Side 1 av 2

Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 00:02
av OleTurbo
Hei ... Og for et supert forum...

Jeg har en Saab 9-5 2,3t som har gått 69000 km. Den går meget bra når motoren er kald, men når motoren er varm, synker effekten mye. Jeg tenkte kanskje at en Hirsch-trimming ville gjøre susen, og trimmet den hos aut. Saab-forhandler i forrige uke. Effekten gikk fra 185 hk / 280Nm til 220 hk/ 340 Nm. Det merkes sykt godt. Jeg spinner nesten for vært girskift. MEN, etter 15-20 minutter skjer det samme, effekten synker veldig. Gasspådraget er jo bra ift til en del andre biler, men LANGT fra den samme guffen jeg har når jeg starter bilen om morgenen. Er det noen som har noen ide på hva som kan være årsaken? Noen kjente, vanlige feil som går igjen på disse modellene? Hjeeeelp ... Jeg har dessverre svært dårlig teknis kjennskap til biler, så her kan alle råd være nyttige... Snart leverer jeg den inn på aut. verksted. Hadde vært greit å hatt "noe å komme med" da. ;)

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 00:06
av Paradigm N558
Prøv med en annen tennkassett før du leverer den noen steds :)
Og hvilke plugger kjører du med? Du burde kjøre med NGK BCPR7ES11
Vet ikke om det går an å ha periodisk feil med magnetventilen, men det er jo en mulighet, at den faller på grunnladetrykk da.
Men på min 05 modell får jeg Check Engine om jeg kopler den vekk, men på en 98-modell få rman ikke, så vet ikke hvor skillet går når det kommer til varsling av den ventilen.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 15:03
av Tor N12
Hvor i landet holder du til da?

Tennkassetten er nok ikke veldig sansynlig feilårsak, høres ut som at bilen går magert det kan kansje være enveisventil(ene) som krangler for deg men det kan jo også være f.eks dårlig bensinpumpe eller luftklekkasjer.

EDIT: redigert litt da jeg tydeligvis hadde slettet litt (irriterende touchpad på den pc'n her)

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:02
av OleTurbo
Takker for svar ;)

Hva er tennkasetten, og hvordan vet jeg hvilke plugger som er på den? Hos Saab sier de at det mest sannsynlig er intercooleren, at den er underdimensjonert. Jeg syns det høre rart ut, tror neppe en 2,3t skal ha store problemer med å ta 220 hk. Jeg prøvekjørte en 2,0t som var Hirschet til 210 hk før jeg kjøpte min i fjor sommer. Den gikk sykt, ca. like bra som min nå. Men den tapte ingen effekt, selv om jeg lekte meg med den i timesvis. Så det må jo være noe gale.

Enveisventiler, hva er det? Ser det er nevnt en del i trådene her i forumet. Jeg holder til i Bergen, og må si Scan Auto har gitt meg god service, men virker som de er litt lei nå, tror ikke de finner ut av feilen. Jeg har ingen feil som varsles i displayet. Luftmengdemåler ble skfitet for noen mnd siden, da det kom feilmelding på den. Det fikk jeg på garantien.

Nå har jeg som sagt svært lite teknisk peiling, men jeg og har tenkt det kan være noe med bensinpumpen eller evt. noen hull på noen ledninger. Det er jo rart at det KUN skjer når motoren er varm. Kjørte nettopp hjem fra trening isted, og da fløy jeg fra en kompis. ... Men hadde jeg kjørt en stund til, hadde effekten vært mye lavere. Det er VANVITTIG irriterende...

Takker så mye for supre svar ;) Digger bilen min, så vil få en orden på dette .. ;)

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:22
av Tor N12
Tennkassett er selve coilene på bilen din, sort "plate" som sitter midt på topplokket. Du kan løsne den med de 4 skruene på toppen samt at du må nappe av kontakten på høyre side (sett forfra).

Enveisventilene er ventiler som skal slippe luft bare en vei, f.eks så sitter det en slik for tankutluftinga. Disse kan bli trege og "fjuske" eller de kan ryke helt og da forsvinner turbotrykket ditt til plasser det ikke skal være ;)

Intercooler kan jeg vel nesten garantere deg at det ikke er, ikke på denne årstiden.. Hadde det vært midt på sommeren så hadde du nok merket litt forskell men det er meget lite trolig at du merker det med de temperaturene som er ute nå.

Skal du tilfeldigvis på langtur så kan du jo svippe innom TD-Tuning/Saab Servicesenter, Tommy D er kjenner nok de fleste feil på de bilene der.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:39
av OleTurbo
Okey ;) Da vet jeg litt om hva det er;)

Men kan disse tingene føre til fusking KUN når motoren er varm? Og hva vil noe sånt koste å ordne? Fins det noen Saab-eksperter i Bergen?

Blir vel neppe langtur med det første, men ser mange har nevnt han i forumet... Han skulle tatt seg en Norgesturne ;)

Må forresten få med at bilen min bruker mye drivstoff. Jeg kjører selfølgelig 98 oktan, men i fjor sommer lå snittet på 1,3-1,4 l. pr. mil. I vinter lå den mellom 1,5 og 1,6.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:45
av Aleks_
Det var et veldig høyt forbruk, min bruker ca 0,8 på langkjøring.
Er du litt brutal på gassen når motoren er kald kan det øke forbruket endel.

