tips mottas med stor takknemlighet
saab 99 oljelekkasje
Moderator: Moderatorer
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
saab 99 oljelekkasje
heisann! har en så å si strøken saab 99 som jeg er litt stolt over. men den har en liten oljelekkasje mellom motor å gir. nå er det ikke skilt på bilen men tenkte registrere den igjen da den blir veteran om et par år. så vidt jeg vet å etter det jeg har hørt så svetter de fleste mellom motor å gir. men uansett så fikk jeg iallefall en annmerkning på det sist jeg var på eu med den. er det noen utvei utenom å må ut med motor for å bytte evt pakninger å tettninger? fikk et tips på saab at jeg kunne prøve å ha på 75/90 syntetic gir olje.. selv om de egentlig skal ha 10/40 motorolje.
tips mottas med stor takknemlighet
tips mottas med stor takknemlighet
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Orginalt på Saab 99en er det en stålpakning mellom motor og girkassa. Om det er manuell girkasse, start med å fjerne chluchen, med motoren i, Følg vanlig prosedyre med å ta ut motoren. Del motor og girkasse forsiktig fra hverandre. Rengjør kontaktflatene mellom motor og girkassen, og rengjør pakningen for gammel silikon. Legg på ny silikon og sett alt sammen igjen. Enkel jobb, bare du passer å gjøre rett med chluchen
Bytt toppdekselpakning med fordel, siden bilen sikkert har stått en stund 
Endret du innlegget mens jeg skrev svar?
Endret du innlegget mens jeg skrev svar?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 99 oljelekkasje
Ikke noe poeng å bruke en spesiell girolje dessverre, da eventuell olje som kommer fra skjøten mellom motor og girkasse må være motorolje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
nei ikke endre noe
oki clutchen er ganske slitt på den. da den er rullet 320 000km å clutchen over 200 000.. så den må nok byttes før den tas i drift any way.. observerte at den brukte litt motorojle mellom skifta. å at det ikke minket noe på nivået på girkassen. så det tipset om gir olje slo jeg fra meg fra første stund.. er manuell girkasse på 99en ja. den stålpakningen trengs da ikke å skiftes? hva slags type silikon er å annbefale?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 99 oljelekkasje
Stålpakninga ryker i det du skiller motor og kasse, men det går utmerket å montere uten pakning om du bruker silikon. Jeg har brukt bl a Biltema sin pakningssilikon mellom motor og kasse på og900 og det har ikke vært noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
ok den type silikon har jeg så
men den pakninga er sikkert mulig å få kjøpt hos saab. koster neppe all verden så kan jo være greit å ha den der.. ellers ved bytte av kobling er det noen tettninger der som kan være grei å skifte når man først har begynt?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Skal ikke være problem å få tak i stålpakningen, har sett flere selger denne. Men husk at det uansett skal brukes pakningssilikon et par steder på kontaktflaten mellom girkasse og motor, så kun stålpakning er ikke nok iallfall.dj piasava N879 skrev:ok den type silikon har jeg såmen den pakninga er sikkert mulig å få kjøpt hos saab. koster neppe all verden så kan jo være greit å ha den der.. ellers ved bytte av kobling er det noen tettninger der som kan være grei å skifte når man først har begynt?
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Har snakket med saab så den er bestilt. begynner ikke med dette før det starter å bli vår i luften men er jo kjekt å få noen gode råd før man starter på det.
clutch - clutch lager skal jeg bestille. men er vel noen tettninger som også kan være lurt å bytte?
clutch - clutch lager skal jeg bestille. men er vel noen tettninger som også kan være lurt å bytte?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 99 oljelekkasje
Jeg kjenner ikke de gamle der så godt (H-motor?), men på de nyere så sitter det simring både på kassa rundt lamellakslingen, og i begge ender av blokka rundt veiva. På de nyere er det også en pankning på oljepumpelokket som det er greit å bytte når motoren likevel er ute.
Og bytt slaven! Forsåvidt grei nok å komme til på de gamle der, men det er jo kjekt å ta alt i en smell.
Og bytt slaven! Forsåvidt grei nok å komme til på de gamle der, men det er jo kjekt å ta alt i en smell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Det er nok en fordel å få fastslått om du har B eller H-motor
Nå har jeg ikke vært borti B-motoren selv, men det er jo en del forskjeller på disse motorene.
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
ups selsagt en fordel å vite hva slags motor det er
det er en H - motor i den. en 82 mod. slaven ja den tenkte jeg bestille å få byttet i samme slengen. den har sikkert ikke noen gang vært byttet på den så 
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Nå er det ikke så veldig stor forskjell på å skru på en B-motor og en H-motor, selv om det er to forskjellige motorer. Største forskjellen er at B-motoren har intern vannpumpe, mens på H-motoren er den ekstern. Fordeleren er det også stor forskjell på. På H.motoren ligger den vannrett og blir den drevet dirrekte av kamakselen, mens på B-motoren står den og blir drevet av agregatakselen (samme som drar oljepumpen og vannpumpen) Annet innsug og eksosmanifold er det også.

