Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?
Mvh Bjørn
Noen tips?
Mvh Bjørn
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Samme symptom som jeg hadde da turboen min sa takk for seg.. Men sjekk at toppen sitter fast! Få trekt til toppen med riktig moment, være at den har løsnet litt....
Min motor bruker ikke olje lenger, etter bytte av turbo og ettertrekking av toppen.
Min motor bruker ikke olje lenger, etter bytte av turbo og ettertrekking av toppen.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?
Mvh Bjørn
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.
Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?
Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Paul N1176 skrev:- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?
Mvh Bjørn
Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da?

-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Ingvar N629 skrev:Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.
Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?
Fikk turboen av Møller bil på Lillehammer.. Hvordan sjekker man om den er tett? Veivhusventilasjonen er oppgradert ja..
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Det er ikke hvit røyk? Om topp pakningen er gåen vil det velte mye røyk ut og den er søtlig i lukten.
Men når du sier den lukter skikkelig stykt høres det ut som turbohavari...
Du kan skru ut pluggene å se om noen er renere enn andre, gjerne lys ned i sylinderløpene og som om det er ett stempel som er renere enn de andre.
da er det topp pakningen.
Men når du sier den lukter skikkelig stykt høres det ut som turbohavari...
Du kan skru ut pluggene å se om noen er renere enn andre, gjerne lys ned i sylinderløpene og som om det er ett stempel som er renere enn de andre.
da er det topp pakningen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Hvis veihusventilasjonen er tett/ikke virker skikkelig ville jeg sjekket oljetemperaturen.
Hvis oljetermostaten er gåen, så er det øket risiko for at veihusventilasjonsproblemer.
Merket på min 9-5 var at det plutselig var uvanlig mye oljesøl rundt oljepåfyllingslokket som om det plutselig "dampet" ut mye olje den veien (veihusventilasjonen "virket ikke" lengere) , den gule plasten ble svart på siden, og mye oljesvetting rundt åpningen. Så fant jeg ut at olja aldri ble driftvarm
Etter vask av lokk og området rundt og NY oljetermostat så kom oljetempen opp til normalt nivå igjen, og svettinga via oljepeilepinne forvant
Litt om oljetermostaten:
viewtopic.php?f=12&t=28630
Hvis oljetermostaten er gåen, så er det øket risiko for at veihusventilasjonsproblemer.
Merket på min 9-5 var at det plutselig var uvanlig mye oljesøl rundt oljepåfyllingslokket som om det plutselig "dampet" ut mye olje den veien (veihusventilasjonen "virket ikke" lengere) , den gule plasten ble svart på siden, og mye oljesvetting rundt åpningen. Så fant jeg ut at olja aldri ble driftvarm


Litt om oljetermostaten:
viewtopic.php?f=12&t=28630
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Komplett servicehefte er desverre ingen full garanti for at det ikke kan ha oppstått oilsludge, det er ikke ofte nok oljeskift og skaden kan ha begynt å skje før veivhusvent. ble oppgradert. Jeg ville fått det sjekket hvis det viser seg at det er turbo som er gåen igjen.Bjørn-82 skrev:Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da?
Hva gjelder NAF-test så har jeg aldri hørt om at de åpner motoren og sjekker tilstanden innvendig, så den testen er nok desverre stort sett irrelevant i denne sammenhengen...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
olje skift på 8000 burde en bil holde..?
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Er det noen i området som har peiling? Som kunne tenke seg en liten jobb? Bor i gudbransdalen..
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Hvor lang reklamasjonstid/garanti er det på en turbo? Skulle vel egentlig tro noe av dette burde dekkes av verkstedet? 

-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Liten oppdatering..
Insugsrøret er fullt med olje.. Kan det være noe annet en turboen?
Insugsrøret er fullt med olje.. Kan det være noe annet en turboen?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Det høres helt klart ut som turboen.. Hvor er den kjøpt og hvem har montert den? Den skal jo helt klart holde lenger...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 26 apr 2009, 23:48
- Medlemsnummer: N1095
- Navn: Bjørn Milsteinhaugen
- Bil: Saab 9-5 M00
- Sted: Kvam
Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5
Det er Møller bil på Lillehammer som har kjøpt og montert denne.. Den havarterte den dagen som jeg skulle hente bilen.. Lurer på om jeg skal oppgradere til større turbo siden den skal byttes?