Skifte Drivknuter 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Marius Bruheim » 19 feb 2010, 17:03

Hei.

Skal til å skifte drivknuter på min 9000 staks :) Så har jeg ikke skiftet på framhjulstrekker før :P Vært såvidt borti det på bakhjul :P

Kan noen gi meg en liten oppskrift på fremgangsmåte? :)

Tar det lang tid? :) Skal jeg bruke noe locktite når jeg monterer? :)

MVH Marius :)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Marius Bruheim » 20 feb 2010, 18:47

Ingen som vil gi meg en oppskrift? :(
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Edward N812 » 20 feb 2010, 19:15

Var da veldig så tålmodig du var a :P finnes andre ting å gjøre i helga enn å bytte drivknuter eller si til andre hvordan dem gjør det :D

har gjort det på flere forskjellige måter selv. her kommer den fremgangsmåten jeg kan tenke meg er greiest sånn i huet, så kan folk komme og rette, eventuelt komme med nye tips seinere:

-hvis du er aleine, og særlig om du løfter hele fronten (begge forhjula samtidig) så løsne sentermutteren mens bilen står på bakken.
-av med hjul
-nå har du litt valgmuligheter! endeleddet tror jeg er greit å løsne uansett (endeleddsavdrager f.eks fra biltema kan bli et must)
-øverste bolten på fjærbein(av de to som sammenføyer nav og fjærbein), ELLER bærekule, tror begge alternativer gir deg mulighet til å dra navet langt nok ut til at du får ut drivakselen når du har tatt av sentermutteren.

sjekk om du får ut drivakselen fra navet. hvis ikke, løsne mer :D f.eks den siste bolten på fjærbeinet gjør i ALLE FALL susen!

for å få drivakselen helt ut må du ta av "slangeklemma" som sitter rundt mansjetten på indre drivknute. Denne pleier jeg å totalskade, man pleier uansett å få med ny om man kjøper drivknuta ny. dessuten tror jeg slangeklemme også funker der inne, med tanke på plass.

-dra ut drivakselen, søl masse fett :D

-fjern mansjett fra ytre drivknute, regner med det er denne du skal bytte? hehe.
-fjern masse fett!
-løsne på segering med en litt kraftig segeringtang. segeringen kan være vanskelig å se om du ikke har gjort det ganske reint!
-bank av drivknute.
-monter i stikk motsatt rekkefølge
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Tor N12 » 21 feb 2010, 00:08

Ingen grunn til å løsne endeleddet, man får ut akselen med bare å løsne det nedre støtdemperfestet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Marius Bruheim » 21 feb 2010, 03:15

Edward N812 skrev:Var da veldig så tålmodig du var a :P finnes andre ting å gjøre i helga enn å bytte drivknuter eller si til andre hvordan dem gjør det :D

har gjort det på flere forskjellige måter selv. her kommer den fremgangsmåten jeg kan tenke meg er greiest sånn i huet, så kan folk komme og rette, eventuelt komme med nye tips seinere:

-hvis du er aleine, og særlig om du løfter hele fronten (begge forhjula samtidig) så løsne sentermutteren mens bilen står på bakken.
-av med hjul
-nå har du litt valgmuligheter! endeleddet tror jeg er greit å løsne uansett (endeleddsavdrager f.eks fra biltema kan bli et must)
-øverste bolten på fjærbein(av de to som sammenføyer nav og fjærbein), ELLER bærekule, tror begge alternativer gir deg mulighet til å dra navet langt nok ut til at du får ut drivakselen når du har tatt av sentermutteren.

sjekk om du får ut drivakselen fra navet. hvis ikke, løsne mer :D f.eks den siste bolten på fjærbeinet gjør i ALLE FALL susen!

for å få drivakselen helt ut må du ta av "slangeklemma" som sitter rundt mansjetten på indre drivknute. Denne pleier jeg å totalskade, man pleier uansett å få med ny om man kjøper drivknuta ny. dessuten tror jeg slangeklemme også funker der inne, med tanke på plass.

-dra ut drivakselen, søl masse fett :D

-fjern mansjett fra ytre drivknute, regner med det er denne du skal bytte? hehe.
-fjern masse fett!
-løsne på segering med en litt kraftig segeringtang. segeringen kan være vanskelig å se om du ikke har gjort det ganske reint!
-bank av drivknute.
-monter i stikk motsatt rekkefølge
Tusen takk :D

Er litt stressa på akkurat ta her :P Men ta her blir :)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 feb 2010, 12:28

Marius Bruheim skrev:Tar det lang tid? :) Skal jeg bruke noe locktite når jeg monterer? :)
Er somregel med en låsemutter med den nye drivknuten. Bruke denne, og då er det ikkje nødvendig med Locktite.
Skal vel dragast til med 280Nm om eg ikkje huskar heilt feil?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skifte Drivknuter 9000

Legg inn av Edward N812 » 21 feb 2010, 18:49

er ikke 310 da? :oops:
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar