Side 1 av 1
Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 21:28
av HansWF N416
Ved toppakningsbytte på en b212 lurer jeg på hva som skjer når jeg tar av registerkjede/kamdrevene? Vil kjede falle av det lille drevet nede, eller er det noe som forhindrer dette?
Motoren sitter i bilen, så jeg vil helst slippe å demontere mer enn nødvendig på motoren mot torpedoveggen.
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 21:42
av Anders N1660
jeg bruker å sette på strips på kamdrevene slik at de holder seg der de skal. og knyter fast kjedet til panser el lignende slik at det holder seg stramt etter at du har tatt av toppen. få noen til å hjelpe deg når du tar den av slik det holder seg stramt mens du løfter av toppen
anders
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 21:48
av HansWF N416
ja, tenkte litt på å stripse det. Ellers er det vel ganske like greit å sette svinghjulet på 0 og kammene i 0 posisjon.
Må jeg demontere noe fra toppen hvis jeg skal plane den, ventiler/kammer e,l?
Noen som vet hva ca det kan koste på ett Saab verksted å få gjort jobben?
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 21:55
av Eirik N396
Jeg tror ikke kjedet faller så lett av det nedre drevet, men jeg tror ikke det er noe som hindrer det i å falle av heller. Om jeg var deg ville jeg ikke gjort så mye annet enn å feste drevene til kjedet med et par strips. Når du skal montere drevene igjen ville jeg forsikret meg om at svinghjulet står på 0, og forsikret meg om at timinga av kammene blir riktig i forhold til merkinga. Om du gjør det slik skal det ikke kunne gå galt
Toppen må nok demonteres totalt for å planslipes, det sa de ihvertfall der jeg leverte min.
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 22:49
av Frode N073
ventilane kan stå i med plansliping.
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 23:05
av HansWF N416
Frode N073 skrev:ventilane kan stå i med plansliping.
ok, men kammer og resten må ut?
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 07 des 2009, 23:26
av kristianur N1169
Kammer må ut så alle ventilene faller helt tilbake.
Det er akkurat nok plass nede ved veiva til at kjedet kan hoppe den ene eller den andre veien, så om du stripser kjedet til kamdrevene bør/må du uansett kontrollere at timinga blir riktig.
Re: Bytte toppakning og900
Lagt inn: 08 des 2009, 10:23
av Johan N828
Timing må til uansett. Jeg (som har gjort dette mer en en gang) pleier å stripse kjedet fast på to plasser. Da stripser du dem fast i skinnene på hver si side. Gjør dem helt stramme, da er det ingen mulighet for at det hopper. Men som jeg sa først. Time MÅ du gjøre uansett slik at du er sikker. Sett sylinder nr 1 på øvre dødpunkt så blir det gull. Kammene er jeg rimelig sikker på at de ordner for deg på verkstedet du leverer toppen til.
Hvis du tar dem ut selv marker hvilken rekkefølge overfallene sitter i og husk at den innerste bolten skal være den som fører olje.
//Johan