Har en 2002 Saab 9-5 2.0t Vector Estate. *Edit: kan nevne at motoren har gått nå 188 000km)*
Kjøpt av forhandler i januar, var når jeg kjøpte den NAF-test på bilen og der var alt finfint.
Har ikke hatt noen problemer med bilen siden jeg kjøpte den, men det jeg har lagt merke til nå de siste ukene er at oljelampa + varseltrekant begynner å lyse når jeg setter bilen i park etter å ha kjørt bilen varm.
Bilen har fullt servicehefte, men det trenger ikke å bety noe, det vet jeg fra andre bilhold jeg har hatt

Faren min eier verksted, så vi skiftet olje + filter på bilen. Har jo lest om dette med oilsludge her på forumet.
Oljen så finfin ut, ingen lekkasje i motor heller som vi fant.
Byttet til en litt tykkere olje 5W 50, tenkte at siden jeg ikke har merket noe når bilen har vært kald, så kunne det hjelpe. At når oljen blir tynnere når det har blitt varmere i luften også.. Er jo de siste ukene det har oppstått.
Nå er det noen uker siden jeg byttet olje og filter og har ikke hatt antydning til at oljelampe har lyst igjen.
Men her om dagen så begynte det igjen. Da har jeg kjørt nesten 3000km etter oljeskift. Siden intervallet er på 10 000km,så bestemte vi oss for å bytte(filter + olje) med 5000km intervall noen ganger fremover slik at vi kanskje får bort litt dritt i systemet:).
Men siden dette kom tilbake etter bare 3000km hva tror dere at det kan være?
Når jeg øker turtallet så vidt det er på tomgang, så forsvinner oljelampa. Finner ikke noe spesielt feil med bilen heller, men hvis jeg skal ta av bunnpanna og rengjøre denne, så er det jo fort litt jobb da..!
Jeg har kjøpt oljetrykksbryter og, men jeg har vel mine tvil at det hjelper å bytte denne. Det er vel mest sannsynlig relatert til oljeproblemene på disse motorene?
Svar mottas med takk:)
Mvh Erik