9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode

Legg inn av PerH N1870 » 16 mar 2010, 22:11

Jeg har en bil med TCS - Antispinn og følgende har skjedd:

Var på langtur sist fredag og hadde cruise kontrollen inne. Plutselig slo den seg av uten at jeg var i nærheten av noen pedaler. Fikk ikke inn cruise kontrollen igjen i fart så jeg kjørte inn til siden og slo av motoren for å se om det hjalp å slå motoren av og på.
Når jeg kjørte ut på veien igjen virket cruise kontrollen igjen. En sporatisk feil, tenkte jeg og kjørte fornøyd videre.
På hjemturen på søndag virket alt normal helt til både cruise kontrollen slo seg av, TCS lampa kom på og gasspedalen ble hard.
Jeg kom meg hjem og parkerte, litt småsur..
På mandags morgen virket alt igjen, både til jobb og hjem igjen. Optimismen var til å føle på, men jeg tenkte at det neppe vil vare....
Skulle ut en tur på kvelden og da var TCS lampa på igjen og gasspedalen var hard fra jeg vred om tenninga. Siden mandag kveld har bilen vært sånn.
I kveld byttet jeg rundt de to spjeldventilene - ingen forskjell.
Sugde vakuum på spjeldhuset med munnen og da reagerte gasswiren.
Startet motoren og koplet fra slangene til magnetventilen mens motoren gikk. Fikk tydelig vakuum på den ene slangen inn til spjeldventilen.
Koplet så slangene sammen (hoppet bro over magnetventilen) og da regaerte det inni spjeldhuset. Da tenker jeg at det ikke er brudd på slangene og at spjeldhuset er i orden....
Min oppfatning så langt er at magnetventilen ikke funker av en eller annen grunn. Kanskje den ikke får strøm.
Har lest i en tidligere tråd at det var brudd på en ledning under stolen.
viewtopic.php?f=12&t=23382
Noen forslag til feilsøking ?
Sist redigert av PerH N1870 den 18 apr 2010, 21:13, redigert 2 ganger totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)

Legg inn av Kurt N597 » 19 mar 2010, 12:20

Du må først og fremst få lest ut feilkoder av TCS systemet.
Når det er noe feil med TCS så åpner ikke magnetventilen og spjellhuset får ikke vakum. Så langt stemmer det du har prøvd på med at noe er feil med TCS, men for å komme videre må du vite hvilke feilkoder som settes.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mar 2010, 12:24

Alt det der er veldig styrt av vakum, så første punket er om så, å bytte alle vakumslangene du kan finne.
Det koster kanskje 200 kr. for silikonslanger på mekonomen/biltema etc, og tar kanskje 15 min å bytte alle, men gjør det først, og om ikke, kom deg til et verksted med Tech II for avlesing av feilkoder.

Lykke til 8)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)

Legg inn av PerH N1870 » 19 mar 2010, 14:25

Takk for nyttig hjelp så langt :D

Jeg har testet slangene og de er OK. Jeg tok faktisk og koplet slangen fra spjeldhuset direkte til innsuget og da sugde den vakuum i spjeldhuset når motoren gikk. Men den gikk like ugjevnt som før.
Har også målt 12V på kontakten inn til magnetventilen når jeg slår på tenninga.
Leste i Haynes at elektronikken ligger under førersetet. Stemmer det ? Fant en boks under setet som var kronglete plassert, men jeg skal sjekke om alt ser OK ut der. Har ikke kommet helt til den ennå, men skal prøve å sjekke om alt ser OK ut.
Noen som vet hvor ledningen fra magnetventilen går gjennom torpedoveggen. Hos meg forsvinner ledningen ut av syne under AC aggregatet så jeg får ikke fulgt ledningen for å sjekke om det er brudd på jord el likn.
Har ikke fått lest av feilkoden ennå. Hvis ikke jeg kommer videre i helga, skal jeg hinke meg frem til et verksted med Tech II for å lese av feilkoden.
Ønsk meg lykke til :)
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mar 2010, 14:56

Lykke til

Avventer bare at Tor skal komme på banen, han vet sikkert hva feilen er :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn)

