Mulig kjøp av saab 95
Moderator: Moderatorer
Mulig kjøp av saab 95
Vurderer sterkt og bytte ut min gode saab 93 inn i en saab 95. Jeg vil nå ha automat, men automat og diesel er ikke kommet i den priskategorien som passer meg enda:-( Jeg må altså ha meg en bensinutgave med automat til ca 100.000,-, blir vel rundt en 2000 mod kan det se ut til. Er det noen spesielle motorer som er mer diftsikre enn andre, hvem anbefaller dere, ikke minst med tanke på forbruk? Og hvilket forbruk kan jeg forvente meg?
På forhånd takk for hjelpen:-)
På forhånd takk for hjelpen:-)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Mulig kjøp av saab 95
Mange har spurt før, seneste tråd er denne
viewtopic.php?f=12&t=28786
i den tråden er det også linket til en del tilsvarende tråder.
viewtopic.php?f=12&t=28786
i den tråden er det også linket til en del tilsvarende tråder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: Mulig kjøp av saab 95
o-t:
Kan det vere ein ide å lage tråd som listar opp kjende svakheiter på bilane, fordelt etter type/motortype/årsmodell, og klistra den..? Sidan det tilsynelatande er mange førespurnadar etter akkurat dette..
Eg kunne gjerne bidratt, men diverre er min kjennskap til teknisk feil/manglar/problem hjå SAAB er så avgrensa at eg er til meir skade enn gagn..
Kan det vere ein ide å lage tråd som listar opp kjende svakheiter på bilane, fordelt etter type/motortype/årsmodell, og klistra den..? Sidan det tilsynelatande er mange førespurnadar etter akkurat dette..
Eg kunne gjerne bidratt, men diverre er min kjennskap til teknisk feil/manglar/problem hjå SAAB er så avgrensa at eg er til meir skade enn gagn..
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Mulig kjøp av saab 95
Personlig syns jeg vi kunne prøvd å fått lagd til noe slikt ja. Svenskene har jo klistra mye slikt i FAQ'en sin.
Men det er off-topic her nå..
Men det er off-topic her nå..
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Mulig kjøp av saab 95
Det er heilt klart eit behov for "kjøpsguide" for dei ulike modellane.
Minner igjen at det er fritt fram for alle å poste i FAQ-området...
Minner igjen at det er fritt fram for alle å poste i FAQ-området...
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: Mulig kjøp av saab 95
Nuvell..
Som det så fint står på alle FAQ-ene:
Og som det vert skrive kring innmelding:
Så kanskje det treng ein open-for-alle FAQ..?
(Men me er framleis frykter o-t.. -Skal denne "debatten" flyttast til f.eks. STNC styret for vidare diskusjon der..?
Som det så fint står på alle FAQ-ene:
Eg er på nippet til å melde meg inn; men må få meg SAAB fyrst. Og det same gjeldt nok dei fleste som kjem å stiller spørsmål; folk som allereie er medlem har SAAB og/eller har kunne nok til å ikkje måtte stille desse spørsmåla.Du må være STCN medlem for å lese/poste her.
Og som det vert skrive kring innmelding:
(Eg tar ikkje opp dette for å vere frekk, men for å belyse mulig årsak til desse "hva skal jeg se etter"-trådane. For øvrig må eg seie eg er mektig over kva eg har sett her. Kort svartid og gode svar, og hyggelig, ryddig stemning..)# Pga stor pågang kan det ta noe tid før du mottar innbetalingsgiro fra oss, samt at det kan ta noe tid fra vi har motatt din innbetaling til ditt medlemsskap er registrert hos oss.
# Det kan ta 3-4 uker etter at du har sendt oss mail til du mottar giro.
# Og nye 3-4 uker fra din innbetaling til den er registrert hos oss.
Så kanskje det treng ein open-for-alle FAQ..?
(Men me er framleis frykter o-t.. -Skal denne "debatten" flyttast til f.eks. STNC styret for vidare diskusjon der..?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Mulig kjøp av saab 95
Du får en grei 9-5 til den prisen skulle jeg tro.rakafisk skrev:Vurderer sterkt og bytte ut min gode saab 93 inn i en saab 95. Jeg vil nå ha automat, men automat og diesel er ikke kommet i den priskategorien som passer meg enda:-( Jeg må altså ha meg en bensinutgave med automat til ca 100.000,-, blir vel rundt en 2000 mod kan det se ut til. Er det noen spesielle motorer som er mer diftsikre enn andre, hvem anbefaller dere, ikke minst med tanke på forbruk? Og hvilket forbruk kan jeg forvente meg?
På forhånd takk for hjelpen:-)

