Side 1 av 1

Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 17:48
av svennis
Topic viser problemet. Hva er dette for noe? Fikk feilkoden fra en diagnose jeg hadde på bilen.

Edit: Det er snakk om en Saab 9-3 turbo 150hk 2001 modell

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:11
av Ronny_N169
Feilkode 1110 er feil med avlastingsventilen, eller slanger til den. Feil 1011 er kortslutning til jord på innsprutventil nr 1.

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:14
av svennis
Ronny_N169 skrev:Feilkode 1110 er feil med avlastingsventilen, eller slanger til den. Feil 1011 er kortslutning til jord på innsprutventil nr 1.
Jeg lurer på om det var 1110, der jeg tok diagnose mente de det var noe med turbotrykkføler eller hva de sa.
Avlastningsventilen dvs. wastegate?

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:17
av Eirik N396
svennis skrev:Avlastningsventilen dvs. wastegate?
Avlastningsventilen er ikke det samme som wg. Ser slik ut og sitter på et av trykkrørene

http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- ... p3071.html

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:21
av svennis
Er dette en enkel jobb for en lite dreven hjemmemekaniker? Koster det mye få fikset på verksted? Anbefalte steder for kjøp av deler, mekonomen f.eks.?

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:42
av Ronny_N169
Den er veldig enkel å bytte, og koster vel ca 300.- . Men det kan jo være så enkelt som at vakumslangen til den er i stykker.

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:44
av Ingvar N629
Sjekk også vakuumslangene til magnetventilen som sitter på torpedoveggen.

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 03 jan 2010, 18:47
av svennis
Tror ikke det skal være noen av vakuumslangene. Tror denne avlastningsventilen høres ut som en rimelig årsak. Grunnen til det er at det høres ut som bilen har en popp-off-ventil når turbotrykket sleppes. Øker det sannsynligheten for at det avlastningsventilen? :D i såfall er jeg superglad, leste først noe som lignet og det var visst en turbotrykkføler ellernoe som var svindyr.

Re: Check engine-lampe lyser, feilkode 1110 eller 1011

Lagt inn: 04 jan 2010, 16:28
av Pål N526
skal ikke være noen høy lyd som man legger merke til nei. En enkel måte å se om ventilen er gåen på er å demontere den. Da kan du forsøke å blåse gjennom ventilen(tenker da på de 2 størte hullene). Du kan også sette en vacumslange på og sjekk om membranen er tett(les lage vacum og trykk med munn).