Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 29 des 2009, 00:01

Hei og god jul til dere!:)

Har fått enda et problem med min saab nå, begynner å bli en smule oppgitt. :shock:
Har søkt noe på forumet her etter svar på spørsmålene mine, men fant liksom ikke det jeg er ute etter.
Håper derfor at noen av dere har litt mer peiling på dette enn meg:

Igår stanset saaben helt plutselig, den ruset seg en gang når jeg tok inn clutchen, CEL lampa lyste og limp home mode slo seg inn. Bilen fikk jeg startet igjen etter å latt den stå i 15minutter, men funket ikke like etter den stanset.
Fikk den hjem idag, fikk montert ny veivaksel sensor/giver (eller hva det heter). CEL lampa ble borte, bilen fungerte i ca 20mil med vanlig kjøring. Så begynte jeg å klemme på litt gass, da kom det skikkelig fjusking, spesielt ved 5 gir å hard gass, bilen ristet. Når den står på tomgang og blir ruset litt, så går turtallet ganske sakte ned igjen, faller ned til ca 500 og går opp igjen til normalt, om den ikke fjusker opp og ned som den også har gjort.
Bensinpumpa er så godt som ny, 2måneder gammel, summer og fungerer fint. Tennkasetten skal være rimelig ny. Veivaksel giver er som sagt 1 dag gammel.
Hva er det som kan være galt med min kjære saab???? Har sett over vacuum slanger uten å finne noe.
Håper jeg har vært nøye nok med beskrivelsen av problemet...

mvh
Terje

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Paradigm N558 » 29 des 2009, 00:04

Feilmontering av bensinpumpe kanskje?
Samme problem som jeg har
Btw. Ikke skriv "CEL Lampe" blir likcom "Check Engine Light lampe" så "CE-lampe" eller "CEL lyste"
Men ja, skal vi se, se her:
viewtopic.php?f=12&t=28464
Jeg har ikke fått Limp Home ennå, prøv å topp tanken :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 29 des 2009, 00:25

Takker for kjapt svar. :)
Bensinpumpen er jeg rimelig sikker på at det ikke er, skal vel ikke gå i limp home mode da? Tanken er 98% full vil jeg si. Fyller ganske jevnt når det er så beinkaldt ute.
Skiftet bensinpumpe i september, fungert perfekt siden da.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Saabfan » 29 des 2009, 01:16

Hadde markert risting og fjusking ved gasspådrag på min 9000. Ble verre jo mer gass man ga, spes 3 og 5 gir.Feilsøkte fortvilet kompresjon, ledningsnett (for dårlige kontakter), plugger, dyser, tennkassett, bensintilførsel +++. Viste seg til slutt at det var DIn, som gav gnist når jeg testet. . Var ikke forbrenning i andre sylinder (vått stempel og bensinlukt når jeg tok ut pluggen). Den kødda noe jævlig og var litt av og på. Tror de kan ryke selv om de ikke har kjørt så langt. Tomgangen hørtes ut som en traktor.

Det er i hvert fall enkelt å prøvebytte DI om du har tilgang på en. Så vet du hvert fall at det evt ikke er den...

Mulig jeg er helt ute her, men du kan jo sjekke om det er bensinfukt på plugg/stempel (om den høres ut som den går på tre syl). Er det det kommer du litt nærmere problemet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 29 des 2009, 02:54

Daniel N683 skrev:Det står steg1 på bilen din? Har du prøvd å satt den tilbake til orginal for å se om det er forskjell? Har du bare chip eller har du også gjort andre modifikasjoner på bilen?
Det er chip fra SP, Konfilter JR fra SP, større "delivery pipe",større rør fra ic til gasspjeld. ingentig som burde få bilen til å plutselig reagere slik. men takk for tipset;)
Saabfan skrev:Hadde markert risting og fjusking ved gasspådrag på min 9000. Ble verre jo mer gass man ga, spes 3 og 5 gir.Feilsøkte fortvilet kompresjon, ledningsnett (for dårlige kontakter), plugger, dyser, tennkassett, bensintilførsel +++. Viste seg til slutt at det var DIn, som gav gnist når jeg testet. . Var ikke forbrenning i andre sylinder (vått stempel og bensinlukt når jeg tok ut pluggen). Den kødda noe jævlig og var litt av og på. Tror de kan ryke selv om de ikke har kjørt så langt. Tomgangen hørtes ut som en traktor.

Det er i hvert fall enkelt å prøvebytte DI om du har tilgang på en. Så vet du hvert fall at det evt ikke er den...