Kan ikke være en temperaturføler som tuller? Feks føleren for innsugslufta? :|

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:53
av OleTurbo
Ja, jeg og syns det er høyt. Og en av grunnen til at jeg føler noe er gale. Nesten som motoren av og til kveles litt når den blir varm , og dermed mister effekt. Men på langkjøring ligger den på ca. 1,1. Jeg har en stasjonsvogn, bruker vel litt mer bensin. Snakket med en på trening idag, han nevnte luftfilter som mulig problem.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:55
av Tor N12
Du har vel ikke montert open-air filter på den?

Automat eller manuell du har da?
Er det automat så er vel ikke det forbruket der helt borte vekk om du kjører mye bykjøring/småkjøring. En manuell bruker mye mindre.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:56
av OleTurbo
Temperaturen ligger jevnt hele tiden, men føleren kan vel sikkert fuske likevel ?;)

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 15 apr 2010, 22:58
av OleTurbo
Jeg har ikke montert noe på den. Jeg kjøpte den hos forhandler for snart et år siden, da var den gått 52000. Tror ikke den har vært chippet av forrige eier, men vet ikke. De hadde vel merket om det var et open air filter på den? Eller?

Har automat, så drikker godt ja ;) Men så kjører jeg nok aktivt av og til....

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 16 apr 2010, 08:09
av Ronny_N169
Langkjøring og 1,1 i forbruk var mye da. Jeg ligger på ca 0,8 ved langkjøring med min 9-5 automat, og med egg på gassen så kan jeg komme ned i 0,7 ved crusing i 90km.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 16 apr 2010, 11:48
av Ingvar N629
Begynn med det enkle først, sjekk disse enveisventilene til tankutluftinga som nevnes. Når bilen er varm og går dårlig, så skrur du av motorern, åpner panseret og kontrollerer disse. Det er to stk, og du kan kontrollere dem ved å demontere skjøtene på slangen de sitter i og blåse med munnen. Den ene slangen sitter på baksiden av spjeldhuset, mot torpedoveggen og har en klemme på seg. Napp av denne og blås i slangen med munnen, det skal være stengt og ikke mulig å blåse. Den andre sjekker du ved å dra av slangen i andre enden, den er montert på et T-stykke på den ene slangen til magnetventilen din. Magnetventilen er den svarte dingsen som sitter i framkant av motoren, festet i en gummiholder, og den er tilkoblet tre slanger og en elektrisk kontakt. En av disse slangene har et T-stykke. Napp av den slangen på T-stykket som går ut mot venstre (når du står foran bilen og titter ned, vær forsiktig så du ikke knekker Ten), og blås på samme måte. Skal være tett når du blåser. Det er trangt, kan være greit å demontere LMM med gummislangen fra denne for å komme til.

Pluggene; typen står på pluggen, du må skru ut en plugg for å se.

Videre feilsøking bør nok utføres med Tech 2. Om du leverer den inn for dette, så kan det være hensiktsmessig å be dem sjekke noen spesifikke ting, siden du skriver de ikke kommer noen vei.

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 16 apr 2010, 23:26
av OleTurbo
Ronny_N169 skrev:Langkjøring og 1,1 i forbruk var mye da. Jeg ligger på ca 0,8 ved langkjøring med min 9-5 automat, og med egg på gassen så kan jeg komme ned i 0,7 ved crusing i 90km.
Hva kan være grunnen til at min bruker såpass mye da? Har du stasjonsvogn?

Re: Motoren taper effekt

Lagt inn: 16 apr 2010, 23:48
av OleTurbo
Ingvar N629 skrev:Begynn med det enkle først, sjekk disse enveisventilene til tankutluftinga som nevnes. Når bilen er varm og går dårlig, så skrur du av motorern, åpner panseret og kontrollerer disse. Det er to stk, og du kan kontrollere dem ved å demontere skjøtene på slangen de sitter i og blåse med munnen. Den ene slangen sitter på baksiden av spjeldhuset, mot torpedoveggen og har en klemme på seg. Napp av denne og blås i slangen med munnen, det skal være stengt og ikke mulig å blåse. Den andre sjekker du ved å dra av slangen i andre enden, den er montert på et T-stykke på den ene slangen til magnetventilen din. Magnetventilen er den svarte dingsen som sitter i framkant av motoren, festet i en gummiholder, og den er tilkoblet tre slanger og en elektrisk kontakt. En av disse slangene har et T-stykke. Napp av den slangen på T-stykket som går ut mot venstre (når du står foran bilen og titter ned, vær forsiktig så du ikke knekker Ten), og blås på samme måte. Skal være tett når du blåser. Det er trangt, kan være greit å demontere LMM med gummislangen fra denne for å komme til.

Pluggene; typen står på pluggen, du må skru ut en plugg for å se.

Videre feilsøking bør nok utføres med Tech 2. Om du leverer den inn for dette, så kan det være hensiktsmessig å be dem sjekke noen spesifikke ting, siden du skriver de ikke kommer noen vei.
Dette må testes, men tror jeg må få en mekaniker jeg kjenner til å gjøre det. Han bør vel kjenne til dette, selv om han ikke jobber med Saab? Kan pluggene ha noe med dette å gjøre? Jeg tenker at plugger bare er viktig ved oppstart av bilen, men da er vel det sikkert feil ? ;) Kan feilsøkingen finne feil selv om det ikke kommer feilmelding i displayet? ;)