Jeg har en 9-3 2.0 uten turbo fra 1998 og har eid bilen i ca 1 år. Km stand er litt over 180 000.
Bilen har siden jeg fikk den hostet litt når det begynner å bli under halv bensintank. Den har også luktet litt bensin når jeg stopper bilen. Jeg har tatt ned tanken og funnet ut at bensinslangene lekker litt bensin ved overgangen til dysene. Dette er forhåpentligvis fikset ved å sette på noen slangeklemmer. Jeg har også byttet o-ring på tanken og strammet lokket til så hardt (med rørtang) at plastikkbitene fløy. Bensinpumpen er angivelig byttet rett før jeg kjøpte bilen i fjor høst. Og den skal også ha vært tatt service på, uten at jeg vet hva det er som har blitt gjort, av eieren på samme tid.
I det siste så har det blitt litt kaldt i Norge og bilen har begynt å hoste litt ekstra. Var på fjelltur en langhelg med lite bensin i tanken. Når jeg startet motoren stoppet den av seg selv når den gikk på tomgang etter en stund. Den startet fint igjen rett etter med hostet og harket når jeg ga litt mer enn myk gass. Jeg klarte å komme meg hjem, selv om jeg var til tider svett av tanken på at motoren skulle stoppe midt i ett travelt lyskryss, og jeg parkerte bilen for kvelden. Dagen derpå ville ikke bilen starte uten at det ble kjørt på med mye startgass. Når motoren ble varm startet den fint, men problemet med fusking når jeg ga gass var der. Jeg kan kjøre turtallet til sperren uten at den fusker, men med en gang jeg "trykker til" på tanken så fusker den.
Det vil si.. Jeg kunne... Nå får jeg ikke start på motoren i det hele tatt. Jeg fant ut at jeg har ett Y rør som kommer ut av blokken, rett over saab logoen ,som hadde morknet og falt ut. Dette er byttet og skal sitte skikkelig nå. Jeg har sjekket tennpluggene og de er fuktige. Jeg har luktet på dem og jeg tror det er bensin som gjør dem fuktige. De var helt svarte av sot, så jeg tok og pusset dem med en stålbørste. Er mulig at jeg har ødelagt dem med børsten, men det var ikke tenning på dem før jeg ga dem en omgang.

Jeg håper noen har løsningen til problemet mitt, og at løsningen er rimelig!!!

Jeg glemte helt å skrive at det kommer olje i fordelerlokket. Uten at det spruter på rotoren. Mesteparten ligger seg helt langs kanten av fordelerlokket. Er en del gris under fordelerlokket.