Bytte T3 mot TE05

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 24 mar 2010, 13:04

Nå er gamleturboen så sliten at jeg må bytte...

Er TE05 helt bolt-on når jeg har vannkjølt T3 fra før? Har søkt i det vide og brede, men ikke funnet noe direkte svar på om alle skruer og slanger passer el om jeg må skaffe overganger/mikse til noe mellom garret og mitsu...

Edit: det gjelder OG900 T16 '84 med vannkjølt T3

Audun
Sist redigert av Audun N346 den 24 mar 2010, 13:25, redigert 1 gang totalt.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Paradigm N558 » 24 mar 2010, 13:08

Audun N346 skrev:Nå er gamleturboen så sliten at jeg må bytte...

Er TE05 helt bolt-on når jeg har vannkjølt T3 fra før? Har søkt i det vide og brede, men ikke funnet noe direkte svar på om alle skruer og slanger passer el om jeg må skaffe overganger/mikse til noe mellom garret og mitsu...

Audun
Heter TD04 forøvrig.
Og om du har vannkjøling, så skal det vel strengt tatt være bolt on :s
TE04 kommer fra Chrysler isåfall.

Edit: I suck cock :p

Jeg kan bare ikke lese, jeg har ikke noe fornuftig svar til deg, jeg kan ingenting om turbostyr til 900-serien.
Sist redigert av Paradigm N558 den 24 mar 2010, 13:15, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av utengen » 24 mar 2010, 13:15

Hei

Hvilke turboer som sitter på de ulike modeller finner du her.

viewtopic.php?f=29&t=11817

TE05 fra en Saab har samme boltdeling som T3, men ikke samme bolter (banjo bolter) til vann og olje.


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 24 mar 2010, 13:29

utengen skrev:Hei

Hvilke turboer som sitter på de ulike modeller finner du her.

viewtopic.php?f=29&t=11817

TE05 fra en Saab har samme boltdeling som T3, men ikke samme bolter (banjo bolter) til vann og olje.


Mvh

Tommy Utengen
Da spørs det om itte trubobytte må vente tel etter påske...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Ronny_N169 » 24 mar 2010, 14:30

Er det snakk om en TE05-12b fra en og900, så er den helt bolt-on på biler som har Garrett TB03. Banjokoblinger på vann, men M8 på olja, som på TB03. TD04 har banjo på vann+olje.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Eirik N396 » 24 mar 2010, 14:36

utengen skrev:TE05 fra en Saab har samme boltdeling som T3, men ikke samme bolter (banjo bolter) til vann og olje.
Jeg skjønte ikke helt dette? Det så ihvertfall ut til å passe da jeg monterte TE05 på min motor som hadde vannkjølt Garrett fra før. Så vidt jeg kunne se var alt bolt-on :) Jeg skrudde den ihvertfall rett på og det fungerte. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 24 mar 2010, 14:47

Har den siste timen sett på mange bilder av TE05-12B og T3, og kan itte finne noen forskjell på koblingene (det kan jo være dimensjonsforskjell uten at et bilde avslører det, men det ser helt likt ut...).

Så da blir det bytte i dag likevel :D
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av utengen » 24 mar 2010, 15:43

Hei

Er nok mulig det er like banjo bolter pà olje og vann, er nok for lenge siden jeg skrudde slike turboer ( nesten 20àr :shock: ) , sà da husker sikkert feil :-)



Hilsen

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Andreas N1194 » 25 mar 2010, 09:35

Jeg mener også at det var bolt on da jeg byttet Mitsuen (TD04) over på min fra vannkjølt garrett. Dette er 2 år siden, og jeg husker heller ikke alt på stående fot, hehe :P
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 25 mar 2010, 14:23

Andreas N1194 skrev:Jeg mener også at det var bolt on da jeg byttet Mitsuen (TD04) over på min fra vannkjølt garrett. Dette er 2 år siden, og jeg husker heller ikke alt på stående fot, hehe :P
Tru du og har TE05-12B Andreas, ellers hadde det vært langt fra bolt on :wink:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Andreas N1194 » 25 mar 2010, 14:30

Audun N346 skrev:
Andreas N1194 skrev:Jeg mener også at det var bolt on da jeg byttet Mitsuen (TD04) over på min fra vannkjølt garrett. Dette er 2 år siden, og jeg husker heller ikke alt på stående fot, hehe :P
Tru du og har TE05-12B Andreas, ellers hadde det vært langt fra bolt on :wink:
Haha, ja det stemmer! :lol:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 25 mar 2010, 22:20

Da var TE montert, alt er bolt on! (bortsett fra at min T3 hadde vridd utblåsningen sin nedover, noe som æ vanskelig på TE #-o )
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av na_X » 25 mar 2010, 22:40

Det er et strammebånd som man kan løsne på, så man kan snu kompressorhuset var det en som sa. Men som regel har dette satt seg over tidenes løp og kanskje ikke å anbefale å gjøre noe (klarte ikke det på den turboen jeg kjøpte av ham som sa det ihvertfall).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Bytte T3 mot TE05

Legg inn av Audun N346 » 25 mar 2010, 22:49

Gjorde det på T3en. Måtte da flytte trykklokka til wastegaten, men det va mye vanskeligere på mitsuen :(
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar