Check Engine

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Tromsø

Check Engine

Legg inn av HappyCamper » 17 aug 2004, 21:44

Har i det siste vært plaget med Check Engine lys. Koden på dataen indikerte feil på fremre styresensor (lamdasonden), men lyset slukket ikke etter at jeg skiftet lambdasonden Bilde

Bilde

Var og fikk avlest koder i dag og det kommer fortsatt feilmelding fra lambdasonden. Hva kan være feil? Saabmekanikeren bare ristet på hue å fattet ingenting - de måtte ha bilen inn for å feilsøke mer sa de; til 700 kr timen selvfølgelig... Prøvde å la bilen stå uten batteri i 5 min. Lyset kom ikke på da jeg koblet til igjen, men etter 5 min kjøretur var det på igjen.

Noen som har noen gode ideer?

Sturla
Sted: Sortland

Legg inn av Sturla » 17 aug 2004, 22:09

Heisann!!

Et tips kan være å "lodde fast" en ekstra jordledning på selve lambda-sensoren (vanlig at sondene ikke får nok "jord")

Regner med at "forvarming" av sensoren er iorden (sikringer,kontakter etc?)

Du kan i alle fall prøve!!

Har også erfart at Lambda-sensorer misliker bensin-tilsetninger (f.eks dyserens o.l)

Værdt et forsøk!!

Mvh Sturla
Eier av: Saab 9000 CS 2,0 T!! Enn så lenge helt original!!

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 18 aug 2004, 10:23

Hei, jeg har i lange perioder(3 mnd), (meste av tiden) fått opp "check engine"-lampen. Feilkoder er avlest både hos forhandler og hos Speedparts, og det er bakre lambdasonde som "gir feil verdier". Jeg har byttet til 3" eksos hele veien, og motor er "justert". Dette gir nok litt andre verdier enn det bilens hjerne er innstilt på, og dermed oppstår "den lysende motor".
Merker ikke noe på bilen, selv om jeg nå har kjørt over 15 000 med "dette".
Hilsen Ole-P. N-154

Svar