9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode
Jeg har en bil med TCS - Antispinn og følgende har skjedd:
Var på langtur sist fredag og hadde cruise kontrollen inne. Plutselig slo den seg av uten at jeg var i nærheten av noen pedaler. Fikk ikke inn cruise kontrollen igjen i fart så jeg kjørte inn til siden og slo av motoren for å se om det hjalp å slå motoren av og på.
Når jeg kjørte ut på veien igjen virket cruise kontrollen igjen. En sporatisk feil, tenkte jeg og kjørte fornøyd videre.
På hjemturen på søndag virket alt normal helt til både cruise kontrollen slo seg av, TCS lampa kom på og gasspedalen ble hard.
Jeg kom meg hjem og parkerte, litt småsur..
På mandags morgen virket alt igjen, både til jobb og hjem igjen. Optimismen var til å føle på, men jeg tenkte at det neppe vil vare....
Skulle ut en tur på kvelden og da var TCS lampa på igjen og gasspedalen var hard fra jeg vred om tenninga. Siden mandag kveld har bilen vært sånn.
I kveld byttet jeg rundt de to spjeldventilene - ingen forskjell.
Sugde vakuum på spjeldhuset med munnen og da reagerte gasswiren.
Startet motoren og koplet fra slangene til magnetventilen mens motoren gikk. Fikk tydelig vakuum på den ene slangen inn til spjeldventilen.
Koplet så slangene sammen (hoppet bro over magnetventilen) og da regaerte det inni spjeldhuset. Da tenker jeg at det ikke er brudd på slangene og at spjeldhuset er i orden....
Min oppfatning så langt er at magnetventilen ikke funker av en eller annen grunn. Kanskje den ikke får strøm.
Har lest i en tidligere tråd at det var brudd på en ledning under stolen.
viewtopic.php?f=12&t=23382
Noen forslag til feilsøking ?
Var på langtur sist fredag og hadde cruise kontrollen inne. Plutselig slo den seg av uten at jeg var i nærheten av noen pedaler. Fikk ikke inn cruise kontrollen igjen i fart så jeg kjørte inn til siden og slo av motoren for å se om det hjalp å slå motoren av og på.
Når jeg kjørte ut på veien igjen virket cruise kontrollen igjen. En sporatisk feil, tenkte jeg og kjørte fornøyd videre.
På hjemturen på søndag virket alt normal helt til både cruise kontrollen slo seg av, TCS lampa kom på og gasspedalen ble hard.
Jeg kom meg hjem og parkerte, litt småsur..
På mandags morgen virket alt igjen, både til jobb og hjem igjen. Optimismen var til å føle på, men jeg tenkte at det neppe vil vare....
Skulle ut en tur på kvelden og da var TCS lampa på igjen og gasspedalen var hard fra jeg vred om tenninga. Siden mandag kveld har bilen vært sånn.
I kveld byttet jeg rundt de to spjeldventilene - ingen forskjell.
Sugde vakuum på spjeldhuset med munnen og da reagerte gasswiren.
Startet motoren og koplet fra slangene til magnetventilen mens motoren gikk. Fikk tydelig vakuum på den ene slangen inn til spjeldventilen.
Koplet så slangene sammen (hoppet bro over magnetventilen) og da regaerte det inni spjeldhuset. Da tenker jeg at det ikke er brudd på slangene og at spjeldhuset er i orden....
Min oppfatning så langt er at magnetventilen ikke funker av en eller annen grunn. Kanskje den ikke får strøm.
Har lest i en tidligere tråd at det var brudd på en ledning under stolen.
viewtopic.php?f=12&t=23382
Noen forslag til feilsøking ?
Sist redigert av PerH N1870 den 18 apr 2010, 21:13, redigert 2 ganger totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)
Du må først og fremst få lest ut feilkoder av TCS systemet.
Når det er noe feil med TCS så åpner ikke magnetventilen og spjellhuset får ikke vakum. Så langt stemmer det du har prøvd på med at noe er feil med TCS, men for å komme videre må du vite hvilke feilkoder som settes.
Når det er noe feil med TCS så åpner ikke magnetventilen og spjellhuset får ikke vakum. Så langt stemmer det du har prøvd på med at noe er feil med TCS, men for å komme videre må du vite hvilke feilkoder som settes.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)
Alt det der er veldig styrt av vakum, så første punket er om så, å bytte alle vakumslangene du kan finne.
Det koster kanskje 200 kr. for silikonslanger på mekonomen/biltema etc, og tar kanskje 15 min å bytte alle, men gjør det først, og om ikke, kom deg til et verksted med Tech II for avlesing av feilkoder.
