Side 1 av 1

Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 28 nov 2009, 22:42
av TorGE
Har hatt et par rare opplevelser med Saab'en.

Kjørte og bilen var god og varm, etter en rundkjøring så skulle jeg aksellerere igjen men da skjedde det ikke noe da jeg ga gass. Så jeg trykket inn clutchen (mens jeg trillet) og slapp motoren ned på tomgang. Da jeg prøvde å gi gass igjen, så var alt som normalt. Men motoren gikk på høyere tomgansturtall etterpå. Opp mot 2000 rpm.

Så var kona ute og kjørte, og da stoppet plutselig motoren. Bilen sto i ro, så det var ikke noe dramatisk akkurat. Det var uproblematisk å starte den igjen.

Synes dette virker rart, noen her inne som har en idè om hva som kan være feil? Evt. hva som kan gjøres for å unngå dette igjen. I og med at dette (enda) ikke har skjedd så mange ganger, kan jeg ikke si at det skjer i spesielle tilfeller eller etter xx antall minutter el.l.


På forhånd takk for respons!! :D

Re: Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 29 nov 2009, 04:41
av Tor N12
TorGE skrev:

På forhånd takk for respons!! :D
Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS

Re: Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 29 nov 2009, 07:53
av Helge
Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.

Re: Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 29 nov 2009, 11:07
av TorGE
Helge skrev:
Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.
Jo, det gjelder signaturbilen. Anså det som opplagt, men jeg kunne jo ha spesifisert det. :)

Re: Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 29 nov 2009, 12:07
av Eirik N396
Helge skrev:
Tor N12 skrev:Respons på og til hva??? Rimelig heftig forskjell om du har en gammel totaker eller om du har en ny 9-3SS
Nå tipper jeg her.
Men kanskje det gjelder bilen i signaturen!
Det er fremdeles lov å bruke hodet.
Det er selvsagt lov å bruke hodet :) Når Tor og vi andre er så opptatt av at bilmodell skal oppgis er det av flere grunner:

1. Svært mange her inne har flere Saaber i signaturen.
2. Mange her inne har flere biler enn hva som står oppført i signaturen.
3. Flere ganger har det skjedd at folk glemmer å oppdatere signaturen når de skifter bil.
4. Det er heller ikke uvanlig at folk spør "på vegne av en de kjenner" med Saab.

Så når vi ber om at folk alltid oppgir bilmodell er det ikke uten grunn. Dette fordi det ofte er vanskelig å vite hvilken bil det gjelder. Selvsagt er det nokså stor sannsynlighet for at det gjelder 900:an i signaturen, men det er samtidig ikke umulig at det finnes gammel 900 med forgasser som konebil i den aktuelle husholdning. For å gjøre det enkelt, og slippe å bruke tid på å skrive svar og senere finne ut at det gjelder en annen bilmodell, ber vi om at folk alltid oppgir bilmodell når de starter en tråd.
Et annet veldig viktig poeng er å huske at forumet skal være enkelt å søke seg tilbake i, for å finne svar på samme problem i framtiden. Da blir det vanskelig å lete om bilmodell ikke oppgis. For det første finner en kanskje ikke tråden, og for det andre kan trådstarters signatur ha blitt endret etter tråden ble startet, slik at en ikke har peiling på hvilken bil det gjelder.

Og sist men ikke minst, står det i forumreglene skrevet som følger.
Få tydelig fram hva du mener i innlegget. Husk å skrive hva innlegget ditt referer til (f.eks. type bil, årsmodell o.l.)
Ettersom alle selvsagt har lest disse reglene, synes jeg ikke det er mye å forvente at en prøver å følge dem ;)

(Beklager at jeg kuppet tråden din TorGE :))

Re: Motor stoppet / mistet respons

Lagt inn: 29 nov 2009, 14:11
av Tor N12
Ser jeg kunne ha puttet på en ;) bak den linja mi lenger oppe slik at den ikke virket så krass :oops:

For å svare trådstarter så ville jeg startet med å sjekke alle vacumslanger og pakning samt enveisventil til veivhusventilasjonen. Det kan også være at tomgangsmotoren må renses men det er vel sjelden motoren stopper pga den.

Re: Motor stoppet / mistet respons og900i 2,1 na

Lagt inn: 29 nov 2009, 17:10
av TorGE
Jeg har nok ikke gransket forumreglene så nøye, og beklager manglende spesifikasjon i overskriften.

Tar poenget med at man sikrer at forumets medlemmer engasjerer seg i noe som er relevant for trådstarteren, samt at det er lettere å søke opp relevante tema i ettertid.

Dette gjelder altså en Saab og900i, 1993 modell cab med 2,1 liters motor :D

Får prøve å gå over vakuumslanger, pakninger og enveisventil. Tror forresten en verkstedhåndbok skal føres opp på ønskelista mi til jul :reading: