Side 1 av 1
Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 17:37
av Kenneth N1766
Hei!
Har en 2001 -modell 9-3 turbo 150hk T7.
Sliter litt med lavt ladetrykk på den..Før ha den ladet ca 0.7 bar problemfritt..Nå lader den 0.7 ved Start, men så fort motoren blir varm går den ned til 0.55 ca..Er det noen her som kjenner til dette problemet? Har gått over de mest vanlige tingene, sjekket etter lekasjer, testa magnet ventil...Forslag mottas med takk!=)
Bilen er forøvrig utrimmet...
Mvh
Kenneth
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 18:13
av Tor N12
Den bilen har ikke noe fast ladetrykk. Den etterspør en gitt luftmengde, mao så får du lavere ladetrykk nå på vinteren enn det du får på sommeren når lufta er varmere.
Hvis du mener den går dårligere enn tidligere så må du nesten ha Tech2 for å stille rett diagnose men du kan evt begynne med å sjekke enveisventilene da disse har en tendens til å ryke.
Søker du på enveisventiler oppe til venstre så finner du flere som har hatt det problemet tidligere.
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 18:28
av Kenneth N1766
Har fått konstatert at enveisventilene er i orden;) hmm, ja kanskje sant det..men har da kjørt den en vinter før på 0.7 i ladetrykk, så skjønner ikke hvorfor den skal krangle om det nå når det er plussgrader ute..uansett, mange takk for det=) om den går dårligere? Tja, jeg er usikker jeg altså, kan vel ikke si den går så veldig mye dårligere..
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 18:35
av Ingvar N629
Om det er en 150-hester så skal den ikke lade så mye som 0,7 bar!
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 18:40
av Kenneth N1766
Jeg og en kamerat har helt identiske biler! Lader 0.7 begge to..Eller gjorde i allefall=) men om du mener det så sier takk for det også=) Hvor mye skal den egentlig lade da? Hvis du mener den ikke skal lade 0.7 mener jeg
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 18:43
av Ingvar N629
Hvor har du kobla inn ladetrykksmåleren din?
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 19:25
av Kenneth N1766
Den er koblet til med ett t-stykke på vakumslangen som går til resirkuleringsventilen..Har hørt det er mest kurant. Men for min del ville jeg tro at det var best å ta den på vakumslangen som kommer rett i fra innsuget..
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 19:44
av Ingvar N629
Da vil den jo måle i hytt og pine...
På bilen din er det en egen ventil som styrer når avlastningsventilen skal åpne, så det der blir feil. Du må koble deg på en slange som går rett på manifolden, ETTER spjeldet da spjeldet styres elektronisk, og slett ikke trenger å åpne helt selv om du gir full gass. Det kan med andre ord være bra trykkfall over spjeldet.
Du kan sette T-stykket f eks på slangen til bensintrykksregulatoren på fuelrailen.
Re: Lavt ladetrykk
Lagt inn: 11 mar 2010, 20:47
av Kenneth N1766
Ok, mange tusen takk for hjelp!