Side 1 av 1

Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Lagt inn: 19 des 2009, 11:48
av Aleks_
Hei.
Kjørte i går, og plutselig kom det opp melding på SID om at jeg måtte fylle på kjølevæske. La også merke til at det røyk en del bak. :?
Så trodde jo først det var toppakning.
Stoppet og åpnet panseret og der var det kjølevæske over hele motorrommet. Da hadde slangen som går fra motoren og inn mot torpedoveggen gitt etter for trykket.
Har fått tak i ny slange, som forhåpentligvis er den riktige nå.

Så kommer spørsmålet. Hvordan lufter man systemet på 9-5? Gjelder 2,3t, 2001 modell.
Fyller man på til max merket, og kjører litt til det synker og fyller på mer? Eller gjemmer det seg en lufteskrue et sted? :P

Kan ikke si jeg gleder meg til å stå ute i 23 minus å bytte den slangen nå.. :worry:
Bilen har jo stått ute i natt, slik den er nå. Noen forhåndregler jeg bør ta, før oppstart med tanke på at det mest sannsynlig ikke er så mye kjølevæske igjen? Ved siste sjekk holdt kjølevæska seg flytende til minus 36/37 ca.
Så forresten ingen forskjell i motortemperatur i går, så det har forhåpentligvis gått bra.

Mvh

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Lagt inn: 19 des 2009, 11:53
av Ingvar N629
Ingen lufteskrue, skal gå av seg selv. Men sjekk nå at slangene ikke blir knallharde, da er det noe feil.

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Lagt inn: 19 des 2009, 16:42
av Dopus
fyll på så mye som det går... ta med deg en kanne med frostvæske og ta deg en liten kjøretur. Går ikke lange tiden før du får low coolant, fyll på, fortsett å kjøre slikt til den ikke maser lenger. Har gjort det på den måten hver gang jeg har hatt av kjølevæsken. ( topp-pakning, og turbo). Du kan også klemme litt på slangene og presse ut litt luft når du fyller på den før kjører med den.

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Lagt inn: 19 des 2009, 17:51
av Aleks_
Takk for svar.
Har knota mye av dagen med å få av den sprukne slangen. Det er den som går fra motoren og mot torpedoveggen. Mulig varmeregisteret. Den var utrolig vanskelig å få ut. Fikk ikke verktøy nedi der til å løsne klemma. Nå blir det ihvertfall ordentlige slangeklemmer der, så jeg slipper slikt neste gang :evil:
Men fikk den av til slutt, og så at jeg ikke hadde fått med meg riktig slanger fra Saab, så må tilbake på mandag.

Men uansett, takk for svar. :)