Saab 9-5 2.0t motorhavari

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
yosss
Innlegg: 10
Registrert: 01 sep 2008, 15:16

Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av yosss » 15 feb 2010, 12:09

Heisann!

Motoren på min Saab 9-5 '98 har nå dessverre takket for seg. Nå er jeg på jakt etter en ny motor.
Har kikket litt rundt på nettet, og har funnet blandt annet en 2.3 L motor fra 2000.
Er det mulig å få satt inn en slik motor istedet? Er det mye jobb? Jeg har forruten automatkasse på bilen.
Har prøvd å søke, men søkemotoren er ikke så behjelpelig syntes jeg.

Håper på svar!

Hilsen, Fredrik

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av utengen » 15 feb 2010, 12:23

Hei

Trist og høre, men har du fulgt alle service intervaller og byttet olje regelmessig?
Og er motoren helt ferdig, altså hull i blokk, og stempler, oil sludge, eller går motor og overhale tror du?



Hilsen


Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

yosss
Innlegg: 10
Registrert: 01 sep 2008, 15:16

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av yosss » 15 feb 2010, 12:34

Service og slikt er blitt tatt av en kamerat, olje er byttet hver 5000 km i frykt for oil sludge. Det som har skjedd, er at kjølevesken har frysi til is. Jeg har ikke veldig peiling på motorer, men det ryker av motorblokka når den står på tomgang, og det kommer en fæl fæl lyd som minner om to metalplater som står å skraper innat hverandre.
Om det går ann å overhale vet jeg ikke. Kanskje er det noen som bor i nærheten av Larvik som kan kikke litt?
Det er gult gruffs i oljen, som tyder at det er vann der etter det jeg har hørt.

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av utengen » 15 feb 2010, 12:52

Hei

Ja da har du nok hatt får dårlig med kjøleveske gitt ,om den er normal blandet og fryser, eller så har dere hatt kulde rekord i Larvik :-)

Da er det nok en del som kan ha gått veldig galt i motoren, så det må man nesten se på når man tar denne fra hverandre, men en ny moter høres det ut som du behøver ja.
Men det kan fort bli dyrt om man ikke har gjort service på et merkeverksted og sjekket slike ting som frysepunkt og annet.


Lykke til med leting etter ny motor iallefall.



Hilsen

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

yosss
Innlegg: 10
Registrert: 01 sep 2008, 15:16

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av yosss » 15 feb 2010, 13:28

utengen skrev:Hei

Ja da har du nok hatt får dårlig med kjøleveske gitt ,om den er normal blandet og fryser, eller så har dere hatt kulde rekord i Larvik :-)

Da er det nok en del som kan ha gått veldig galt i motoren, så det må man nesten se på når man tar denne fra hverandre, men en ny moter høres det ut som du behøver ja.
Men det kan fort bli dyrt om man ikke har gjort service på et merkeverksted og sjekket slike ting som frysepunkt og annet.


Lykke til med leting etter ny motor iallefall.



Hilsen

Tommy Utengen
Ja, dessverre så er det nok dårlig kjøleveske kan jeg tenke meg. Men er jeg da nødt til å sette inn en prikk lik motor, og eventuelt hva skal til for å få inn en 2.3 L?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2010, 14:01

Du kan godt sette inn en 2.3, ingen problemer, men husk å få software som støtter dette også
Eneste forskjell mellom 2.0 og 2.3 motormessig er andre råder og veiv.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2010, 16:29

Paradigm N558 skrev:Du kan godt sette inn en 2.3, ingen problemer, men husk å få software som støtter dette også
Eneste forskjell mellom 2.0 og 2.3 motormessig er andre råder og veiv.
Og stempel, samt dyser på M98-M00. Som Para skriver er det avgjørende at du monterer og programmerer inn korrekt styreenhet dersom du bytter motortype.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

yosss
Innlegg: 10
Registrert: 01 sep 2008, 15:16

Re: Saab 9-5 2.0t motorhavari

Legg inn av yosss » 01 mar 2010, 22:18

Tusen takk for svar folkens!

:)

Svar