Side 1 av 2

LØST: Startproblemer 9000

Lagt inn: 27 nov 2009, 23:35
av bZerk
Har kjøpt en 95 mod. 9000 2.0 med litt startproblemer. Når den er kald starter den momentant og går helt fint. Hvis jeg stopper den etter at den har blitt varm og forsøker å starte den igjen er det ikke tegn til at den tenner. Men etter en times tid starter den fint igjen. Bensinpumpa har kunn gått 22000 km. Kan DI kassetten være en mulig feilkilde?

Tips tas i mot med takk! :)

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 00:34
av Tor N12
Normalt så er det veivakselgiveren som gir slike symptomer, men det skal sies at i min erfaring er at dette er et større problem på biler med T7

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 14:01
av henrik
begynn med VAG'en du.. du kan prøve å kjøre bilen varm, konstatere at den ikke starter for så å enten bruke liten mengde frysespray eller kaldt vann på toppen av vagen for å kjøle den ned for så å prøve starte..

da er det garantert den..

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 16:01
av bZerk
Hva er VAG pg hvor sitter den? Kan også opplyse at den stopper mens jeg kjører også, når den oppnår ca. normal temp så stopper den og vil ikke starte igjen.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 16:03
av Eirik N396
bZerk skrev:Hva er VAG pg hvor sitter den?
VAG er en forkortelse for veivakselgiver.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 16:07
av bZerk
OK.Takk. Da skal jeg sjekke det. Men det er utelukket at det kan være DI kassetten?

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 19:06
av Tor N12
bZerk skrev:OK.Takk. Da skal jeg sjekke det. Men det er utelukket at det kan være DI kassetten?
Nei, men det er i såfall et meget uvanlig symptom om det skal være den som er synderen.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 19:40
av bZerk
Nå har den stått i hele dag og nekter plent å starte i det hele tatt. Motoren er iskald men vil ikke starte.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 28 nov 2009, 20:37
av Saabfan
Har selv en 9000CS 95'. Har du tatt ut pluggene og sett om de kan gi deg noen hint? Regner med den går på starteren? VAGen sitter ganske enkelt tilgjengelig på fremsiden av blokka, litt på høyre siden når du står og ser nedi, om jeg ikke husker feil. Sitter festet med en liten skrue.

Mvh Marius

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 10:05
av henrik
Det er en høvsli korrekt angivning av plassering.. kan hende det sitter ett lite varmeskjold over den slik at den blir litt vanskelig å se.. sitter en torx skru og holder den på plass.. pass på å få med gummipakningen ut sammen med gammelsensoren slik at den nye pakningen ikke legger seg oppå den gamle.. da får du ikke sensoren langt nok inn..

VAG'en koster ca 700 hos mekonomen og det dobbelte hos saab, så om du kjenner noen du kan prøvelåne hos så er vel det greit. når du først har funnet den så er det bare 5 min å bytte den med mindre du har Gilde Kjøttpølser til fingre da det er ganske trangt.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 11:16
av bZerk
ok. Da skal jeg prøve det. Men kan den forårsake at den ikke vil starte i det hele tatt? For nå er den totalt død. Ikke antydning til at den tenner.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 15:46
av Skavold
Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver her, men for min del hjalp ikke bytte av veivakselgiveren. Jeg måtte bytte plugger, og når pluggene røk, så røk tennkassetten også i følge Saab-verkstedet i Molde. Dermed ble det bytte av den også.

Moral: Bytt plugger når du bytter kassett!

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 16:07
av bZerk
Fikk liv i den en gang i dag, lot den stå 10 min på tomgang så stoppet den, og ville ikke starte etterpå. Får nok kjøre den til Saab i morgen tidlig.

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 18:20
av henrik
legger fremdeles en 10'er på VAG'en... det blir slik.. den blir dårligere og dårligere og så til slutt er det dødt..

en fin måte å skjekkke om det er vagen er å kværne på startern for å se om turtallsnåla beveger seg i det hele tadt.. gjør den ikke det er vagen død... er i allefall slik på 9-5

er jo i prinsipp det som skjer.. om ikke vagen "senser" at motoren kværner så blir det ingen gnist og ingen start..

Re: Startproblemer 9000

Lagt inn: 29 nov 2009, 18:57
av bZerk
Vi satte på en dings på den ene plugghetta i dag for å se om det er gnist, og det er det, men den vil ikke starte for det.