Side 1 av 2
Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)
Lagt inn: 06 apr 2010, 10:07
av mortenpe
Hei,
Her om dagen kuttet plutselig motoren etter bra pådrag. Fikk startet igjen og kom meg hjem, ingen varsellamper lyser, men motoren virker å gå "tynt", er tungstartet og turteller maxer ut på mellom 3-4000rpm. Det er en 2003 som har gått 130k, konvertert til E85.
Hva er tipsene til ting å feilsøke, jeg skal sjekke plugger i dag evt bensinpumpe. Fint med noen tips, jeg har ikke mekket spes mye bil så legg gjerne på litt ekstra info i beskrivelsene (dvs spesielt hvis jeg trenger noe spesialverktøy til feilsøkingen):D
EDIT: Opprinnelig problem er nå tilbake, bilen starter med har nå problemet som nevnt over her..
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 06 apr 2010, 11:01
av Aleks_
Mulig den har gått i limp-home modus. Hører du endel klikkelyder foran når du skrur på tenninga?
Ligger en guide under FAQ på hvordan fjerne denne.
Bensinpumpa kan du høre etter om virker ved å bare høre etter en suselyd fra høyre sida bak når du skrur på tenninga.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 06 apr 2010, 11:52
av mortenpe
Kan ikke erindre noen tikkelyder, men skal sjekke dette også (i tillegg til bensinpumpe og "status" på pluggene).
Trodde check engine lampa skulle lyse ved limp-home? (den lyser ikke nemlig).
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 06 apr 2010, 12:38
av Ingvar N629
Ved limp home skal varsellampa lyse ja.
Jeg tipper at du enten har fått en falskluftlekkasje, har tett bensinfilter eller dårlig bensinpumpe (i og med at du har konvertert til E85 så er de to siste ganske sannsynlig).
Filteret kan du jo begynne med å bytte uansett, luftlekkasjer leter du etter hele veien fra LMM til manifold (kan trykksettes, husk da å koble vekk veivhusventilasjonsslange). Har du ikke bytta bensinpumpe før så er det vel gjerne dags for det dersom ikke noe av det andre hjelper.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 06 apr 2010, 19:59
av mortenpe
Da har jeg sjekket og tror nok det er bensinpumpa ja. Sjekket først plugger og de var tørre og så derfor ikke ut som drivstoff hadde nådd dit. Byttet så bensinfilteret. Fortsatt ingen tenning.
Sjekket spenningen inn til bensinpumpa og den var OK, hører ingen suselyd eller at pumpa går så da tar jeg og bytter denne først..
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 20:20
av mortenpe
Bytta bensinpumpa i dag, og har nesten tømt batteriet i startforsøk uten hell. Pluggene er fortsatt tørre.
Jeg kan ikke høre noen lyd via bensinfilteret, ei heller høre noen lyd fra pumpa når jeg prøver å starte. Hadde av en pakning på filteret som lakk litt og kan uansett bekrefte det er trykk i systemet.
Spenning på 12V konstant på svart/hvit ledning mot bensinpumpa (både ved ON og når jeg prøver å starte), de to andre gir 12V i ca 1 sekund fra jeg vrir om tenninga.
Kan det ta lang tid før bensin draes gjennom systemet (mener nå har jeg gjort så mange startforsøk at dette burde være OK)
En ting må nevnes, jeg klarte å starte bilen kun to ganger etter at bilen fikk problemet. Samme dag og dagen etter. Etter påsken, bilen hadde da stått i 2 uker, har jeg ikke klart å få tenning i det hele tatt, selv etter to ladinger av batteri og en lang runde med startkabler.
Turteller rykker noe til når jeg prøver å starte, så da er det vel ikke veivakselgiver?
Andre tips? (kan den nevnte falskuftlekkasjen gi slike symptomer som jeg har her?)