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2010, 00:21

Har nok fått noen spm på PM så tips har han fått ;)

Men en ting til du kan be om, verkstedet bør vite det og det er at de benytter ISAT og ikke Tech'en når de skal lese ut kodene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) kode 429B0

Legg inn av PerH N1870 » 29 mar 2010, 08:59

Har fått lest av feilkoden: 429B0
Den er permanent og lar seg ikke slette.
Noen som har peiling på hva den feilen er :?:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

asbjørn
Innlegg: 1
Registrert: 30 mar 2010, 12:20

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av asbjørn » 31 mar 2010, 08:26

Hei Per. Jeg har jo ikke peiling selv, men jeg prøvde å Google feilkoden din og fant bl.a.;
http://www.saabturboclub.com/forum/view ... =3&t=86734
"Felkod nr: 429B0 9k-91":
Felkoden betyder "Felaktig variantkodning, bilen kan startas men går endast på grundladdtryck." Läser man vidare i verkstadsmanualen står det:
M91-M93 finns endast två varianter som delar på samma styrdon och som alltså är kodat. Dessa är B202L kat med ETS resp utan ETS. Anslutning 2 är jordad eller har B+.
Bilar med LH2.4 med ETS ska vara kodad genom bygling av H3-9 stift 2 och 3. Övriga bilar ska inte ha någon kodning. [något märklig anmärkning i manualen...
Enligt anmärkning skall ETS-bilar ha B+ på anslutning 2. Har du rätt styrdon?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av Tor N12 » 31 mar 2010, 09:46

asbjørn skrev:Hei Per. Jeg har jo ikke peiling selv, men jeg prøvde å Google feilkoden din og fant bl.a.;
http://www.saabturboclub.com/forum/view ... =3&t=86734
"Felkod nr: 429B0 9k-91":
Felkoden betyder "Felaktig variantkodning, bilen kan startas men går endast på grundladdtryck." Läser man vidare i verkstadsmanualen står det:
M91-M93 finns endast två varianter som delar på samma styrdon och som alltså är kodat. Dessa är B202L kat med ETS resp utan ETS. Anslutning 2 är jordad eller har B+.
Bilar med LH2.4 med ETS ska vara kodad genom bygling av H3-9 stift 2 och 3. Övriga bilar ska inte ha någon kodning. [något märklig anmärkning i manualen...
Enligt anmärkning skall ETS-bilar ha B+ på anslutning 2. Har du rätt styrdon?
Stemmer nok den koden men desverre så er det sjelden at den faktiske feilen er at den er kodet feil, er jo ingen som faktisk går under førerstolen og kobler om boksen uten videre.
Tipper på defekt styreboks jeg men som jeg har sagt til Per så skal jeg komme tilbake når jeg har fått sett over bøkene...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

LarsKH
Innlegg: 3
Registrert: 30 mar 2010, 18:59

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av LarsKH » 31 mar 2010, 11:33

Hei!

Jeg har også problemer med TCS på min 9000 aero 94 mod. Har hatt en periodefeil på denne et par år nå..
Har brukt en del penger på div saab verksteder uten hell. Får en feilkode på spjeld, husker ikke koden nå, men finner ikke noen feil her. Problemet kommer og går, men kommer oftere nå. Når jeg starter bilen er det enten helt greit, eller så ligger det en feil på tcs og gass blir hard og motorbegrensning. Når bilen starter vanlig, kommer ikke problemet.
Har snart gidd opp håpet om å få bilen frisk igjenn, så jeg prøver meg her nå med håp om at noen har løsningen for meg :)

Bilen er forøvrig akkurat nå i garasjen for bytte av topp pakning og girkasse reperasjon.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av Paradigm N558 » 31 mar 2010, 12:57

Er vel ofte spjeldhuset som ryker på de bilene der, og da snakker vi om rep på over 10 lapper på verksted?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av Tor N12 » 31 mar 2010, 19:11

LarsKH skrev:Hei!

