Har i det siste vært plaget med Check Engine lys. Koden på dataen indikerte feil på fremre styresensor (lamdasonden), men lyset slukket ikke etter at jeg skiftet lambdasonden
Var og fikk avlest koder i dag og det kommer fortsatt feilmelding fra lambdasonden. Hva kan være feil? Saabmekanikeren bare ristet på hue å fattet ingenting - de måtte ha bilen inn for å feilsøke mer sa de; til 700 kr timen selvfølgelig... Prøvde å la bilen stå uten batteri i 5 min. Lyset kom ikke på da jeg koblet til igjen, men etter 5 min kjøretur var det på igjen.
Noen som har noen gode ideer?
Check Engine
Moderator: Moderatorer
- HappyCamper
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Heisann!!
Et tips kan være å "lodde fast" en ekstra jordledning på selve lambda-sensoren (vanlig at sondene ikke får nok "jord")
Regner med at "forvarming" av sensoren er iorden (sikringer,kontakter etc?)
Du kan i alle fall prøve!!
Har også erfart at Lambda-sensorer misliker bensin-tilsetninger (f.eks dyserens o.l)
Værdt et forsøk!!
Mvh Sturla
Et tips kan være å "lodde fast" en ekstra jordledning på selve lambda-sensoren (vanlig at sondene ikke får nok "jord")
Regner med at "forvarming" av sensoren er iorden (sikringer,kontakter etc?)
Du kan i alle fall prøve!!
Har også erfart at Lambda-sensorer misliker bensin-tilsetninger (f.eks dyserens o.l)
Værdt et forsøk!!
Mvh Sturla
Eier av: Saab 9000 CS 2,0 T!! Enn så lenge helt original!!
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Hei, jeg har i lange perioder(3 mnd), (meste av tiden) fått opp "check engine"-lampen. Feilkoder er avlest både hos forhandler og hos Speedparts, og det er bakre lambdasonde som "gir feil verdier". Jeg har byttet til 3" eksos hele veien, og motor er "justert". Dette gir nok litt andre verdier enn det bilens hjerne er innstilt på, og dermed oppstår "den lysende motor".
Merker ikke noe på bilen, selv om jeg nå har kjørt over 15 000 med "dette".
Merker ikke noe på bilen, selv om jeg nå har kjørt over 15 000 med "dette".
Hilsen Ole-P. N-154