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 20:24
av doo-kie
Du kan bare ta av den svarte plast troppa som står på fuel rail. under der er det en ventil, lik de du har på dekkene dine, bare å klemme inn den så vil du se om du har trykk i fuelrailen din.
Om du har det ville jeg ha sjekket at ikke jordingen på innsuget dit er løs, eller eiret. har vært ute for at løs jording skapte samme probleme dine.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 20:41
av mortenpe
OK jeg har da sjekket fuelrail, og der pipler det ut ja
Kan du beskrive litt nærmere hvor jeg sjekker jording til innsug?
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 20:48
av doo-kie
Den ligger på førersiden på innsugsmanifoilen, litt vanskelig å få øye på, like ved termostathuset.
Er ei ledning med lite kvadrat, 2,5kanskje, husker ikke i farta.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 21:28
av mortenpe
Liten økt i mørket med lommelykt hjalp ikke, får kikke litt nærmere i morgen.
Dette her er ikke noe jeg kan måle meg frem til andre steder, eller finne ut på andre måter? Har gått over sikringer og kunne ikke finne noen som hadde gått i alle fall.
Har også hatt av minospolen på batteriet i et par minutter, i tilfelle det skulle resette noe til det bedre..
Hva med tipset over om falskluftlekkasje? (noe jeg burde sjekke nærmere?)
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm
Lagt inn: 07 apr 2010, 21:33
av doo-kie
Mål motstanden mellom innsugsmanifolen og karosseriet/minuspolen på batteriet, men ikke sikkert du finner ut av det med å gjøre det. Uansett er det letter å gjøre jobben når det blir lyst, kan prøve å ta ett bilde i morgen nedi mitt motorrom der du finner jordledningen.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)
Lagt inn: 08 apr 2010, 10:33
av Ingvar N629
Før du begynner å rote med ledningsnett og forfølger mer eller mindre sjeldne teorier, så har du jo én ting igjen på standardlista for T7-motorer:
Bensinpumpe
Veivakselgiver
Tennkassett
Det lukter gjerne litt brent når tennkassetten gir seg.
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)
Lagt inn: 08 apr 2010, 11:06
av mortenpe
Som jeg har nevnt over så har jeg byttet bensinpumpa (samt filteret). Det er drivstoff i fuelrail (fra ventil), men pluggene er fortsatt tørre etter gjentatte startforsøk.
Siden jeg kan se det rykker i turteller ved starting så er det vel ikke veivakselgiver?
Tennkassetten lukter definitivt ikke svidd, men om det er det tipset som stikker seg ut her så kan jeg vurdere å få byttelånt en og testet..
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)
Lagt inn: 08 apr 2010, 11:55
av doo-kie
Den jordledningen er ikke å rote i ledningsnettet, var bare en tanke jeg hadde da jeg har vært ute for akkurat samme problemet. Riktig nok var dette etter et motorbytte der den var glemt å skru skikkelig til, det tar 2 min å sjekke om den sitter fast bare man vet hvor den er

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)
Lagt inn: 08 apr 2010, 17:53
av mortenpe
OK som dere ser i første post så er nå det opprinnelige problemet nå tilbake, etter at jeg med startgass endelig fikk fyr på bilen (var også et par luftlommer ut ventil fra fuelrail, så hjalp nok å få tømt litt der). Så, back to square one - den bensinpumpa var vel grei å bytte uansett.
Den starter nå greit, tomgang og alt er helt normalt - men når jeg gir gass så merker jeg at responsen ikke er helt som den skal være (pleier å ha en grommere lyd ved gass, går omtrent som orig. - litt "tynt"). Den stopper/maxer ut på 3500 omdr, raskt opp i det turtallet men stopper altså brått der. Ved å holde gassen lenger så dropper rpm ned til mellom 2-300 og CE lampa tennes (blinker). Har ikke fått lest av feilkoden enda. Se video:
http://vimeo.com/10781788
Kan det da være ting som luftmassemåler, falskluftlekkasje, eller at den ikke går på alle 4?