Hei!
som topic sier, så har jeg et problem med go bilen min.
Det som skjer er at turbotrykket ikke er så høyt som det burde. Har speedparts steg 1 tuning på den, så trykket skal vel ligge rundt 1bar, eller?
Uansett så oppnår jeg maks 0.5bar ved flat fjør på tredjegir, fra ca 1500omdr til 5500omdr.
Har sjekket litt smått etter lekkasjer, men finner ingenting.
Noen her som har noen kloke tips eller råd jeg burde sjekke ut??
Har snakket noe med Speedparts angående dette også, de kan sjekke grunntrykket mitt o.l. men problemet er at jeg bor så fryktelig langt unna Speedparts...huff!
Kan også si at bensinpumpa er nesten ny, tennplugger nesten nye, turboen er rimelig ny og tennkasetten er ikke særlig gammel.
EDIT: forresten så hender det seg at bilen nykker litt noen ganger, akkurat som om den mister litt av kraften i et halvt sekund, for så plutselig bli sterk igjen.
Mvh
Terje
Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Moderator: Moderatorer
- Allstar
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 27 feb 2009, 14:38
- Medlemsnummer: N1630
- Navn: KRISTIAN ALSTAD
- Bil: 9-5 Vector sport 2005
- Sted: TRONDHEIM
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Hei.
Har du gått over vakumslanger?
Noen av ekspertene vet nok mere, MEN jeg opplevde noe av det samme på min gamle 9-5..
Da hadde slangen til resirkventilen røket (morknet opp)
Har du prøvd å bytte?
mvh
Kristian.
ps: ingen heng meg hvis dere mener det er noen annet
Har du gått over vakumslanger?
Noen av ekspertene vet nok mere, MEN jeg opplevde noe av det samme på min gamle 9-5..
Da hadde slangen til resirkventilen røket (morknet opp)
Har du prøvd å bytte?
mvh
Kristian.
ps: ingen heng meg hvis dere mener det er noen annet

- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Hørtes småkjent ut. Kake enveisventiler/"blåventiler"?
Forsøk å napp av den øverste slangen som går inn på magnetventilen, og plugg denne med et eller annet lurt (liten bolt f eks). Prøv deretter en testtur og se om trykket tar seg opp. Hvis så er tilfelle er det nok snakk om ventilfeil.
[e]Nå klarer jeg såklart ikke å finne tråden som omtaler dette så meget bedre på Svænskforumet, men mener å huske den omtales som "backventil" der. Skal lete litt mer... ^^; [/e]
Forsøk å napp av den øverste slangen som går inn på magnetventilen, og plugg denne med et eller annet lurt (liten bolt f eks). Prøv deretter en testtur og se om trykket tar seg opp. Hvis så er tilfelle er det nok snakk om ventilfeil.

[e]Nå klarer jeg såklart ikke å finne tråden som omtaler dette så meget bedre på Svænskforumet, men mener å huske den omtales som "backventil" der. Skal lete litt mer... ^^; [/e]
Sist redigert av K_Duck N1093 den 16 des 2009, 22:24, redigert 1 gang totalt.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 27 sep 2009, 13:19
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Takk for tipset:) Det skal jeg sjekke i morgen, er for kaldt og mørkt ute nå til å tenke klart:D 

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 27 sep 2009, 13:19
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Har sjekket den allerede, trykket forble det samme. Så den enveisventilen fungerer, men monterer den ikke på igjen, før eller siden slutter den å fungere, så da slipper jeg å tenke på det:D
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Ikke uten grunn at de er der da9-5Terje skrev:Har sjekket den allerede, trykket forble det samme. Så den enveisventilen fungerer, men monterer den ikke på igjen, før eller siden slutter den å fungere, så da slipper jeg å tenke på det:D

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.
Det er to enveisventiler...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan