Side 1 av 2

Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 19:23
av pag
Noen som vet hvordan jeg finner grunntrykket å hva det skal være på 9-5 aero 2000mod. takker for svar

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 19:26
av Dopus
Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 19:45
av pag
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
hvordan får jeg sjekket va jeg har da?

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 19:56
av Tor N12
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)

øhhh :? næh.. skal nok være 0.45 på alle ;)

Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre ;)

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 22:09
av Paradigm N558
Tor N12 skrev:
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)

øhhh :? næh.. skal nok være 0.45 på alle ;)

Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre ;)
Jeg trooooor Tor tar feil :shock:
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 22:20
av Aleks_
Paradigm N558 skrev:Jeg trooooor Tor tar feil :shock:
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.
*kremt* Du mener 185 hk, ikke sant? :wink:
Ja, min 2,3t ligger på ca 0,5 bar, så Para har rett.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 22:54
av Ingvar N629
Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:22
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår :)

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:25
av Ingvar N629
Paradigm N558 skrev:
Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår :)
Akkurat det samme på 250-hesters Aeroen som på de eldre.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:32
av Pål N526
Ingvarius har nok rett her 8)

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:37
av Paradigm N558
Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:48
av Tor N12
Paradigm N558 skrev: Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Nope.. 0.45 på de også!

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 09 des 2009, 23:49
av Aleks_
Tror vi må innrømme nederlag her, Para :lol:

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 10 des 2009, 08:56
av Ingvar N629
Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?

Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.

Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Lagt inn: 10 des 2009, 11:28
av Singsaker
Ingvar N629 skrev:
Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?

Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.

Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.
Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.
Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???