Nå er ikke jeg heller noen kjempekjenner av 9-5 siden jeg bare har hatt min siden i nov. i fjor

Hva forbruket ligger på, på bensinbil med automat kommer jo helt an på hvordan en kjører. Om forbruket skiller mye mellom motormodellene vet jeg ikke. Jeg kan bare gå ut fra mitt eget forbruk, som varierer en del alt etter som hvordan jeg kjører. Jeg har en helt original 2000 mod 9-5 Aero Estate med R235 motoren (2,3HOT med 230 Hk ) med automatgir. Før snøen og kulden kom, lå forbruket på 0,9 på blandet kjøring. 0,7 på landeveiskjøring (mest på cruiscontrol-kjøring). Mål i følge SID. Nå i kulden har det øket noe, til ca 1.1 og 0,9. I det siste har det blitt mest stubbkjøring frem og tilbake til butikken og lignende. Det har vel ikke blitt kjørt så mye lenger enn ca 5 km på det lengste, før bilen har blitt parkert. Bilen har blitt kald igjen før retur. Ut fra SID ligger forbruket nå på 1,2… Jeg klager i allefall ikke på det forbruket

Hva du bør se etter ved kjøp er det sikkert noen som vet mye mer om her enn meg, men her er nå mine tips:
Sjekk servicehefte og kviteringer nøye.
Hør etter antydning til rasling eller annen ulyd fra motor (registerkjede og turbo spesielt).
Har du mulighet, så få sjekket etter spor av koksing av olje.(Det er den store svakheten på motorene 98-03)
Om veivhusventilasjonen er forbedret og evt når den ble det.
Om bilen har vært involvert i noen kollisjon av noe slag. Skader på lakk og småbulker.
Kjørelengde, og se på inventar, ratt, bremsepedalgummi og lignende om slitasjen står i stil med kjørelengden. Bensinpumpebytte? (Den holder ca 200 000 km)
Sjekk at alt fungerer av montert elektrisk utstyr. Se etter SID pixelfeil.
Se etter blårøyk og oljelekkasjer, spesielt rundt turboen. Er det lekkasje der, er turboen på vei til å ta kvelden…
Test bilen og kjenn etter hvordan den oppfører seg på landeveien. Trekker den til en av sidene? Er det dårlige dempere, foringer, osv.
Dekk og felger.
Send REGNR "bilnr" til 2282 for: Hvem som eier bilen. Sist EU godkjent og tid for neste kontroll. Skyldig årsavgifter. Omregistreringsavgift.
Sjekk Brønnøysundregisteret for heftelser på bilen

Sikkert fler her inne som kommer med flere tips også

Lykke til med bilkjøp. Det er en god bil å kjøre. Personlig liker jeg den bedre enn 9-3. Det gjorde tydeligvis svigers også, for det tok mindre enn 1,5 mnd fra han prøvde vår 9-5, til han byttet sin M07 9-3TiD Estate til M08 9-5TiD Estate m/automatgir

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Mulig kjøp av saab 95
Forbruket mitt har vært helt oppe i 2L mila, da med -20C og så og si bare småkjøring. Til vanlig så lå den vel på 1.4L, men dette er for det meste bykjøring og småkjøring stort sett, på landevei så får man den litt under litern i mila om man vil. Den har da jo komfort og den er trygg, så at den bruker litt mer drivstoff enn min gamle har ikke så alt for mye å si egentlig.. Ikke har den vært vanskelig å starte i kulda heller, enda..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Mulig kjøp av saab 95
Er det sedan du er på jakt etter så må du sjekke om den har rust på bakluka. Bilen er galvanisert, men bakluka har en svakhet i "skjøten" mellom ytterdelen og innerdelen. Om tilsvarende problem finnes på estate vet jeg ikke. Forbruk har du fått endel gode svar på allerede ser jeg, men jeg kjørte 20 mil, frem og tilbake til hytta med min 99 modell 9-5 (trimmet til ca 290 hk), og denne gikk på 0,82 ifølge sid. Da var det ca 10 kalde ute, og jeg kjørte helt vanlig, ikke for fort og ikke for sakte:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: Mulig kjøp av saab 95
Som den
eg er, har eg funne ein av dei myteomspunne 9-5-kjøpsrådstrådane.. Denne frå Sverige: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 0&t=245035
Mykje godt lesestoff der!