Lykke til
Det koster kanskje 200 kr. for silikonslanger på mekonomen/biltema etc, og tar kanskje 15 min å bytte alle, men gjør det først, og om ikke, kom deg til et verksted med Tech II for avlesing av feilkoder.
Lykke til
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)
Takk for nyttig hjelp så langt
Jeg har testet slangene og de er OK. Jeg tok faktisk og koplet slangen fra spjeldhuset direkte til innsuget og da sugde den vakuum i spjeldhuset når motoren gikk. Men den gikk like ugjevnt som før.
Har også målt 12V på kontakten inn til magnetventilen når jeg slår på tenninga.
Leste i Haynes at elektronikken ligger under førersetet. Stemmer det ? Fant en boks under setet som var kronglete plassert, men jeg skal sjekke om alt ser OK ut der. Har ikke kommet helt til den ennå, men skal prøve å sjekke om alt ser OK ut.
Noen som vet hvor ledningen fra magnetventilen går gjennom torpedoveggen. Hos meg forsvinner ledningen ut av syne under AC aggregatet så jeg får ikke fulgt ledningen for å sjekke om det er brudd på jord el likn.
Har ikke fått lest av feilkoden ennå. Hvis ikke jeg kommer videre i helga, skal jeg hinke meg frem til et verksted med Tech II for å lese av feilkoden.
Ønsk meg lykke til
Jeg har testet slangene og de er OK. Jeg tok faktisk og koplet slangen fra spjeldhuset direkte til innsuget og da sugde den vakuum i spjeldhuset når motoren gikk. Men den gikk like ugjevnt som før.
Har også målt 12V på kontakten inn til magnetventilen når jeg slår på tenninga.
Leste i Haynes at elektronikken ligger under førersetet. Stemmer det ? Fant en boks under setet som var kronglete plassert, men jeg skal sjekke om alt ser OK ut der. Har ikke kommet helt til den ennå, men skal prøve å sjekke om alt ser OK ut.
Noen som vet hvor ledningen fra magnetventilen går gjennom torpedoveggen. Hos meg forsvinner ledningen ut av syne under AC aggregatet så jeg får ikke fulgt ledningen for å sjekke om det er brudd på jord el likn.
Har ikke fått lest av feilkoden ennå. Hvis ikke jeg kommer videre i helga, skal jeg hinke meg frem til et verksted med Tech II for å lese av feilkoden.
Ønsk meg lykke til
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)
Lykke til
Avventer bare at Tor skal komme på banen, han vet sikkert hva feilen er
Avventer bare at Tor skal komme på banen, han vet sikkert hva feilen er
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)
Har nok fått noen spm på PM så tips har han fått
Men en ting til du kan be om, verkstedet bør vite det og det er at de benytter ISAT og ikke Tech'en når de skal lese ut kodene.
Men en ting til du kan be om, verkstedet bør vite det og det er at de benytter ISAT og ikke Tech'en når de skal lese ut kodene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) kode 429B0
Har fått lest av feilkoden: 429B0
Den er permanent og lar seg ikke slette.
Noen som har peiling på hva den feilen er
Den er permanent og lar seg ikke slette.
Noen som har peiling på hva den feilen er
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Hei Per. Jeg har jo ikke peiling selv, men jeg prøvde å Google feilkoden din og fant bl.a.;
http://www.saabturboclub.com/forum/view ... =3&t=86734
"Felkod nr: 429B0 9k-91":
Felkoden betyder "Felaktig variantkodning, bilen kan startas men går endast på grundladdtryck." Läser man vidare i verkstadsmanualen står det:
M91-M93 finns endast två varianter som delar på samma styrdon och som alltså är kodat. Dessa är B202L kat med ETS resp utan ETS. Anslutning 2 är jordad eller har B+.
Bilar med LH2.4 med ETS ska vara kodad genom bygling av H3-9 stift 2 och 3. Övriga bilar ska inte ha någon kodning. [något märklig anmärkning i manualen...
Enligt anmärkning skall ETS-bilar ha B+ på anslutning 2. Har du rätt styrdon?
http://www.saabturboclub.com/forum/view ... =3&t=86734
"Felkod nr: 429B0 9k-91":
Felkoden betyder "Felaktig variantkodning, bilen kan startas men går endast på grundladdtryck." Läser man vidare i verkstadsmanualen står det:
M91-M93 finns endast två varianter som delar på samma styrdon och som alltså är kodat. Dessa är B202L kat med ETS resp utan ETS. Anslutning 2 är jordad eller har B+.