Mulig jeg er helt ute her, men du kan jo sjekke om det er bensinfukt på plugg/stempel (om den høres ut som den går på tre syl). Er det det kommer du litt nærmere problemet.
Nå ble jeg en stor smule lettet må jeg si, høres mye ut som min, går plutselig bare på 3 sylindre noen ganger. kjenner desverre ingen her i gjøvik som har 9-5 og tennkasett til overs, så må nok svi av enda mer penger for å få den god igjen tenke jeg :? tusen takk for tipset:)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ronny_N169 » 29 des 2009, 08:45

9-5Terje skrev:
Daniel N683 skrev:Det står steg1 på bilen din? Har du prøvd å satt den tilbake til orginal for å se om det er forskjell? Har du bare chip eller har du også gjort andre modifikasjoner på bilen?
Det er chip fra SP, Konfilter JR fra SP, større "delivery pipe",større rør fra ic til gasspjeld. ingentig som burde få bilen til å plutselig reagere slik. men takk for tipset;)
Ikke? Prøv å sette bilen tilbake til orginalt inkl. luftfilteret for å se om dette hjelper. Det kan jo også være tennkassett igjen. Kjøp en orginal med ver. nr 3.7
Ta gjerne også en titt her, viewtopic.php?f=29&t=25632 vedr. åpent luftfilter.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2009, 14:34

Mtp den tråden du også har om at bilen går dårlig, så er nok dette en rekke feil. Du kan jo gå over og sjekke litt selv, men stort sett er dette en sak for folk som har rota med det før. Jeg har sett mye rart der folk har skrudd og herja selv også, det er ikke alltid det er så lett å forstå sammenhengen i ting...

Du kan begynne med:

Kast det åpne filteret ditt så langt du klarer, og montér original luftfilterboks.

Spjeldhuset står ikke i limp home?

Gå over ALT av slanger, koblinger osv og vær 100 % sikker på at det er 100 % tett hele veien mellom LMM og innsugssida på toppen. Det beste er å plugge og trykksette, har du ikke muligheten til det så sjekk punktvis: Sjekk o-ring på røret fra avlastningsventilen (du har vel original avlastningsventil?), og o-ringen og koblinga mellom turbo og aluminiumsrøret oppstrøms for den. Sjekk samtlige vakuumslanger, har du originale så er de nok morkne, har du kjøpt nye så vær helt sikker på at de er tighte nok på alle nipler. Sjekk at det er tett mellom spjeldhus og innsugsmanifold. Sjekk enveisventil til veivhusventilasjon. Sjekk enveisventil til bremsekraftforsterker. Sjekk resten av rørdraging og koblinger relatert til den.

Sjekk jordingspunkter i motornettet, det er to stk, en på termostathuset og en på innsugsmanifold på girkassesida, temmelig nært termostathuset.

Rengjør den store kontakta til motornettet på torpedoveggen, blås rent med trykkluft.

Sjekk pluggene, se på fargen på dem, skal være lys grå men ikke kritthvit og ikke svart. Sjekk at alle fire ser like ut. Du har vel NGK BCPR7ES-11 tennplugger?

Bensinpumpa sier du er nylig bytta, men hva med filteret?

Når du har kommet så langt, så burde du ha fått lest av multiplikativ adapsjon og en del andre verdier med tech 2, men det må du jo sette bort bilen for å få gjort. Det vil jeg anbefale deg om du her gått gjennom punktene som er listet opp over her uten å komme noen vei.

Om bilen din fortsatt går dårlig slik du har beskrevet i en tråd tidligere, så husk at det er TO enveisventiler til tankutluftinga. Disse må byttes, evt midlertidig plugges (plugg da begge ender der du kobler av slangen).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 29 des 2009, 15:46

Takker for svar Ingvar, det der var punktlig å forståelig. Har sjekket etter lekasjer i nesten hele dag, fant ingenting, prøvde med startgas for å se om bilen oppfører seg som den skal, noe den gjorde. Snakket en del med et SAAB verksted på lillehammer idag også, de er sikre på at det er tennkasetten som er gåen siden bilen oppfører seg som den gjør.
Men, skal gå over motoren grundig en gang til imorgen før jeg svir av 2000kr til tennkasetten.
Gasspjeldet står ikke i limp home modus.
Er org. resirkventil.
Skal sjekke enveisventilene imorgen også, men, er det nok å blåse i dem, eller må jeg prøve noe som blåser sterkere enn pornopondusen min??:D
Filteret er ikke byttet, er ikke kommet lenger enn i bagasjerommet mitt;) skal ta det også så fort det blir over -15 grader ute..
Pluggene er sjekket, er perfekte. Ja, er rimelig sikker på at det er de tennpluggene, om ikke NGK BCPR6ES-11 eller hva de heter. Kan jo kjøpe nye av det også imorgen egentlig.

