Side 1 av 1
PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 01 jan 2010, 18:48
av Aerocabturbo
Hei,
Jeg har steg 2 PCP tuning til min 9-3 Aero cab 2001 mod, men opplever ikke stor forskjell fra orginalt. Hva kan dette skyldes?
Bilen oppleves noen ganger å "lugge" i responsen ved gasspådrag. Kan tennplygger være slitte? Har hørt at man bør være nøye på at tennpluggene er nye ved PCP tunning. Noen med erfaring med dette? (bruker 98 oktan)
Håper på tilbakemelding
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 00:24
av TurboLars N383
Kan jo være noe så enkelt som tette katalysatorer .
Skal ikke si noe sikkert , men det er jo slett ikke uvanlig og da oppfører den seg akkurat som du sier

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 00:31
av Tor N12
Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 01:31
av Paradigm N558
Eller defekt magnetventil?
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 01:49
av stianj
Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 02:44
av Aerocabturbo
Daniel N683 skrev:stianj skrev:Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på

Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.
Ja, stemmer. mellomregisteret spesielt.
For meg med overfladisk kunnskap om dette
er det vanskelig å vite opp eller ned.
Men det jeg vet er at 40Hk bør merkes (ref steg 1 PPC)
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 12:39
av Ingvar N629
Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 02 jan 2010, 16:10
av stianj
Daniel N683 skrev:stianj skrev:Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på

Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.
Ja, men det kan også gi glt. Verdt å se etter.
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 03 jan 2010, 01:00
av Aerocabturbo
Ingvar N629 skrev:Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv
Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 03 jan 2010, 02:47
av EdHunter N815
Siden du har oljeforbruk i tillegg er det stor sansynlighet for at denne kan være grunnen til at bilen din ikke går som den skal. Olje i forbrenningen kan i alle fall forklare dårlig gange/lavere effekt, så var jeg deg ville jeg begynt med å finne ut hvor det blir av oljen som forsvinner og fikse det, dumt å begynne i feil ende når du uansett er nødt til å gjøre noe med oljeforbruket.
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 03 jan 2010, 03:47
av ToreN1246
ta av røret mellom turbo og luftfilter for å sjekke om det er slakk i turbo'n er noe av det første jeg ville gjort om den bruker olje. (1 times jobb med ti tommeltotter)

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Lagt inn: 03 jan 2010, 20:47
av Ingvar N629
Aerocabturbo skrev:Ingvar N629 skrev:Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv
Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.
Bilde fra en annen tråd:

Løsne i hver ende av røret med ventilene på, sug og blås i begge ender av det. Det skal ikke være mulig å blåse hverken fra spjeldhusets side eller fra turboens side, da skal ventilen lukke. Gjør den ikke det må ventilen byttes. Dessverre selges disse kun som en sats (originalt vel og merke) og det koster noen kr.