hvor er beste stedet å få tak løpe- og strammehjul?
Det holder å bytte strammehjulet så lenge mekanismen fungerer som den skal. Speedparts har delene du trenger.
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... _9-3.shtml

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 23 nov 2009, 07:55

Takker for svar:) Skal ordne det imorra :D

Noen gode tips for å avlaste strammehjulet før jeg løsner reima?

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Kurt N597 » 23 nov 2009, 11:44

Det er et lite hull på sida av strammeren, plasser en 4mm umbrako der når du spenner strammeren for å avlaste reima.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 23 nov 2009, 16:34

Det er et lite hull på sida av strammeren, plasser en 4mm umbrako der når du spenner strammeren for å avlaste reima.
Da burde dette gå bra :D

Takk for alle tips, setter tråden som løst :wink:

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 24 nov 2009, 22:32

Gjenåpner tråden..

Var visst litt mer problemer enn først antatt, 1/2" firkanten på strammemekanismen som brukes for å avlaste reima er brekt av i ene sida etter forrige kar som holdt på med dette. Får ikke godt nok tak i den til å klare å avlaste reima.

Er beste løsning å klippe gamle reima og bytte hele mekanismen? såg ut som en ganske kurrant jobb sålenge festebolten ikke er for rusta.

En annen ting er at forrige eier har satt på reima som hører til biler uten A/C, så kompressoren har "skjært seg" virker det som, er hvertfall godt rusta og umulig å dreie på reimhjulet. Antageligvis fordi den har stått ubrukt lenge. Merka i sommer at aircondition fungerte svært dårlig, men tenkte dette hadde noe med lavt nivå på kjølemedium å gjøre.

Kjøpte bilen på Thrane Steen Skøyen, kan eg klage på dette som en mangel eier burde visst om og opplyst kjøper?
Står i kontrakten at bilen er prøvekjørt og besiktiget av kunden.

Finnes det noen lov som fortsatt gir meg rettigheter her? :reading:

Takker for alle svar!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av EdHunter N815 » 24 nov 2009, 22:47

Byrtemann skrev:Gjenåpner tråden..

Var visst litt mer problemer enn først antatt, 1/2" firkanten på strammemekanismen som brukes for å avlaste reima er brekt av i ene sida etter forrige kar som holdt på med dette. Får ikke godt nok tak i den til å klare å avlaste reima.

Er beste løsning å klippe gamle reima og bytte hele mekanismen? såg ut som en ganske kurrant jobb sålenge festebolten ikke er for rusta.

En annen ting er at forrige eier har satt på reima som hører til biler uten A/C, så kompressoren har "skjært seg" virker det som, er hvertfall godt rusta og umulig å dreie på reimhjulet. Antageligvis fordi den har stått ubrukt lenge. Merka i sommer at aircondition fungerte svært dårlig, men tenkte dette hadde noe med lavt nivå på kjølemedium å gjøre.

Kjøpte bilen på Thrane Steen Skøyen, kan eg klage på dette som en mangel eier burde visst om og opplyst kjøper?
Står i kontrakten at bilen er prøvekjørt og besiktiget av kunden.

Finnes det noen lov som fortsatt gir meg rettigheter her? :reading:

Takker for alle svar!
Jeg ville nok gått for å bytte ut mekanismen ja. Tipper grunnen til at det har blitt satt på reim utenom AC er at kompressoren har blitt ødelagt først, ser ingen annen god grunn for dette. Kan ikke se for meg at den skal bli ødelagt av å ikke være i bruk, så den har nok vært ødelagt før reimen ble byttet.

