Side 1 av 1

Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 23 apr 2010, 22:38
av Samoht
Da bilen min har begynnt å bli ugrei å få i gir, med dertil ufine lyder, sjanser jeg på å skifte hovedsylinderen på clutchen før jeg gjør noe annet. :worry:
Men den var jo ikke så fryktelig lett tilgjengelig, så lurte på hva som er den greieste måten å komme til muttrene på denne :?:
Må jeg ut med ABS enheten, eller er det veier utenom?
Flott om dere har noen tips til jobben

På forhånd takk

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 00:06
av Pål N526
Iflg. saab sin verksted metode, så må du ut med følgende:

Batteri, batteri-brakett, sikringsboksen(løsnes og flyttes til siden), abs connector(husk at det er et par kontakter på biler med TCS. En tykk kabelpølse og en tynn i underkant av elektronikk boksen), bremserør må demonteres, abs enhet må demonteres og braketten til abs enheten må demonteres.. Tungvindt spør du meg :rofl:

Før du gjør dette. Er du 100% sikker på at det er master som er defekt? Du kan enkelt teste dette ved å koble av slangen på girkassa og plugge denne på et vis. Da skal det være vanskelig å få pedalen i bånn om det er tett :lol:

Mvh. Pål Magne 8)

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 00:33
av Samoht
Var redd for det ja #-o

Er ikke 100% sikker nei, er en feil som tidvis har vært borte. Tenkte først brudd på membranfjæra når det ble ille, men siden bilen ikke slurer, hadde jeg et håp om at det er i overføringa feilen ligger. Ingen synlig lekkasje noe sted.
Var nede i garasja å satt på en visegriptang på slangen mellom hovedsylinder og slavesylinder tidligere i dag, ( [-X ) men det ble nok ikke så tett at jeg fikk avdekket noe.
Var mye motstand, men fikk trykt pedalen ned, men selvsagt kan det være at væska passerte innsnevringa på slangen.
Er ikke det minste interresert i å skifte clutch og slavesylinder, eller noe annet som krever at kassa må ut av bilen sålenge jeg ikke har tilgang på et godt skrulokale. :(
Tenkte at det var forsøket verdt å skifte hovedsylinderen, selv om Øyhus motor(?) på Gjøvik visstnok aldri hadde solgt delen.

Delen kommer forhåpentligvis i morgen.

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 08:30
av Ingvar N629
Jeg har gjort dette to ganger og har ikke demontert så mye, bremserøra og ABSsentralen lar jeg i alle fall sitte! Godt verktøy er viktig! For å løsne inne i bilen så må du ta vekk plata over pedalene. Det var forøvrig ikke hovedsylinderen i noen av disse tilfellene, men slave av typen scan tech ( kopi). Skal denne byttes er det originaldel som gjelder!! Skal kassa ut på 9-5 så har jeg funnet ut at det raskeste og ikke minst behageligste er å ta ut hele motoren og dele fra kassa når alt står på gulvet. Sikkert smak og behag det der, og kommer vel an på om en har løftebukk eller ikke.

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 12:09
av Samoht
Takk for innspill, håper å finne en vei utenom ABS sentralen.
Godt verktøy er det lite av, det ligger såklart en 5 timers kjøretur unna.
Løftebukk har jeg heller ikke tilgang på, jobba på bilverksted frem til i fjor høst, men er såklart når man er student igjen, slikt skjer.
Irriterende.. Løfter motor og kasse opp, eller senker ned travers da, Ingvar?
Hvilke deler demonterte du da, i motorromet?
Innvendig er demontert, så langt jeg kommer, skulle gjerne sett at sylinderen var skrudd innenfra :evil:
Jeg tenkte å skifte denne i første omgang så jeg vet at den er i orden, men så lite tilgjengelig alt skulle være da.

En sykkeltur ( :oops: ) for å se om delen er kommet nå, så kan dere gjerne be en stille bønn om at det er denne som har svikta meg =P~

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 14:54
av doo-kie
Jeg tar alltid motorene opp, tror Ingvar også har begynt med det :wink:
Du må i prinsipp løs med det meste, motorfester, eksos, servopumpe multireim og nederste reimhjulet på veiva.
ut med batterikasse, av med giroverføring, hovedkabelen til trionic boksen osv. Om du er vant med å skru er dette en helt grei jobb. Men det er greit å være to når man løfter den ut, for den må tiltes litt, om du ikke har en motortilter.

