Koksing på 95 aero?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
håkon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 22 jan 2009, 19:03
Medlemsnummer: N1613
Navn: Håkon
Bil: SAAB 9-5 Estate TID
Sted: Verdal

Koksing på 95 aero?

Legg inn av håkon » 12 mar 2010, 14:21

Er problemet med koksing av motor like stort på en 9-5 aero som på en 150hk?
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Koksing på 95 aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2010, 15:22

Ja, det er i prinsipp samme motor. Blokka er endret fra og med M04 for å gjøre veihusventilasjonen med effektiv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Koksing på 95 aero?

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 mar 2010, 15:25

håkon skrev:Er problemet med koksing av motor like stort på en 9-5 aero som på en 150hk?
Ja.
Opp til M04 er problemet like stort på alle T7-motorar. Dei motorane som har klart seg best er dei som har gådd mykje på longkøyring og/eller har hatt hyppige oljeskift (kvar 10kkm).

Svar