Side 1 av 2

9-5 B205: 1 innsugsventil står [Case Closed]

Lagt inn: 05 apr 2010, 11:54
av Karl N1641
Årets påskenøtt - symptomene er som følger:

-først kom 1 dempa dunk/smell frå motorrommet (skjedde ved tung belastning, bratt oppoverbakke med full oppakking)
-høres ut som motor går på 3 av 4 sylindre
-tennplugg nr 1-3 er "kvite"/normale, nr 4 er svart/sota og blaut (gnister mao ikkje)

Har utelukka flg:
-Tenn-kassetten (har prøve-bytta uten resultat)
-Tennpluggane (har bytta uten resultat)

Har mine tvil om at det kan vere flg, men eg kan ta feil:
-Spjeldhuset står ikkje i limp-home modus så langt eg kan registrere (ref bildet under).
-Bensinpumpa; hvis det var denne ville vel neppe motoren gått i det heile tatt, eller?

Bilde

Spm 1:
Kan feil på veivakselgiver gi slike symptomer som dette?

Spm 2:
Dersom det er kjedet som har hoppa over ett hakk eller to (isåfall griseflaks at det ikkje berre har hoppa av eller røket) - kan dette gi slike symptomer? Kjedestrammeren er jo langt ute, og hørte eitt lite dunk/smell når dette oppstod som nevnt. Desse satsane skal sjølvsagt uansett byttast asap, men skulle gjerne visst om det er dette som kan vere feilkjelda i dette tilfellet.

Kva (anna) bør eg sjekke?

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg

Lagt inn: 05 apr 2010, 12:34
av Ronny_N169
Ta en kompresjonstest av syl. 4 :|

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg

Lagt inn: 05 apr 2010, 14:25
av Ingvar N629
Sannsynligvis en av to; rast stempel på syl 4 (sprekk) eller toppakning (eller sprekt topp). Har dessverre mest tro på stempelras.

Din motor har vel også vært hardt rammet av oilsludge, så at lager kan være slitne, kryssbolten kokset og treg, samt oljekanaler som sikkert ikke er så åpne som de skal være er ikke så usannsynlig. Da vil også aksiell belastning på stempel ved vending være større. Når stempel raser på denne måten er det vanligst at de ryker i nærheten av ringspor, så krona er vanligvis hel.

Spekulerer litt her nå, men venter man seg det verste kan man jo bli positivt overrasket :D Vi får håpe det beste!

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg

Lagt inn: 05 apr 2010, 19:47
av Karl N1641
Ingvar og Ronny: Takker for raske og gode svar!

De har uansett absolutt eitt poeng; denne motoren har vore temmeleg hardt ramma av oil sludge, så mekanisk feil bør ikkje overraske meg.

Men;
tennplugg nr 4 er altså våt. Den gnister mao ikkje? Om så topp/-pakning/stempel har svikta her, burde vel tennpluggen uansett ha fått gnist?

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg

Lagt inn: 05 apr 2010, 20:07
av Ronny_N169
KMT skrev:Ingvar og Ronny: Takker for raske og gode svar!

De har uansett absolutt eitt poeng; denne motoren har vore temmeleg hardt ramma av oil sludge, så mekanisk feil bør ikkje overraske meg.

Men;
tennplugg nr 4 er altså våt. Den gnister mao ikkje. Om så topp/-pakning/stempel har svikta her, burde vel tennpluggen uansett ha fått gnist?
Gnist kan du jo ha, men f.eks uten kompresjon får du ingen forbrenning, dvs bare en plugg dynket i bensin. Får jo håpe at det er noe annet som er feil enn stempelhavari, men symptomene ligner jo absolutt. Ta en kompresjonstest, da vil få status på motoren. Feil på veivakselgiver gir nok vanligvis andre symptomer enn det du har.

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg

Lagt inn: 05 apr 2010, 22:04
av Karl N1641
Tok ein kompresjonstest no, og de hadde heilt rett i gjetninga; nix komp på syl 4. (forøvrig ikkje vatn i olja, ikkje olje i vatnet)

Syl 1:
Bilde

Syl 2:
Bilde

Syl 3:
Bilde

Syl 4:
Bilde

Ser meg mao om etter ny motor (B205 eller B235). Pga ei erstatningssak eg allerede har gåande på bilen ei stund no, må vedkommende ha anledning til å sende faktura på jobben til forhandleren eg kjøpte bilen av, i tilfelle dei går med på å dekke (deler av) gildet. Eg legger sjølvsagt ut for heile beløpet før eg hentar bilen.

Så; tips mottas med takk per pm/mail (ikkje i denne tråden!)

Mvh. Karl :)
lydkarl@gmail.com

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 15:42
av Karl N1641
Fekk dommen i dag; viser seg at det er ein innsugsventil som står.

Re: 9-5 B205: 1 våt tennplugg -> på jakt etter ny maskin

Lagt inn: 07 apr 2010, 16:23
av laesi N1097
Trenger du hele motoren da?
Kan vel muligens svare seg med å bytte kun den defekte ventilen?