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 17:35
av Ingvar N629
Jeg har aldri tatt motoren ned for å ta den ut, men har senket ned motor og travers for å komme til å bytte register en gang. Ta motoren opp ja, traversen kan sitte, men del mellom fjærbein og spindel for å få ut drivakslingene! Løsne også ABS-sensorene og kaliper (iallfall på førersida) så ledning og slange ikke blir hengende i spenn. La servopumpa og AC-kompressoren bli igjen i bilen, og send ledningsnettet med motoren opp. Motoren må som det skrives her tiltes, det kan også gjøres med jekkestropp selv om det aller, aller beste er å kjøpe seg en motortilter. :wink: Ta av reimhjulet på veiva og løsne braketten som holder motorledningsnettet (skrudd i innsugsmanifolden), så er det god plass. Gjort på få timer om en har rutine (min rekord er 2,5 t), vet man hva man gjør men ikke har gjort det før, så skal den vel være ute på en dag.

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 18:19
av Samoht
Takk for tips :)
Blir smågal av å knote med den hovedsylinderen, fordømt trangt jo.. Har ikke kommet til mutrene ennå, teite svensker som skulle skru den fra utsida..
Har løsna ABS-enheten og tatt ut batteri og batterikasse, men vanskelig å få såpass bevegelse at jeg kommer til å skru der.
Må jeg ut med kasse og motor er det vel like greit å montere diff.brems da, når man først har det ute? Noe bearbeiding som må gjøres på kasse i så tilfelle, eller er det bare å skru på plass?
Har ikke tid til biltrøbbel frem mot eksamen og den slags :worry:

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 24 apr 2010, 18:58
av Ingvar N629
Diffbrems er bare å skru, men du må tømme kassa for alt før du kommer til diffen...

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 09 mai 2010, 13:04
av Samoht
Liten oppdatering:

Har brukt bilen mye de siste 2 ukene etter skifte av hovedsylinder, og bilen har oppført seg veldig bra =D>
Så jeg håper at det ikke var mer som skulle til :)
Forresten en helt ok jobb å skifte hovedsylinderen, når man tar ut abs-enheten, bare så kjedelig å lufte og mye griseri.
Gjort med et fastnøkkelsett fra biltema til 199,- og en visegriptang :)
Bilen fikk seg jo ny bremsevæske også da, var visst 2 år siden sist det ble gjort.

Fryd og gammen sålangt, og i lykkerus ble det bestillt en morodel hos saabservice som er montert :)

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 09 mai 2010, 17:07
av Pål N526
Samoht skrev:Liten oppdatering:

Har brukt bilen mye de siste 2 ukene etter skifte av hovedsylinder, og bilen har oppført seg veldig bra =D>
Så jeg håper at det ikke var mer som skulle til :)
Forresten en helt ok jobb å skifte hovedsylinderen, når man tar ut abs-enheten, bare så kjedelig å lufte og mye griseri.
Gjort med et fastnøkkelsett fra biltema til 199,- og en visegriptang :)
Bilen fikk seg jo ny bremsevæske også da, var visst 2 år siden sist det ble gjort.

Fryd og gammen sålangt, og i lykkerus ble det bestillt en morodel hos saabservice som er montert :)
Det var bra at det var hovedsylinderen som var synderen :mrgreen: Slaven er ikke noe morro å bytte.

Hva er det slags morrosaker du har kjøpt deg da?

Re: Skifte av hovedsylinder 9-5(clutch)

Lagt inn: 09 mai 2010, 19:11
av Samoht
Morodelen MapTun:) Hatt bilen i 2,5 år, og først nå har jeg tatt den investeringa. Angrer på at det ikke ble gjort dag 1. :)
Det har blitt en helt annen bil 8)
Så nå håper jeg at turboen tåler sin nye hverdag :)