B-motor med dobbel Zenith-Stromberg 150CDS(E) i en Saab 99GL (med automatgir)

Saab H-motor (B201) i en Saab 90
(H-motoren kom i 1981 på OG900 og i 1982 på 99)
Det er forskjell på "tilbehøret" til H-motorene også, om den har elektronisk tenning eller ikke, forgassere(e) eller injection, siste året med Turbo i 99'en...
1982 modellen var enten 2 eller 4 dørs, ny grill, levert kun med 5 girs girkasse (i Norden) , alle modellene bortsett fra EMS og Turbo hadde enkel forgasser
Tilbake til emne:
Når du først har motoren ute, bør du skifte begge pakkboksene på veiva:

Var jeg deg, byttet jeg pakningen mellom motoren og holderen til oljefilteret:

Gummitetningen på ventildekselet for veivhusventilasjonen:

De to gummitetningene på innsuget for vakumslangene likedann (Fås på Biltema):

Forutenom pakningen til ventildekselet, tror jeg det da bare er noen O-ringer igjen. Bl.a. på fordeleren, røret til oljestikka, og på oljepumpen. (Hva angår olje/smøresystemet da vel og merke)...
Hva gjelder silikon, må den tåle varme og olje. Er mange muligheter der (Biltema sin fungerer utmerket)