Takk for veldig gode tips, skal sjekkes! :worship:

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 29 des 2009, 15:47

Ingvar N629 skrev:
Om bilen din fortsatt går dårlig slik du har beskrevet i en tråd tidligere, så husk at det er TO enveisventiler til tankutluftinga. Disse må byttes, evt midlertidig plugges (plugg da begge ender der du kobler av slangen).
Hvor sitter disse?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2009, 19:05

9-5Terje skrev:
Ingvar N629 skrev:
Om bilen din fortsatt går dårlig slik du har beskrevet i en tråd tidligere, så husk at det er TO enveisventiler til tankutluftinga. Disse må byttes, evt midlertidig plugges (plugg da begge ender der du kobler av slangen).
Hvor sitter disse?
Det er som sagt to stk, begge sitter på samme slangestykke. Dette går fra baksiden av spjeldhuset i ene enden (napp ut på baksiden av spjeldhuset og blås, skal være tett om du blåser men du skal kunne suge) og i andre enden kommer den igjen på et T-stykke som er koblet på slangen til retur fra magnetventilen (ventilen med tre slanger som styrer ladetrykket). Her skal det heller ikke være mulig å blåse, men å suge. I midten av dette slangestykket sitter det en magnetventil som styrer utluftinga fra bensintanken, den sitter hektet på den ene slangeklemma som sitter rundt luftmassemåleren.

Demonterer du luftmassemåleren og gummirøret som går fra denne og inn til alurøret oppstrøms turboen så kommer du til. Bruk skruhansker, det er trangt og en del skarpe kanter.

Når det gjelder fuskinga di så kan det selvsagt være tennkassetten, det er veldig enkelt å feilsøke om man har tech 2 (ikke som feilkode, man må ut og kjøre), men folk flest har jo ikke det selv så da kan det være greit å ta resten av lista først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 30 des 2009, 15:39

Hmmm.. nå har jeg sjekket og prøvd alt nevnt ovenfor her. Til og med kjøpt meg ny tennkasett å byttet den. Ble bittelitt bedre synes jeg mtp hvordan den oppfører seg på tomgangen. Men, fjuskinga ved gasspådrag kom når jeg var ute å prøvekjørte den ista. Fjuskinga er så ille at den ikke er mulig å kjøre egentlig.
Noen andre gode ideer jeg kan sjekke ut?? Må være noe jeg har oversett et eller annet sted i motoren.
Begynner å bli en smule forbannet nå...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 16:03

9-5Terje skrev:Må være noe jeg har oversett et eller annet sted i motoren.
Begynner å bli en smule forbannet nå...
Da er det på tide å feilsøke med tech 2, dvs du bør få noen andre til å se på den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 30 des 2009, 17:45

Ja, får vel ta den med til et verksted. Tech2, er det noe kun SAAB forhandlere har? eller har for eksempel møller det også?
Kan tilføye at bilen fjusker ikke før den er i normaltemp.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av Helge » 30 des 2009, 19:17

Joda det finne Saab på Gjøvik.
Øyhus Motor i Østre Totenvei har solgt Saab og Subaru i sikkert 40 år.
http://www.oyhusmotor.no/

Saab ServiceSenter har tydeligvis bare kontoradresse på Gjøvik.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Risting ved gasspådrag, fjusking og limp home modus - (9-5)

Legg inn av 9-5Terje » 31 des 2009, 11:15

Prøver fortsatt å fikse tralla..selvsagt måtte dette skje menst det er høytid og alt er stengt. Skal prøve å renske luftmengde måler/sensoren og gasspjeldet, muligenst skifte magnetventil også.
Tror dere dette vil hjelpe??
Har nylig operert en skulder, så det er et rent H****** å skruve bil nå kan man si.. 8)
Forresten, bilen arbeider mye mer for å bygge opp turbotrykket nå enn før, den sliter rett å slett. Ved normal temp så er det nyttesløst å prøve å få den til å bygge opp trykk, da rister det bare...Det ryker ikke av eksosen, så det kan ikke være turbohavari. Har også sett i motoren,olja o.l etter oilsludge, men ser helt fint ut.

unnskyld for at jeg spør så mye, men har "desverre" liten erfaring med SAAB...
Godt nyttår folkens!:)

Svar