Mykje godt lesestoff der!
Re: Mulig kjøp av saab 95
Takk for stort engasement og gode råd, virkelig hjelsomt av dere:-)
Nå er det mange år siden jeg har kjørt bensinbil, men det høres ut som om den er ganske tørst.... Hvordan anser dere den til å være i forbruk i forhold til andre biler dere kjenner til....?
Nå er det mange år siden jeg har kjørt bensinbil, men det høres ut som om den er ganske tørst.... Hvordan anser dere den til å være i forbruk i forhold til andre biler dere kjenner til....?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Mulig kjøp av saab 95
Bilen er jo ganske svær og tung (min er vel ca. 1700kg iflg. vognkort), så den super jo endel hvis man må bremse og gi gass hele tiden. Glemte vel å si at jeg har automat der oppe også, manuell får man typisk lavere forbruk på. Er det snakk om jevn fin kjøring så får du den til å gå relativt billig også.
Regner med 9-3 (som har den samme motoren) går noen par dl mindre i mila..

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Mulig kjøp av saab 95
Litt tørst kan den være, men det er faktisk de største motorene som drar minst. Og om en ikke kjører mye pr år så er det jo et regnestykke, brukte dieseler er jo dyrere i innkjøp. Ellers er LPG (propanombygging, ca 25000,-) et alternativ på de tidlige modellene, desverre ble ombygging av biler reg etter 2000 stengt i fjor, inntil en evt typegodkjenning av LPG på Saab foreligger på modeller etter 2000.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Mulig kjøp av saab 95
eller konvertering av bensin motor, til også å kunne kjøres på etanol kan vel være et alternativ, her foreligger det typegodkjenning ivertfall fra produsenten BSR (www.bsrab.se) og kostnaden er å ca 7000 kroner visstnok, e85 som det heter er jo noe billigere enn vanlig bensin, men bilen vil også bruke mer drivstoff tror det var ca 20-30 % mer.
Men uannsett bruker min 9-5 estate med automat gir alt fra 1.2 liter på mila til 0.72 på mila, når det var som kaldest her i vinter (ned mot minus 32 grader) brukte bilen min igjennomsnitt 1.05 på mila på en strekke på 38.6km store deler av veien var 80 sone, men denne veien har mye svinger og bakker så det blir uannsett veldig ujavn kjøring, noe by kjøring i tillegg. Nå som det er mildere ligger bilen min på rundt 0.85. bilen er både stor og tung og er da ditto tørst, men en likverdig volvo (her v 70) bruker like mye bensin. alternativet en Avensis 1.8 stv med automat bruker mer!
Man kan vel få ned forbruket noe vis man feks chiptrimmer bilen litt ellers er det ikke mye å gjøre med forbruket. så lenge det er automat.
Jeg har forøvrig 2 literen selv uten noen som helst "modifiseringer" eller trimming.
Et lite tips skift olje ofte! og bruk olje av høy kvalitet (helsyntetisk)
Men uannsett bruker min 9-5 estate med automat gir alt fra 1.2 liter på mila til 0.72 på mila, når det var som kaldest her i vinter (ned mot minus 32 grader) brukte bilen min igjennomsnitt 1.05 på mila på en strekke på 38.6km store deler av veien var 80 sone, men denne veien har mye svinger og bakker så det blir uannsett veldig ujavn kjøring, noe by kjøring i tillegg. Nå som det er mildere ligger bilen min på rundt 0.85. bilen er både stor og tung og er da ditto tørst, men en likverdig volvo (her v 70) bruker like mye bensin. alternativet en Avensis 1.8 stv med automat bruker mer!
Man kan vel få ned forbruket noe vis man feks chiptrimmer bilen litt ellers er det ikke mye å gjøre med forbruket. så lenge det er automat.
Jeg har forøvrig 2 literen selv uten noen som helst "modifiseringer" eller trimming.
Et lite tips skift olje ofte! og bruk olje av høy kvalitet (helsyntetisk)
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Mulig kjøp av saab 95
Bakluka virker til å være en svakhet på Estate også, jeg har ihvertfall begynnende rust i overgangen som ble nevnt tidligere i tråden. Når det gjelder forbruk har jeg i de kaldere periodene ligget på 1,2-1,4 på litt bykjøring(mye kaldstart...), men på landeveien har den kommet ned på 0,8-0,85(da med lange oppoverbakker hvor en gjerne trør litt ekstra på. En drøm å kjøre Saab Aero!
Wollis.
Wollis.