Dette er vel minimum av silikon du må bruke. Personlig har jeg brukt fingeren og lagt et syltynnt sjikt både over og under pakningen i tillegg (mest fordi jeg har brukt samme metallpakning flere ganger uten noe problem).
Et lite tips, men det vet du vel: Finner du ikke deler til motoren under Saab 99, søk Saab 90 1984-1987 eller OG900 8V 1981-1988. Er samme motoren...
B-motor med dobbel Zenith-Stromberg 150CDS(E) i en Saab 99GL (med automatgir)
Saab H-motor (B201) i en Saab 90
(H-motoren kom i 1981 på OG900 og i 1982 på 99)
Det er forskjell på "tilbehøret" til H-motorene også, om den har elektronisk tenning eller ikke, forgassere(e) eller injection, siste året med Turbo i 99'en...
1982 modellen var enten 2 eller 4 dørs, ny grill, levert kun med 5 girs girkasse (i Norden) , alle modellene bortsett fra EMS og Turbo hadde enkel forgasser
Tilbake til emne:
Når du først har motoren ute, bør du skifte begge pakkboksene på veiva:
Var jeg deg, byttet jeg pakningen mellom motoren og holderen til oljefilteret:
Gummitetningen på ventildekselet for veivhusventilasjonen:
De to gummitetningene på innsuget for vakumslangene likedann (Fås på Biltema):
Forutenom pakningen til ventildekselet, tror jeg det da bare er noen O-ringer igjen. Bl.a. på fordeleren, røret til oljestikka, og på oljepumpen. (Hva angår olje/smøresystemet da vel og merke)...
Hva gjelder silikon, må den tåle varme og olje. Er mange muligheter der (Biltema sin fungerer utmerket)
Dette er vel minimum av silikon du må bruke. Personlig har jeg brukt fingeren og lagt et syltynnt sjikt både over og under pakningen i tillegg (mest fordi jeg har brukt samme metallpakning flere ganger uten noe problem).
Et lite tips, men det vet du vel: Finner du ikke deler til motoren under Saab 99, søk Saab 90 1984-1987 eller OG900 8V 1981-1988. Er samme motoren...
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
de pakingene til veivhusventilasjonen å til oljefiltere (holder) har jeg liggende. skal bestille opp resten av pakningene nå etter nyåret. da du smører ut silikonen skal den legges rundt hele eller bare slik som vist på bilde?
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
Ettersom du bestiller ny pakning, skal det holde med å legge silikon som vist på bildene. Men om du er litt uheldig å riper litt i metallpakningen når du setter motor og girkasse sammen, har du et potensiellt lekasjeproblem som bare venter på å inntreffe igjen. Erfaringsmessig har jeg i allefall lært av mine feil, og strøket et tynt sjikt med silikon på begge kontaktflatene på motor og på girkassen. Er kjipt å måtte gjøre jobben to ganger når du bare behøver å gjøre den en gang. Bruk plastpose over indre drivknuter og "Tripodene" for å slippe tilgrising av disse. De første gangene jeg hadde ut motoren i 99'en, tok jeg ut bare den nedre bærekula på passasjersiden for å få ene drivakselen ut av veien. Men etter å ha sprengt et par "Tripoder", begynte jeg å ta av nedre bærekulene på begge sider for å få begge drivakslene ut av veien, og for så å kunne løfte motoren rett opp og rett ned. Mye lettere enn å drive å lirke motoren sideveis for å få drivakselen på plass når du slipper ned motoren igjen. Eneste aberet er at du ikke får flyttet bilen så lett om du bruker talje festet i tak e.l. for å få ut motoren. Bruk en "Elefant-jekk". Om du ikke har, får du sikkert låne en. Selv har jeg en billigversjon fra Biltema som funker udmerket. Selv om vekten av motor og girkasse er tung og ligger på grensen hva den orker om du drar ut løftebommen. Ordentlig redskap er halve jobben er det noe som heter, og det stemmer herdj piasava N879 skrev:de pakingene til veivhusventilasjonen å til oljefiltere (holder) har jeg liggende. skal bestille opp resten av pakningene nå etter nyåret. da du smører ut silikonen skal den legges rundt hele eller bare slik som vist på bilde?
- vegard N879
- 2.0 bar

- Innlegg: 531
- Registrert: 04 apr 2008, 19:15
- Bil: saab 9000 turbo
- Sted: nordland
- Kontakt:
Re: saab 99 oljelekkasje
ja du løser på bærekulene på begge sider å løsner de klemmene på de indre drivknutene å dermed er drivakslingene unna veien. skal bestille alt av deler så jeg har de liggende klar, tenkte bruke en slik jekk som du beskriver
har tilgang på en strømstyrt sak. om det er en elefant jekk eller ei skal være usakt
ellers vil jeg påstå at motoren er i utmerket tilstand, 320 000km virker ikke ha noe utslag på den. går veldig pent. ikke noe ventil tikking eller noe. bruker svært lite olje, bare en 2-3 dl på skift.. å det kommer seg jo av den lille lekkasjen da som jeg skal utbedre
ellers vil jeg påstå at motoren er i utmerket tilstand, 320 000km virker ikke ha noe utslag på den. går veldig pent. ikke noe ventil tikking eller noe. bruker svært lite olje, bare en 2-3 dl på skift.. å det kommer seg jo av den lille lekkasjen da som jeg skal utbedre
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982
saab 900 1992. saab 99 1982