Har du hatt av toppdekselet å sett at det ikke er noe på oppsiden som kiler ventilstammen? eventuelt om du kunne gitt den en med hammeren så den kom opp igjen.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 19:16
av Karl N1641
At det var innsugsventilen var ikkje akkurat den verste beskjeden eg kunne få nei.

Løfter av toppdekselet og ser etter - dukkar nok opp nokre spm, kanskje med bilder, frå undertegnede (les: gla-amatør) når det er av, for evt vidare guiding.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står fast

Lagt inn: 07 apr 2010, 19:23
av Ingvar N629
Det der er ikke en vanlig feil, sikker på at diagnosen er korrekt? Og hvis den er det, så er det uansett bare å ta av toppen med en gang, om du ikke fortsatt tenker at motorbytte blir løsningen.

Forøvrig er det lite å se ved bare å løfte toppdekselet. Du kan jo skru ut innsugskammen og ta ut trykkerne, så ser du hvilken ventil det er snakk om. Men for å få gjort noe med det må toppen løftes av.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står fast

Lagt inn: 07 apr 2010, 19:33
av Karl N1641
Ingvar N629 skrev:Det der er ikke en vanlig feil, sikker på at diagnosen er korrekt? Og hvis den er det, så er det uansett bare å ta av toppen med en gang, om du ikke fortsatt tenker at motorbytte blir løsningen.

Forøvrig er det lite å se ved bare å løfte toppdekselet. Du kan jo skru ut innsugskammen og ta ut trykkerne, så ser du hvilken ventil det er snakk om. Men for å få gjort noe med det må toppen løftes av.
Var Saab-verkstedet i Grimstad som stilte diagnosen, etter at eg først hadde målt null komp på syl 4. Sikker er eg ikkje på at dei har rett, men det høres forsåvidt ikkje heilt på trynet ut heller ift symptomene.

Har sett fleire trådar på dette med å løfte av toppen, men for ein blod-amatør som meg;

Det er jo eindel trådar rundt emnet, men er det nokon som sitter på ein detaljert how-to for å løfte av toppen? (ps: har ikkje løftebukk)

Dersom det "kun" er dette, vil eg vurdere å utbedre dette, og sjølvsagt i samme omgang slipe toppen og bytte kjedesatsane (akkurat den jobben har eg funne ein godt detaljert how-to på).

Motorbytte er ikkje avskrive som mulighet, men vurderer å prøve dette først.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 19:40
av Ingvar N629
Skal du av med topp og bytte kjedesats, så er det bare å handle seg motorløft og ta ut hele greia. Jeg pleier å ta motor og kasse opp, bruker ca 3,5 time fra jeg begynner å spenne opp panseret til motoren står på gulvet. Å skru topp og register med motoren i bil er jo mulig, men det er trangt og tregt og arbeidsstillinga blir mer eller mindre konstant vond. Dessuten må du da ned med subframen og flytte på motoren likevel...

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 19:53
av Karl N1641
Hm, motorløft ja, kanskje det?

Men, for ein gla´amatør som meg; fins der ein detaljert how-to på å demontere det som må til for å løfte motoren ut?

Har jo vore litt skriverier rundt temaet, men hadde vore digg å hatt ein nærmast skrue-for-skrue anvisning.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 20:17
av doo-kie
Ett tips, kjøp haynes boka eller noe lignende.
Da står det mye om hvordan du skal gå frem.
Men du må løsne alt rundt motor.
Eksos, dynamo, alle motorfester, hovedkabelen, kjøleslanger, ut med drivaksler, reimskive på veiv.
er det du må i grove trekk. Om du ønkser mere detaljert kan du sende meg en pm, så kan jeg prøve å skrive en til deg.
Er fult mulig for en hobby mekaniker, men du må ha tilgang til en del verktøy og hjerne en hjelper. Og følge boka nøye når du kommer til registeret slik at du ikke bommer på timingen, men det er godt merket både på kjeden og drevene.

Re: 9-5 B205: 1 innsugsventil står

Lagt inn: 07 apr 2010, 20:53
av Karl N1641
Og der har du pm gett, doo-kie :)

Åpna toppdekselet no. Skal innrømme at eg blir litt lei meg når eg ser kor ille forrige eigar(ane) har mishandla motoren min :sniff: Veggane i området rundt kjedene er kraftig tilgrisa med sludge. Tipper noko av dette også er å finne i området rundt ventilane og ventilløftarane.

Ser forsåvidt bra ut ellers oppi der. Knipser eitt bilde eller to i morgon når sola kjem oppatt. Men, som Ingvar seier, det er ikkje mykje å sjå berre ved å ta av toppdekselet.

Toppdekselboltane satt heilt laust, skrudde dei ut for hånd. Får inderlig håpe at det var verkstedet i dag som har hatt det oppe, hvilket gjerne ikkje er usannsynlig når dei mistenkte at eine ventilen stod.