Side 1 av 1

Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 30 des 2009, 22:50
av kork
Jeg har lest igjennom en god del av trådene her og ser at det er mange som har problemer med å få start på bilene sine. Jeg føler at jeg har ett unikt problem (gjør ikke vi alle det????), så jeg skriver en ny tråd om problemet.

Jeg har en 9-3 2.0 uten turbo fra 1998 og har eid bilen i ca 1 år. Km stand er litt over 180 000.

Bilen har siden jeg fikk den hostet litt når det begynner å bli under halv bensintank. Den har også luktet litt bensin når jeg stopper bilen. Jeg har tatt ned tanken og funnet ut at bensinslangene lekker litt bensin ved overgangen til dysene. Dette er forhåpentligvis fikset ved å sette på noen slangeklemmer. Jeg har også byttet o-ring på tanken og strammet lokket til så hardt (med rørtang) at plastikkbitene fløy. Bensinpumpen er angivelig byttet rett før jeg kjøpte bilen i fjor høst. Og den skal også ha vært tatt service på, uten at jeg vet hva det er som har blitt gjort, av eieren på samme tid.

I det siste så har det blitt litt kaldt i Norge og bilen har begynt å hoste litt ekstra. Var på fjelltur en langhelg med lite bensin i tanken. Når jeg startet motoren stoppet den av seg selv når den gikk på tomgang etter en stund. Den startet fint igjen rett etter med hostet og harket når jeg ga litt mer enn myk gass. Jeg klarte å komme meg hjem, selv om jeg var til tider svett av tanken på at motoren skulle stoppe midt i ett travelt lyskryss, og jeg parkerte bilen for kvelden. Dagen derpå ville ikke bilen starte uten at det ble kjørt på med mye startgass. Når motoren ble varm startet den fint, men problemet med fusking når jeg ga gass var der. Jeg kan kjøre turtallet til sperren uten at den fusker, men med en gang jeg "trykker til" på tanken så fusker den.

Det vil si.. Jeg kunne... Nå får jeg ikke start på motoren i det hele tatt. Jeg fant ut at jeg har ett Y rør som kommer ut av blokken, rett over saab logoen ,som hadde morknet og falt ut. Dette er byttet og skal sitte skikkelig nå. Jeg har sjekket tennpluggene og de er fuktige. Jeg har luktet på dem og jeg tror det er bensin som gjør dem fuktige. De var helt svarte av sot, så jeg tok og pusset dem med en stålbørste. Er mulig at jeg har ødelagt dem med børsten, men det var ikke tenning på dem før jeg ga dem en omgang. :oops: Jeg har også testet gnist på 1 og 2, og det var en svak gnist. (I følge en som mener han har peiling) Turtelleren hopper litt når jeg kinner motoren. Batteriet er fulladet. Startmotoren drar fint. Alle lys lyser og det er ingen feilkoder ut i fra hva jeg kan se.

Jeg håper noen har løsningen til problemet mitt, og at løsningen er rimelig!!! :)

Jeg glemte helt å skrive at det kommer olje i fordelerlokket. Uten at det spruter på rotoren. Mesteparten ligger seg helt langs kanten av fordelerlokket. Er en del gris under fordelerlokket.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 31 des 2009, 01:35
av Tor N12
Nye plugger, ny bensinpumpe og nytt bensinfilter så fyrer den nok tenker jeg ;)
At pumpa er skiftet før er jo ingen garanti for at den ikke skal feile igjen, det er heller ikke uvanlig at walbropumpene gir seg og uorginale kan til og med være verre. Om tidligere eier kun har skiftet pumpa og droppet filterskifte så kan den også ryke raskere.
Kan selvfølgelig ikke garantere noe men så lenge du selv sier at fjuskinga har variert i forhold til mengden bensin på tanken så må jo noe være feil der.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 31 des 2009, 09:35
av kork
Det er jo fryktelig trist dersom en bensinpumpe som er ett år gammel er gåen allerede :(

Hva med oljen som kommer ut ved fordeleren? Må jeg kjøpe helt ny fordeler også kanskje?

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 31 des 2009, 14:57
av kork
Jeg har nå fått start på kjerra ved å slepe den igang. Den går forholdsvis ujevnt på tomgang, og holder på å kvele seg selv for å så ruse opp turtallet til ca 1500 RPM. Det går greit å kjøre bilen så sant jeg har mer enn 2000 omdreininger. Er det lavere turtall så begynner den og hoste og harke og prøver å kvele seg selv med mindre jeg er ekstremt forsiktig med gassen. Over 2000 RPM så kan jeg gi bånn gass uten at det er noe særlig med fusking.

Jeg har også fylt opp tanken og fått på 2 dl med kondensfjerner. Bilen hoster like mye før som etter påfylling av kondensfjerner og bensin.

Kan det være så enkelt at det er tenningen som er litt dårlig, eller kan det være mer alvorlig? Jeg tenker da på dette med oljen som kommer inn i fordelerlokket i tillegg til fuskingen.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 19:41
av kork
Ingen som har noen tips?