Bilar med LH2.4 med ETS ska vara kodad genom bygling av H3-9 stift 2 och 3. Övriga bilar ska inte ha någon kodning. [något märklig anmärkning i manualen...
Enligt anmärkning skall ETS-bilar ha B+ på anslutning 2. Har du rätt styrdon?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Stemmer nok den koden men desverre så er det sjelden at den faktiske feilen er at den er kodet feil, er jo ingen som faktisk går under førerstolen og kobler om boksen uten videre.asbjørn skrev:Hei Per. Jeg har jo ikke peiling selv, men jeg prøvde å Google feilkoden din og fant bl.a.;
http://www.saabturboclub.com/forum/view ... =3&t=86734
"Felkod nr: 429B0 9k-91":
Felkoden betyder "Felaktig variantkodning, bilen kan startas men går endast på grundladdtryck." Läser man vidare i verkstadsmanualen står det:
M91-M93 finns endast två varianter som delar på samma styrdon och som alltså är kodat. Dessa är B202L kat med ETS resp utan ETS. Anslutning 2 är jordad eller har B+.
Bilar med LH2.4 med ETS ska vara kodad genom bygling av H3-9 stift 2 och 3. Övriga bilar ska inte ha någon kodning. [något märklig anmärkning i manualen...
Enligt anmärkning skall ETS-bilar ha B+ på anslutning 2. Har du rätt styrdon?
Tipper på defekt styreboks jeg men som jeg har sagt til Per så skal jeg komme tilbake når jeg har fått sett over bøkene...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Hei!
Jeg har også problemer med TCS på min 9000 aero 94 mod. Har hatt en periodefeil på denne et par år nå..
Har brukt en del penger på div saab verksteder uten hell. Får en feilkode på spjeld, husker ikke koden nå, men finner ikke noen feil her. Problemet kommer og går, men kommer oftere nå. Når jeg starter bilen er det enten helt greit, eller så ligger det en feil på tcs og gass blir hard og motorbegrensning. Når bilen starter vanlig, kommer ikke problemet.
Har snart gidd opp håpet om å få bilen frisk igjenn, så jeg prøver meg her nå med håp om at noen har løsningen for meg
Bilen er forøvrig akkurat nå i garasjen for bytte av topp pakning og girkasse reperasjon.
Jeg har også problemer med TCS på min 9000 aero 94 mod. Har hatt en periodefeil på denne et par år nå..
Har brukt en del penger på div saab verksteder uten hell. Får en feilkode på spjeld, husker ikke koden nå, men finner ikke noen feil her. Problemet kommer og går, men kommer oftere nå. Når jeg starter bilen er det enten helt greit, eller så ligger det en feil på tcs og gass blir hard og motorbegrensning. Når bilen starter vanlig, kommer ikke problemet.
Har snart gidd opp håpet om å få bilen frisk igjenn, så jeg prøver meg her nå med håp om at noen har løsningen for meg
Bilen er forøvrig akkurat nå i garasjen for bytte av topp pakning og girkasse reperasjon.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Er vel ofte spjeldhuset som ryker på de bilene der, og da snakker vi om rep på over 10 lapper på verksted?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Som Para sier så er det jo ofte spjellhusfeil på de bilene men det kan også meget godt være noe annet. Om systemet får feil på en eller annen giver/ventil/kabel så vil sikkerhetsventilen slå ut og dermed går den i Limp Home som gjør at du får hard pedal. Er desverre nesten ingen verksteder som kan de systemene, det er rett og slett for gammelt for de mekanikerne som jobber på verkstedene i dag slik at få eller ingen av disse har erfaring med dette TCS-systemet. Noen ganger klarer de jo å fikse det men desverre så er da stort sett fremgangsmåten at de bytter deler til alt fungerer og dermed så blir det gjerne ekstremt kostbart.LarsKH skrev:Hei!
Jeg har også problemer med TCS på min 9000 aero 94 mod. Har hatt en periodefeil på denne et par år nå..
Har brukt en del penger på div saab verksteder uten hell. Får en feilkode på spjeld, husker ikke koden nå, men finner ikke noen feil her. Problemet kommer og går, men kommer oftere nå. Når jeg starter bilen er det enten helt greit, eller så ligger det en feil på tcs og gass blir hard og motorbegrensning. Når bilen starter vanlig, kommer ikke problemet.
Har snart gidd opp håpet om å få bilen frisk igjenn, så jeg prøver meg her nå med håp om at noen har løsningen for meg
Bilen er forøvrig akkurat nå i garasjen for bytte av topp pakning og girkasse reperasjon.
