Side 1 av 1
Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 14:22
av Pasient N657
Heisann!
Grunnen til at jeg spørr er at jeg prøver å få godkjent trimmen jeg skal montere på bilen min. Etter en lang samtale med en kar i Vegvesenet, så kom jeg fram til følgende:
- Hirsch har et 305 HK trimsett til M02 9-5 Aero.
- Det kan monteres og godkjennes på en M02 9-5 Aero.
Så, om det er mulig for meg, å gjøre min 01 9-5 teknisk lik en 02 Aero, så skal det i teorien være mulig å godkjenne det såfremst jeg framlegger dokumentasjon på utslipp, bremser og annet understell.
Er det noe teknisk som skiller disse? Bilen min har Aero-understell.
Er det noen forskjell, teknisk, på 01 og 02 Aero?
Takk for svar

Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 14:29
av Paul N1176
ta en titt på ingvars prosjekt tråd.. mener han har bygd om til 02 understell..
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 14:35
av Paradigm N558
Forøvrig et år som skiller de
Also:
Link
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 14:48
av Aleks_
M02+ har andre spindler blandt annet. Tråden til Ingvar er fin å titte på

Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 15:03
av Morten-N146
Du bør vel skifte spindler foran til 02 samt montere Aero skiver 308mm og kalippere. Du må også montere Aero-bakbremser. I tillegg må du vel montere trionic-boks fra 9-5 aero. Ikke helt sikker men dokumentasjon på hva du trenger må du vel ta med GM.
Når det gjelder videre godkjenning med 305hk-kit fra Hirsch er jeg blank.....
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 19:31
av Pasient N657
Det blir montert 360 mm bremser.
Det som er aero eller bedre er som følger:
Bremsene.
Dempere / Fjører (Blir coilovers)
Stabstag
Foringer (Polyforinger)
Så, hva annet kan det være?
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 19:41
av Ingvar N629
Er de bremsene tuv-godkjente da?? Hirsch leverte egne bremser til den modellen. I tillegg er det større bakbremser på aero fra 02 og nyere.
Hele forstillinga er endret fra 01 til 02, det er bare å bygge om. Subframe står at må byttes i mine papirer, men om den er lik på 01 er mulig. At coilovers godtas istedenfor aeroens fjærer skal du ikke ta for gitt, tuv eller ikke.
Papir på avgass, hvor tar du det ifra? Du kan godkjenne som aero, men da med aeroens styreboks og tilsvarende effekt i vognkort. Husk at siden bilen ikke er 10 år enda så må du betale avgift.
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 08 feb 2010, 19:44
av Tor N12
Pasient N657 skrev:Det blir montert 360 mm bremser.
Det som er aero eller bedre er som følger:
Bremsene.
Dempere / Fjører (Blir coilovers)
Stabstag
Foringer (Polyforinger)
Så, hva annet kan det være?
Er det bremser som det finnes godkjenningspapirer på da?
Det er nå en ting, en helt annen ting er nok at Saab/Hirsch helt sikkert krever at det er Hirsch-komponenter som monteres, i og med at den 305-hesteren er typegodkjent med Hirsch sine bremser, understell mm så er det nok høyst tvilsomt at de kommer til å godkjenne andre komponenter.
Fremgangsmåten er jo at du må fremskaffe dokumentasjon, dernest må du vise bilen hos en Saabforhandler som må bekrefte at bilen har de komponentene og sw'n som papirene tilsier før du til slutt kan ta med deg alt hos biltilsynet for å få det godkjent der.
EDIT: Ingvar var raskest
Re: Hva er forskjellen på 01 og 02 9-5?
Lagt inn: 10 feb 2010, 19:47
av Spöket
Varför ikke ta bilen til biltilsynet, utan trim i år eller om den var inne förra året och sedan sätta på trimmet. Då är den ok till 2011 minst, inga avgifter eller förpliktelser (och inga myndigheter!).

Om du ikke trenger fritids syselsättning?