Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 08 mar 2010, 22:26

Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Gunnar N326 » 08 mar 2010, 23:40

Samme symptom som jeg hadde da turboen min sa takk for seg.. Men sjekk at toppen sitter fast! Få trekt til toppen med riktig moment, være at den har løsnet litt....
Min motor bruker ikke olje lenger, etter bytte av turbo og ettertrekking av toppen. :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 09 mar 2010, 06:11

Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn
- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2010, 08:35

Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.

Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 09 mar 2010, 21:15

Paul N1176 skrev:
Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn
- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...

Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da? :roll:

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 09 mar 2010, 21:18

Ingvar N629 skrev:Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.

Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?

Fikk turboen av Møller bil på Lillehammer.. Hvordan sjekker man om den er tett? Veivhusventilasjonen er oppgradert ja..

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av doo-kie » 09 mar 2010, 21:33

Det er ikke hvit røyk? Om topp pakningen er gåen vil det velte mye røyk ut og den er søtlig i lukten.
Men når du sier den lukter skikkelig stykt høres det ut som turbohavari...
Du kan skru ut pluggene å se om noen er renere enn andre, gjerne lys ned i sylinderløpene og som om det er ett stempel som er renere enn de andre.
da er det topp pakningen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Macgeier » 10 mar 2010, 08:22

Hvis veihusventilasjonen er tett/ikke virker skikkelig ville jeg sjekket oljetemperaturen.
Hvis oljetermostaten er gåen, så er det øket risiko for at veihusventilasjonsproblemer.

Merket på min 9-5 var at det plutselig var uvanlig mye oljesøl rundt oljepåfyllingslokket som om det plutselig "dampet" ut mye olje den veien (veihusventilasjonen "virket ikke" lengere) , den gule plasten ble svart på siden, og mye oljesvetting rundt åpningen. Så fant jeg ut at olja aldri ble driftvarm #-o Etter vask av lokk og området rundt og NY oljetermostat så kom oljetempen opp til normalt nivå igjen, og svettinga via oljepeilepinne forvant :D

Litt om oljetermostaten:
viewtopic.php?f=12&t=28630
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 11 mar 2010, 23:52

Bjørn-82 skrev:Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da? :roll:
Komplett servicehefte er desverre ingen full garanti for at det ikke kan ha oppstått oilsludge, det er ikke ofte nok oljeskift og skaden kan ha begynt å skje før veivhusvent. ble oppgradert. Jeg ville fått det sjekket hvis det viser seg at det er turbo som er gåen igjen.

Hva gjelder NAF-test så har jeg aldri hørt om at de åpner motoren og sjekker tilstanden innvendig, så den testen er nok desverre stort sett irrelevant i denne sammenhengen...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 13 mar 2010, 18:54

olje skift på 8000 burde en bil holde..?

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 14 mar 2010, 19:40

Er det noen i området som har peiling? Som kunne tenke seg en liten jobb? Bor i gudbransdalen..

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 21 mar 2010, 00:15

Hvor lang reklamasjonstid/garanti er det på en turbo? Skulle vel egentlig tro noe av dette burde dekkes av verkstedet? :roll:

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 27 mar 2010, 21:10

Liten oppdatering..
Insugsrøret er fullt med olje.. Kan det være noe annet en turboen?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Tor N12 » 27 mar 2010, 22:56

Det høres helt klart ut som turboen.. Hvor er den kjøpt og hvem har montert den? Den skal jo helt klart holde lenger...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Bjørn-82
Innlegg: 10
Registrert: 26 apr 2009, 23:48
Medlemsnummer: N1095
Navn: Bjørn Milsteinhaugen
Bil: Saab 9-5 M00
Sted: Kvam

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Legg inn av Bjørn-82 » 27 mar 2010, 23:45

Det er Møller bil på Lillehammer som har kjøpt og montert denne.. Den havarterte den dagen som jeg skulle hente bilen.. Lurer på om jeg skal oppgradere til større turbo siden den skal byttes?

Svar