Bilen går som skrevet før greit nok så lenge det er over 2000 rpm og det ikke blir gitt full gass. Gir jeg full gass så vil den ikke over ca 5000 rpm, pluss at det motoren stagnerer helt og holder på å dø før den sakte stiger i rpm. Gir jeg mindre gass så stopper den på turtallssperren. Er det bensinpumpe? Bensinfilter? Tenning? At saaben er en drittbil som egentlig bare hører hjemme i en skraphandler? Drit i motor? Kondens i bensin?

Hva tror dere, og hvorfor menere dere det? :(

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 19:45
av Tor N12
Har du skiftet plugger nå da?

Du må jo begynne med å forsikre deg om at de vesentligste tingene er på plass. En motor som ikke får (eller knapt får) bensin, gnist eller luft vil jo enten bare fjuske eller ikke gå i det heletatt.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 19:58
av Jim S. N1578
Var jeg deg ville jeg gjøre som Tor foreslår. Ta en ting av gangen. Kunne han du kjøpte bilen av fremlegge kvitering for bensinpumpen, og servicedetaljer :?: Hvis ikke, ville ikke jeg tatt det for god fisk om det var meg. :wink:

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 20:19
av kork
Det høres kanskje litt teit ut, men jeg fikk ikke lov av en fyr på mekonomen å kjøpe tenningen :worry:

Han sa at problemene ikke hørtes ut som tenningsproblemer, og mente jeg burde gå på verksted å høre hva de sa. For å så komme tilbake å kjøpe de delene jeg visste jeg trengte. Han mente det fort kunne bli dyrt å bytte en haug med deler uten å vite hva det EGENTLIG er som er gale med bilen. Og jeg er forsåvidt enig med ham. Men å kjøpe nye tennplugger koster ikke skjorten, så det kan jeg få gjort i morgen.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 20:38
av Jim S. N1578
kork skrev:Det høres kanskje litt teit ut, men jeg fikk ikke lov av en fyr på mekonomen å kjøpe tenningen :worry:

Han sa at problemene ikke hørtes ut som tenningsproblemer, og mente jeg burde gå på verksted å høre hva de sa. For å så komme tilbake å kjøpe de delene jeg visste jeg trengte. Han mente det fort kunne bli dyrt å bytte en haug med deler uten å vite hva det EGENTLIG er som er gale med bilen. Og jeg er forsåvidt enig med ham. Men å kjøpe nye tennplugger koster ikke skjorten, så det kan jeg få gjort i morgen.
Som nevnt starter du med det enkle først. Sjekk vanlige servicedetaljer som tennplugger, luftfilter, vakumslanger, vakumtetninger osv osv osv. Klart at man går ikke bort å kjøper tennkasetten om det er tennpluggene som kankje er feilen :wink: Er billigere da og få et verksted til å finne ut hva som er feilen først ved å lese av feilkoder o.l...

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 20:49
av kork
Har du noen formening om oljen som lekker inn i fordelerlokket? Det er ingenting som spruter opp på kontaktpunktene, men oljen samler seg rett bak plastikk dekselet og stålet og drypper ut i motorommet. Håper du skjønner hva jeg mener.

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 21:31
av Jim S. N1578
kork skrev:Har du noen formening om oljen som lekker inn i fordelerlokket? Det er ingenting som spruter opp på kontaktpunktene, men oljen samler seg rett bak plastikk dekselet og stålet og drypper ut i motorommet. Håper du skjønner hva jeg mener.
Ser motorrommet ditt sånn ut :?:
Om så har du ikke tennkasett. Bytt fordelerlokk, rotor, tennkabler og tennplugger i tillegg til å sjekke vakumslanger.
Bilde
Oljelekasjen du har ved fordeleren får du stanset ved å bytte O-ringen tror jeg :wink:
Jeg trodde du hadde tennkasett... :mrgreen:

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 04 jan 2010, 22:06
av kork
Ja motorrommet ser ut som ditt. Ehem.. Bare litt mer skittent kanskje. :oops: :oops:

Da stikker jeg på mekonomen i morgen og prøver meg igjen. Tror jeg også skal ta med meg ett bensinfilter i samme slengen så er det gjort også.

Tror forresten at jeg har blåst hull i eksosanlegget i dag :oops: Det smalt i allefall godt under setet når bilen fusket og nå har bilen blitt hes. :( En ulykke kommer skjeldent alene sies det!

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 10 jan 2010, 09:24
av Mrkvp
Sjekk kontaktene på coilen ekstra nøye. Ta ut coilen og sjekk at pinnene er dratt ordentlig til. Det var en seriefeil på den tiden. (litt merkelig at det oppstår etter så lang tid, men det er enkelt å sjekke uansett.)

Re: Diverse problemer. Fusking. og9-3

Lagt inn: 16 okt 2010, 11:32
av rogern
Jeg har samme problem med fordeleren. Lekker olje inn i fordelerlokket, noe som lekker ut også. skifta i går o-ringen som sitter i i den stanga til fordeleren uten at det hjalp. så regner med at det er o-ringen inni fordeleren. kan denne kjøpes ny og skiftes eller må jeg skifte hele fordeleren? den koster jo 7000 kr orginal hos saab. hjelp!!!!