Jeg har også problemer med TCS på min 9000 aero 94 mod. Har hatt en periodefeil på denne et par år nå..
Har brukt en del penger på div saab verksteder uten hell. Får en feilkode på spjeld, husker ikke koden nå, men finner ikke noen feil her. Problemet kommer og går, men kommer oftere nå. Når jeg starter bilen er det enten helt greit, eller så ligger det en feil på tcs og gass blir hard og motorbegrensning. Når bilen starter vanlig, kommer ikke problemet.
Har snart gidd opp håpet om å få bilen frisk igjenn, så jeg prøver meg her nå med håp om at noen har løsningen for meg :)

Bilen er forøvrig akkurat nå i garasjen for bytte av topp pakning og girkasse reperasjon.
Som Para sier så er det jo ofte spjellhusfeil på de bilene men det kan også meget godt være noe annet. Om systemet får feil på en eller annen giver/ventil/kabel så vil sikkerhetsventilen slå ut og dermed går den i Limp Home som gjør at du får hard pedal. Er desverre nesten ingen verksteder som kan de systemene, det er rett og slett for gammelt for de mekanikerne som jobber på verkstedene i dag slik at få eller ingen av disse har erfaring med dette TCS-systemet. Noen ganger klarer de jo å fikse det men desverre så er da stort sett fremgangsmåten at de bytter deler til alt fungerer og dermed så blir det gjerne ekstremt kostbart.
Hvor i landet holder du til da? Jeg har feilsøkt MYE på disse systemene og har også en god del deler til de liggende, holder du til i nærheten av Trondheim så kan jeg sikkert ta en titt for deg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av PerH N1870 » 05 apr 2010, 08:43

Tor, takk for tilbudet om hjelp, men jeg bor dessverre langt fra Nidelvens bredd - i Stavanger.
Jeg tenker at hvis det er komponentfeil så er det snakk om tre hovedkomponenter:
1. Spjeldhuset
2. Pedal sensoren
3. Styreenheten under setet (ETS ECU)
Vakuum slanger har jeg sjekket ut
Begge vakuum ventilene har jeg sjekket ut
Sikringer er sjekket ut
Men, jeg har ikke 100% sjekket ut om det kan være ledningsbrudd eller dårlig kontakt selv om jeg har sjekket en del. Her har jeg ennå et lite håp og skal sjekke videre.

Tor, du nevner at du har noen deler. Har du noen av de tre hovedkomponentene ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feilkode 429B0

Legg inn av Thomashfh » 08 apr 2010, 12:59

Styringsboksen koster MYE Ny, anbefale de ikkje :O, samme med spjeldhus og tenker det samme om pedalen, jeg har fremdeles en lignende feil i bilen min, skulle gjerne nappet ut tcs eller hele motorstyrning og lagt inn et nytt...
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta :( *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M91 2.3t - Feil på TCS (Antispinn) Feil feilkode

Legg inn av PerH N1870 » 18 apr 2010, 21:37

Så har jeg kommet ett skritt videre....
Ringte mekanikeren som hadde lest av feilkode 429B0 og forklarte ham at jeg ikke skjønte hva den koden betyr.
Fikk da beskjed at han hadde lest av med TECHII og ikke ISAT diagnose verktøyet som jeg mener jeg hadde presisert #-o
Fikk ny time og denne gang fikk jeg følgende feilkoder med ISAT:
22220 - Intermittant - Power off test ikke gjennomført
78390 - Intermittant - Regulering av spjeld feilaktig eller saknes
E7590 - Permanent - Sikkerhetssystemet feilakig
25252 - Intermittant - Gasspedalpotensiometer, signal feilaktig eller saknes

Alle feilene lot seg fjerne.
Har kjørt bilen frem og tilbake mellom Stavanger og Kristiansand i helgen og feilen har så langt ikke kommet igjen.
Slike sporadiske feil er dog noe som dessverre kommer igjen, men nå har jeg tross alt noen feilkoder som gir mening.
Dessuten vet jeg at det ikke noen av de dyre hovedkomponentene som er gåen. Fra hva jeg kan lese meg til så er det dårlig spenning/brudd på ledning/dårlig kontakt/dårlig jord.

Kan forøvrig nevne at venstre kanal på stereo anlegget og at noen av lysene i dashbordet har kommet og gått litt i det siste.
Noen som vet om det henger på samme jordingspunkt med TCS og hvor det evt. kan være ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Svar