Hvor i landet holder du til da? Jeg har feilsøkt MYE på disse systemene og har også en god del deler til de liggende, holder du til i nærheten av Trondheim så kan jeg sikkert ta en titt for deg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Tor, takk for tilbudet om hjelp, men jeg bor dessverre langt fra Nidelvens bredd - i Stavanger.
Jeg tenker at hvis det er komponentfeil så er det snakk om tre hovedkomponenter:
1. Spjeldhuset
2. Pedal sensoren
3. Styreenheten under setet (ETS ECU)
Vakuum slanger har jeg sjekket ut
Begge vakuum ventilene har jeg sjekket ut
Sikringer er sjekket ut
Men, jeg har ikke 100% sjekket ut om det kan være ledningsbrudd eller dårlig kontakt selv om jeg har sjekket en del. Her har jeg ennå et lite håp og skal sjekke videre.
Tor, du nevner at du har noen deler. Har du noen av de tre hovedkomponentene ?
Jeg tenker at hvis det er komponentfeil så er det snakk om tre hovedkomponenter:
1. Spjeldhuset
2. Pedal sensoren
3. Styreenheten under setet (ETS ECU)
Vakuum slanger har jeg sjekket ut
Begge vakuum ventilene har jeg sjekket ut
Sikringer er sjekket ut
Men, jeg har ikke 100% sjekket ut om det kan være ledningsbrudd eller dårlig kontakt selv om jeg har sjekket en del. Her har jeg ennå et lite håp og skal sjekke videre.
Tor, du nevner at du har noen deler. Har du noen av de tre hovedkomponentene ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0
Styringsboksen koster MYE Ny, anbefale de ikkje :O, samme med spjeldhus og tenker det samme om pedalen, jeg har fremdeles en lignende feil i bilen min, skulle gjerne nappet ut tcs eller hele motorstyrning og lagt inn et nytt...
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode
Så har jeg kommet ett skritt videre....
Ringte mekanikeren som hadde lest av feilkode 429B0 og forklarte ham at jeg ikke skjønte hva den koden betyr.
Fikk da beskjed at han hadde lest av med TECHII og ikke ISAT diagnose verktøyet som jeg mener jeg hadde presisert
Fikk ny time og denne gang fikk jeg følgende feilkoder med ISAT:
22220 - Intermittant - Power off test ikke gjennomført
78390 - Intermittant - Regulering av spjeld feilaktig eller saknes
E7590 - Permanent - Sikkerhetssystemet feilakig
25252 - Intermittant - Gasspedalpotensiometer, signal feilaktig eller saknes
Alle feilene lot seg fjerne.
Har kjørt bilen frem og tilbake mellom Stavanger og Kristiansand i helgen og feilen har så langt ikke kommet igjen.
Slike sporadiske feil er dog noe som dessverre kommer igjen, men nå har jeg tross alt noen feilkoder som gir mening.
Dessuten vet jeg at det ikke noen av de dyre hovedkomponentene som er gåen. Fra hva jeg kan lese meg til så er det dårlig spenning/brudd på ledning/dårlig kontakt/dårlig jord.
Kan forøvrig nevne at venstre kanal på stereo anlegget og at noen av lysene i dashbordet har kommet og gått litt i det siste.
Noen som vet om det henger på samme jordingspunkt med TCS og hvor det evt. kan være ?
Ringte mekanikeren som hadde lest av feilkode 429B0 og forklarte ham at jeg ikke skjønte hva den koden betyr.
Fikk da beskjed at han hadde lest av med TECHII og ikke ISAT diagnose verktøyet som jeg mener jeg hadde presisert
Fikk ny time og denne gang fikk jeg følgende feilkoder med ISAT:
22220 - Intermittant - Power off test ikke gjennomført
78390 - Intermittant - Regulering av spjeld feilaktig eller saknes
E7590 - Permanent - Sikkerhetssystemet feilakig
25252 - Intermittant - Gasspedalpotensiometer, signal feilaktig eller saknes
Alle feilene lot seg fjerne.
Har kjørt bilen frem og tilbake mellom Stavanger og Kristiansand i helgen og feilen har så langt ikke kommet igjen.
Slike sporadiske feil er dog noe som dessverre kommer igjen, men nå har jeg tross alt noen feilkoder som gir mening.
Dessuten vet jeg at det ikke noen av de dyre hovedkomponentene som er gåen. Fra hva jeg kan lese meg til så er det dårlig spenning/brudd på ledning/dårlig kontakt/dårlig jord.
Kan forøvrig nevne at venstre kanal på stereo anlegget og at noen av lysene i dashbordet har kommet og gått litt i det siste.
Noen som vet om det henger på samme jordingspunkt med TCS og hvor det evt. kan være ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0