Side 1 av 2

Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 08 mar 2010, 22:26
av Bjørn-82
Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 08 mar 2010, 23:40
av Gunnar N326
Samme symptom som jeg hadde da turboen min sa takk for seg.. Men sjekk at toppen sitter fast! Få trekt til toppen med riktig moment, være at den har løsnet litt....
Min motor bruker ikke olje lenger, etter bytte av turbo og ettertrekking av toppen. :D

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 09 mar 2010, 06:11
av Paul N1176
Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn
- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 09 mar 2010, 08:35
av Ingvar N629
Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.

Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 09 mar 2010, 21:15
av Bjørn-82
Paul N1176 skrev:
Bjørn-82 skrev:Noen som kan hjelpe meg? Tror kanskje turboen min har tatt kvelden? Når eg starter bilen, kommer det blå/hvit røyk og den lukter jæ... vondt.. Turboen er byttet for ca 35.000 km siden..
Noen tips?

Mvh Bjørn
- du er sikker på att motoren din var helt frisk før turbo bytte da? hvis du har sludge så er det kanskje en forklaring på hvorfor turboen ikke varer så lenge... hvis det er turboen da...

Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da? :roll:

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 09 mar 2010, 21:18
av Bjørn-82
Ingvar N629 skrev:Hvor kjøpte du turboen da? Er den original så skal den jo holde lenger enn som så hvis den får smøring, men det er jo mye drit å få kjøpt også.

Sjekk også at veivhusventilasjonen din ikke er tett, ikke uvanlig at den kan fryse i kulda, og da tapper du motoren for olje raskt som fy.
Røyk kan skyldes olje fra veivhusventilasjonen selv om den ikke er frossen også, har du fått oppgradert denne?

Fikk turboen av Møller bil på Lillehammer.. Hvordan sjekker man om den er tett? Veivhusventilasjonen er oppgradert ja..

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 09 mar 2010, 21:33
av doo-kie
Det er ikke hvit røyk? Om topp pakningen er gåen vil det velte mye røyk ut og den er søtlig i lukten.
Men når du sier den lukter skikkelig stykt høres det ut som turbohavari...
Du kan skru ut pluggene å se om noen er renere enn andre, gjerne lys ned i sylinderløpene og som om det er ett stempel som er renere enn de andre.
da er det topp pakningen.

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 10 mar 2010, 08:22
av Macgeier
Hvis veihusventilasjonen er tett/ikke virker skikkelig ville jeg sjekket oljetemperaturen.
Hvis oljetermostaten er gåen, så er det øket risiko for at veihusventilasjonsproblemer.

Merket på min 9-5 var at det plutselig var uvanlig mye oljesøl rundt oljepåfyllingslokket som om det plutselig "dampet" ut mye olje den veien (veihusventilasjonen "virket ikke" lengere) , den gule plasten ble svart på siden, og mye oljesvetting rundt åpningen. Så fant jeg ut at olja aldri ble driftvarm #-o Etter vask av lokk og området rundt og NY oljetermostat så kom oljetempen opp til normalt nivå igjen, og svettinga via oljepeilepinne forvant :D

Litt om oljetermostaten:
viewtopic.php?f=12&t=28630

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 11 mar 2010, 23:52
av EdHunter N815
Bjørn-82 skrev:Tja.. Ettersom at den har komplett servicehefte og naf testen sier alt er i orden så tror jeg da det.. Hva annet kan det være da? :roll:
Komplett servicehefte er desverre ingen full garanti for at det ikke kan ha oppstått oilsludge, det er ikke ofte nok oljeskift og skaden kan ha begynt å skje før veivhusvent. ble oppgradert. Jeg ville fått det sjekket hvis det viser seg at det er turbo som er gåen igjen.

Hva gjelder NAF-test så har jeg aldri hørt om at de åpner motoren og sjekker tilstanden innvendig, så den testen er nok desverre stort sett irrelevant i denne sammenhengen...

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 13 mar 2010, 18:54
av Bjørn-82
olje skift på 8000 burde en bil holde..?

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 14 mar 2010, 19:40
av Bjørn-82
Er det noen i området som har peiling? Som kunne tenke seg en liten jobb? Bor i gudbransdalen..

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 21 mar 2010, 00:15
av Bjørn-82
Hvor lang reklamasjonstid/garanti er det på en turbo? Skulle vel egentlig tro noe av dette burde dekkes av verkstedet? :roll:

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 27 mar 2010, 21:10
av Bjørn-82
Liten oppdatering..
Insugsrøret er fullt med olje.. Kan det være noe annet en turboen?

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 27 mar 2010, 22:56
av Tor N12
Det høres helt klart ut som turboen.. Hvor er den kjøpt og hvem har montert den? Den skal jo helt klart holde lenger...

Re: Hjææælp.. Blå/hvit røyk M00 9-5

Lagt inn: 27 mar 2010, 23:45
av Bjørn-82
Det er Møller bil på Lillehammer som har kjøpt og montert denne.. Den havarterte den dagen som jeg skulle hente bilen.. Lurer på om jeg skal oppgradere til større turbo siden den skal byttes?