AC vil jo ikke fungere i det hele tatt uten kompressor, så da har du i praksis bare vanlig varmeapparat uten noen kjøling. Såfremt det i annonsen for bilen og av selger har vært opplyst at bilen hadde AC mener jeg dette er en mangel, men så er jo spørsmålet om dette er noe du burde merket ved besiktigelse. Det er også svært relevant hvor lenge det er siden du kjøpte den.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 24 nov 2009, 23:46

Kan ikke se for meg at den skal bli ødelagt av å ikke være i bruk, så den har nok vært ødelagt før reimen ble byttet.
Det er nok godt mulig, men uansett burde jeg vel ha noe si på dette?
Tipper grunnen til at det har blitt satt på reim utenom AC er at kompressoren har blitt ødelagt først, ser ingen annen god grunn for dette.
Hørt at noen bytter om reim på vinteren til den uten kompressor for å spare bensin, var en eks- bilmekaniker på jobben som nevnte dette. Lå en ekstra reim i bagasjerommet da jeg kjøpte bilen, trodde det bare var den gamle reima fra forrige bytte.
Såfremt det i annonsen for bilen og av selger har vært opplyst at bilen hadde AC mener jeg dette er en mangel, men så er jo spørsmålet om dette er noe du burde merket ved besiktigelse.
Det var ingen annonse på denne bilen, jeg skulle egentlig kjøpe en annen bil, men denne ble solgt samme dag som jeg reiste for å se på den uten at de gav beskjed. Så spurte jeg om de hadde noen andre biler i ca samme prisklasse og da viste selgeren meg bilen jeg har nå.

Kan ikke se at jeg burde legge merke til om kompressoren er koblet til eller ikke ved besiktigelse, slike ting burde man kunne regne med at er i orden. Fikk hvertfall ikke opplyst at A/C ikke fungerer som det skal og jeg mener dette burde være en soleklar mangel :|
Det er også svært relevant hvor lenge det er siden du kjøpte den.
Kjøpte den 6. Juni i år, så er ikke lenge siden.

Hva burde jeg si når jeg ringer selgeren?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av EdHunter N815 » 24 nov 2009, 23:56

I så fall mener jeg du har en god sak, det er jo en klar mangel på bilen og da har man vanligvis reklamasjonsrett. Siden selger er en forhandler tror jeg nok det beste er å forklare saken som den er, og spørre fint om de kan utbedre feilen for deg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 25 nov 2009, 00:20

I så fall mener jeg du har en god sak, det er jo en klar mangel på bilen og da har man vanligvis reklamasjonsrett. Siden selger er en forhandler tror jeg nok det beste er å forklare saken som den er, og spørre fint om de kan utbedre feilen for deg.
Får ta en telefon imorgen og håpe på det beste :D

Takk for hjelpen så langt =D>

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Edward N812 » 25 nov 2009, 11:10

lykke til med det der. angående bytte av hele strammemekanismen er det heldigvis ikke en veldig vanskelig jobb :) men det er omtrent umulig om du ikke løsner på motorfestet på passasjerside og jekker opp motoren til mekanismen kommer seg litt skrått opp fra innerskjermen (eller er jeg helt på jordet? det gjaldt i alle fall dynamoen, og den er jo lenger nede, hehehe). uansett, kun en 8mm umbraco som fester den, så sklir den rett av!

skal du bytte det strammehjulet som sitter helt aleine sånn cirka i midten av "reimbanen", så er dette i alle fall en mye enklere jobb med motoren litt skrå.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Byrtemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 11 feb 2009, 20:43
Bil: Saab 9.3 2.0t 01

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Byrtemann » 25 nov 2009, 13:07

men det er omtrent umulig om du ikke løsner på motorfestet på passasjerside og jekker opp motoren til mekanismen kommer seg litt skrått opp fra innerskjermen (eller er jeg helt på jordet? det gjaldt i alle fall dynamoen, og den er jo lenger nede, hehehe).
Med tanke på å løsne bolten den er festet med? Eller mener du for å få ut mekanismen? Ser for meg ut som det er ganske bra med plass mellom mekanismen og torpedoveggen. Noen andre som har gjort dette? Litt skeptisk til å begynne å løsne motorfester hehe :lol:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Slitte løpehjul

Legg inn av Edward N812 » 25 nov 2009, 21:03

med tanke på å løsne bolten er det jeg tenker på. den er jo ikke mot torpedoveggen, den er mot innerskjemen..

synd jeg husker så dårlig. det er godt mulig du slipper det altså, men det er veldig fort gjort.. plasser en jekk under den, så løsner du bare på de to 15 eller 16mm skruene og en 8mm skrue..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar