Grunntrykk på 9-5 Aero?
Lagt inn: 09 des 2009, 19:23
Noen som vet hvordan jeg finner grunntrykket å hva det skal være på 9-5 aero 2000mod. takker for svar
Norges største SAAB-miljø
http://test.saabturboclub.net/
hvordan får jeg sjekket va jeg har da?Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
Jeg trooooor Tor tar feilTor N12 skrev:Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
øhhhnæh.. skal nok være 0.45 på alle
Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre
*kremt* Du mener 185 hk, ikke sant?Paradigm N558 skrev:Jeg trooooor Tor tar feil![]()
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser?![]()
Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Akkurat det samme på 250-hesters Aeroen som på de eldre.Paradigm N558 skrev:Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser?![]()
Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår
Nope.. 0.45 på de også!Paradigm N558 skrev: Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.Ingvar N629 skrev:Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.
Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.