Side 1 av 1

Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 11:15
av lie_N509
Jeg har skjønt at en bil går bedre i kjølig vær enn varmt vær, sikkert fordi kald luft tar mindre plass ellernoe. Men hvor går grensen? Er feks -30 verre/bedre enn -10? Kan motortemperaturen falle fordi den får inn for kald luft?

Re: Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 11:43
av Paradigm N558
lie_N509 skrev:Jeg har skjønt at en bil går bedre i kjølig vær enn varmt vær, sikkert fordi kald luft tar mindre plass ellernoe. Men hvor går grensen? Er feks -30 verre/bedre enn -10? Kan motortemperaturen falle fordi den får inn for kald luft?
-7 så opplevde jeg en veldig "ådæven-opplevelse" på min bil i allfall. (den gikk usedvanlig godt)
Men i støytene hvor det var -22 grader her, så merket jeg at om jeg trillet på girene i neddoverbakke, så falt motortempen pittelitt :)

Re: Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 12:50
av Andrew N1328
Det at temperaturen har innvirkning på motoren har mest effekt på en turbomotor, fordi kald luft er enklere å komprimere. Aldri sjekket opp den "optimale" temperaturen, da ESP alltid setter en stopper for meg allerede ved kvart-gasspådrag :p

Re: Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 12:57
av Paradigm N558
Fjerdegir, tørr asfalt, -7 grader, 2000 RPM, fullt moment tilgjengelig = win for min del :D

Re: Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 13:45
av na_X
minusgrader=glatt... #-o

Re: Hva er optimal utetemperatur for motoren?

Lagt inn: 10 jan 2010, 17:13
av Øyvind N1563
Merker ein dette så heise på Trionic 7 biler då? Skal ikkje dei i prinsippet justera turbotrykket slik at det er like mange hestar uansett? Men det er kanskje litt vanskelig å klara på dei som er trimma litt? :P