saab 99 oljelekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 29 des 2009, 21:12

heisann! har en så å si strøken saab 99 som jeg er litt stolt over. men den har en liten oljelekkasje mellom motor å gir. nå er det ikke skilt på bilen men tenkte registrere den igjen da den blir veteran om et par år. så vidt jeg vet å etter det jeg har hørt så svetter de fleste mellom motor å gir. men uansett så fikk jeg iallefall en annmerkning på det sist jeg var på eu med den. er det noen utvei utenom å må ut med motor for å bytte evt pakninger å tettninger? fikk et tips på saab at jeg kunne prøve å ha på 75/90 syntetic gir olje.. selv om de egentlig skal ha 10/40 motorolje.

tips mottas med stor takknemlighet :D
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Jim S. N1578 » 29 des 2009, 21:51

Orginalt på Saab 99en er det en stålpakning mellom motor og girkassa. Om det er manuell girkasse, start med å fjerne chluchen, med motoren i, Følg vanlig prosedyre med å ta ut motoren. Del motor og girkasse forsiktig fra hverandre. Rengjør kontaktflatene mellom motor og girkassen, og rengjør pakningen for gammel silikon. Legg på ny silikon og sett alt sammen igjen. Enkel jobb, bare du passer å gjøre rett med chluchen :!: Bytt toppdekselpakning med fordel, siden bilen sikkert har stått en stund :)
Endret du innlegget mens jeg skrev svar? :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2009, 22:31

Ikke noe poeng å bruke en spesiell girolje dessverre, da eventuell olje som kommer fra skjøten mellom motor og girkasse må være motorolje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 29 des 2009, 22:48

nei ikke endre noe 8) oki clutchen er ganske slitt på den. da den er rullet 320 000km å clutchen over 200 000.. så den må nok byttes før den tas i drift any way.. observerte at den brukte litt motorojle mellom skifta. å at det ikke minket noe på nivået på girkassen. så det tipset om gir olje slo jeg fra meg fra første stund.. er manuell girkasse på 99en ja. den stålpakningen trengs da ikke å skiftes? hva slags type silikon er å annbefale?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 02:20

Stålpakninga ryker i det du skiller motor og kasse, men det går utmerket å montere uten pakning om du bruker silikon. Jeg har brukt bl a Biltema sin pakningssilikon mellom motor og kasse på og900 og det har ikke vært noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 30 des 2009, 10:14

ok den type silikon har jeg så :D men den pakninga er sikkert mulig å få kjøpt hos saab. koster neppe all verden så kan jo være greit å ha den der.. ellers ved bytte av kobling er det noen tettninger der som kan være grei å skifte når man først har begynt?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Eirik N396 » 30 des 2009, 12:59

dj piasava N879 skrev:ok den type silikon har jeg så :D men den pakninga er sikkert mulig å få kjøpt hos saab. koster neppe all verden så kan jo være greit å ha den der.. ellers ved bytte av kobling er det noen tettninger der som kan være grei å skifte når man først har begynt?
Skal ikke være problem å få tak i stålpakningen, har sett flere selger denne. Men husk at det uansett skal brukes pakningssilikon et par steder på kontaktflaten mellom girkasse og motor, så kun stålpakning er ikke nok iallfall.

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 30 des 2009, 13:41

Har snakket med saab så den er bestilt. begynner ikke med dette før det starter å bli vår i luften men er jo kjekt å få noen gode råd før man starter på det.

clutch - clutch lager skal jeg bestille. men er vel noen tettninger som også kan være lurt å bytte?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 14:03

Jeg kjenner ikke de gamle der så godt (H-motor?), men på de nyere så sitter det simring både på kassa rundt lamellakslingen, og i begge ender av blokka rundt veiva. På de nyere er det også en pankning på oljepumpelokket som det er greit å bytte når motoren likevel er ute.

Og bytt slaven! Forsåvidt grei nok å komme til på de gamle der, men det er jo kjekt å ta alt i en smell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Eirik N396 » 30 des 2009, 14:57

Det er nok en fordel å få fastslått om du har B eller H-motor :) Nå har jeg ikke vært borti B-motoren selv, men det er jo en del forskjeller på disse motorene.

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 30 des 2009, 15:04

ups selsagt en fordel å vite hva slags motor det er :P det er en H - motor i den. en 82 mod. slaven ja den tenkte jeg bestille å få byttet i samme slengen. den har sikkert ikke noen gang vært byttet på den så 8)
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Jim S. N1578 » 30 des 2009, 22:50

Nå er det ikke så veldig stor forskjell på å skru på en B-motor og en H-motor, selv om det er to forskjellige motorer. Største forskjellen er at B-motoren har intern vannpumpe, mens på H-motoren er den ekstern. Fordeleren er det også stor forskjell på. På H.motoren ligger den vannrett og blir den drevet dirrekte av kamakselen, mens på B-motoren står den og blir drevet av agregatakselen (samme som drar oljepumpen og vannpumpen) Annet innsug og eksosmanifold er det også.
Bilde
B-motor med dobbel Zenith-Stromberg 150CDS(E) i en Saab 99GL (med automatgir)
Bilde
Saab H-motor (B201) i en Saab 90
(H-motoren kom i 1981 på OG900 og i 1982 på 99)
Det er forskjell på "tilbehøret" til H-motorene også, om den har elektronisk tenning eller ikke, forgassere(e) eller injection, siste året med Turbo i 99'en...
1982 modellen var enten 2 eller 4 dørs, ny grill, levert kun med 5 girs girkasse (i Norden) , alle modellene bortsett fra EMS og Turbo hadde enkel forgasser :)

Tilbake til emne:
Når du først har motoren ute, bør du skifte begge pakkboksene på veiva:
Bilde
Var jeg deg, byttet jeg pakningen mellom motoren og holderen til oljefilteret:
Bilde
Gummitetningen på ventildekselet for veivhusventilasjonen:
Bilde
De to gummitetningene på innsuget for vakumslangene likedann (Fås på Biltema):
Bilde
Forutenom pakningen til ventildekselet, tror jeg det da bare er noen O-ringer igjen. Bl.a. på fordeleren, røret til oljestikka, og på oljepumpen. (Hva angår olje/smøresystemet da vel og merke)...

Hva gjelder silikon, må den tåle varme og olje. Er mange muligheter der (Biltema sin fungerer utmerket)
Bilde
Bilde
Dette er vel minimum av silikon du må bruke. Personlig har jeg brukt fingeren og lagt et syltynnt sjikt både over og under pakningen i tillegg (mest fordi jeg har brukt samme metallpakning flere ganger uten noe problem).

Et lite tips, men det vet du vel: Finner du ikke deler til motoren under Saab 99, søk Saab 90 1984-1987 eller OG900 8V 1981-1988. Er samme motoren... :wink:

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 31 des 2009, 14:47

de pakingene til veivhusventilasjonen å til oljefiltere (holder) har jeg liggende. skal bestille opp resten av pakningene nå etter nyåret. da du smører ut silikonen skal den legges rundt hele eller bare slik som vist på bilde?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av Jim S. N1578 » 01 jan 2010, 17:38

dj piasava N879 skrev:de pakingene til veivhusventilasjonen å til oljefiltere (holder) har jeg liggende. skal bestille opp resten av pakningene nå etter nyåret. da du smører ut silikonen skal den legges rundt hele eller bare slik som vist på bilde?
Ettersom du bestiller ny pakning, skal det holde med å legge silikon som vist på bildene. Men om du er litt uheldig å riper litt i metallpakningen når du setter motor og girkasse sammen, har du et potensiellt lekasjeproblem som bare venter på å inntreffe igjen. Erfaringsmessig har jeg i allefall lært av mine feil, og strøket et tynt sjikt med silikon på begge kontaktflatene på motor og på girkassen. Er kjipt å måtte gjøre jobben to ganger når du bare behøver å gjøre den en gang. Bruk plastpose over indre drivknuter og "Tripodene" for å slippe tilgrising av disse. De første gangene jeg hadde ut motoren i 99'en, tok jeg ut bare den nedre bærekula på passasjersiden for å få ene drivakselen ut av veien. Men etter å ha sprengt et par "Tripoder", begynte jeg å ta av nedre bærekulene på begge sider for å få begge drivakslene ut av veien, og for så å kunne løfte motoren rett opp og rett ned. Mye lettere enn å drive å lirke motoren sideveis for å få drivakselen på plass når du slipper ned motoren igjen. Eneste aberet er at du ikke får flyttet bilen så lett om du bruker talje festet i tak e.l. for å få ut motoren. Bruk en "Elefant-jekk". Om du ikke har, får du sikkert låne en. Selv har jeg en billigversjon fra Biltema som funker udmerket. Selv om vekten av motor og girkasse er tung og ligger på grensen hva den orker om du drar ut løftebommen. Ordentlig redskap er halve jobben er det noe som heter, og det stemmer her :wink: Bort med grill og hovedlysene, så kan du fjerne hele "fronten" i et stykke ned til støtfangeren, og motoren popper nesten ut av seg selv. Frontstykket sitter bare festet med bolter i begge skjermene, mutter i bunnen av begge vangene til radiatoren, panservaier og strømledninger :mrgreen:

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: saab 99 oljelekkasje

Legg inn av vegard N879 » 01 jan 2010, 18:36

ja du løser på bærekulene på begge sider å løsner de klemmene på de indre drivknutene å dermed er drivakslingene unna veien. skal bestille alt av deler så jeg har de liggende klar, tenkte bruke en slik jekk som du beskriver :D har tilgang på en strømstyrt sak. om det er en elefant jekk eller ei skal være usakt :P

ellers vil jeg påstå at motoren er i utmerket tilstand, 320 000km virker ikke ha noe utslag på den. går veldig pent. ikke noe ventil tikking eller noe. bruker svært lite olje, bare en 2-3 dl på skift.. å det kommer seg jo av den lille lekkasjen da som jeg skal utbedre :D
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Svar