Side 1 av 2

bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 02 mai 2010, 17:46
av Thomashfh
trillet til kanten av veien, åpnet panseret. ingenting rart, prøver å starte, dør bare ut.

koblet fra luft på spjeldbelgen, ingen forandring, koblet av LMM, og da gikk den som normalt, unormalt mye hvining på turboen, kørte veldi forsiktig rett hjem. sto litt på tomgang og tenkte, hva kan det her være.

hadde fullt ladetrykk, når det virket som spjeldet stengte, noe stengte i allefall motoren var driftsvarm, hadde kjørt på litt høye omdreininger i går og under oppstart i dag, men det foregikk i sakte økning i dag.

noen som har noen gode hint? disse stoppene i spjeld/motoren har skjedd før, men ikke under så høyt ladetrykk. begynner å bli ganske frustrert, skal jeg ikke kjøre på en stund?

det virker som om det er sot i enderøret om det har noe å si, og eksosen lukta rart, peila varm olje i går, som lå midt mellom min og max.

setter stOOr pris på alle kommentarer

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 02 mai 2010, 22:04
av Tor N12
Om den ikke starter med LMM tilkoblet men faktisk fyrer når du kobler den fra så må du jo ha feil på Lmm'en da ;)

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 03 mai 2010, 07:00
av Thomashfh
pfew håper på de ja, men men,

får bestille meg en ny en da, med mindre noen he en fint brukt LMM til salgs :D

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 05 mai 2010, 10:23
av Thomashfh
Tor N12 skrev:Om den ikke starter med LMM tilkoblet men faktisk fyrer når du kobler den fra så må du jo ha feil på Lmm'en da ;)
jo da har jeg rensa LMM og funnet ut at det ikke er problem med den, den går like ujevnt med, og uten Luftmengdemåler, er litt underfundig det her, har og mens jeg rensa LMM koblet fra minus på batteri. (slettet evt midlertidige feilkoder).

starta bilen, med LMM og syns den gikk rart, deretter koblet av den og koblet av ladetrykksgiver, og ruset sakte opp, gikk rart og mye røyk av eksosen, mer enn normalt, hvit? eller litt sot og.

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 05 mai 2010, 17:55
av Selleri
Hvit røyk kan tyde på at du har vann/kjølevæske i olja, og dermed olje i kjølevæska. Om eksosen ikke er god, kan den gå ujevnt. 9-3´n går ihvertfall ikke rent nå som jeg mangler lyddemper, så kanskje tett eksos/ feil på eksos eller lambdasonda kan føre til dette.

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 06 mai 2010, 07:15
av Thomashfh
Oppdatering:

i går sa en mekaniker med lang erfaring med motorer ( 15 år minst) at det høres ut som den går på tre sylindrer, så da er spørsmålet; kan jeg teste DI kasetten på en enkel måte? Tor jeg regner med at du har et gullkorn på lur..... :worship:

eller fins det noen annen måte å teste avfyringen/bensin/ luft på, denne mekanikeren var og Veldig sikker på at det IKKE var kompresjonsmangel (dvs stempelfjærer/ andre pakninger)

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 06 mai 2010, 10:35
av Tor N12
Eneste måte er å prøvebytte så du må nok prøve å få lånt deg en ;)

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 06 mai 2010, 11:58
av Thomashfh
Noen i Nærheten av Lærdal som har rød DI med mulighet for visitt???? :?:

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 10 mai 2010, 18:28
av Thomashfh
http://www.youtube.com/watch?v=hB0LbkxJUbo

legge ut et klipp med lyd, kansje det e noken med gode ører :D

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 11 mai 2010, 09:53
av Thomashfh
men altså, bilen går ikke lenger :cry: den kan starte gå 20 sek, så kommer det en summelyd, som virker som det kommer fra tennkasetten, skal sjekke hva ingvar har skrevet om tennkasetten i faq

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 13 mai 2010, 08:32
av Morten N88
Thomashfh skrev:men altså, bilen går ikke lenger :cry: den kan starte gå 20 sek, så kommer det en summelyd, som virker som det kommer fra tennkasetten, skal sjekke hva ingvar har skrevet om tennkasetten i faq
Summelyden er renseprosess av pluggene, og det er tennkassetten som utfører dette. Det skal den gjøre hver gang du stopper motoren, så akkurat det er ikke unormalt :) Men det kan fortsatt være tennkassetten som er problemet, på en bil jeg hadde en gang røk den etter verkstedet hadde tatt motorvask. Den gikk av og til på 3 sylindre, men så kunne den være grei en stund igjen. Fikk bytta den, og bilen gikk som en klokke igjen. Ett helt sikkert tegn på at den har gitt opp er at det lukter bakkelit (?) av den.

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 13 mai 2010, 13:23
av Pål N526
Det dær ligner svært på Daniel sin 9k når slangen i pumpearmaturet hadde sprukket.. får ikke bygget opp nokk trykk fram til fuelrail.. Startet, men klarte ikke gå mere en 2 sec..

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 14 mai 2010, 09:28
av Thomashfh
har nettopp skiftet bensinpumpearmaturet, dvs hele kladeisen, og er bombesikker på at det er tørt i plugghullene.
trur jeg monterer det jeg har plukka ut av skruer på eksosmanifolden, og sender den på verksted, vet ikke anna råd enn det :S

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 22 jun 2010, 14:08
av Thomashfh
Da har jeg sendt saaben på verksted, hvorpå de konstaterte at den fikk for mye bensin i blandingen, de sa at LMM er ferdig, og jeg lot dem bestille ny, de koblet den til, men fremdeles for mye bensin i blandingen.

Altså jeg har skiftet pumpa, men gjorde INGENTING feil under arb. med mindre biltema filter til bensinen er HELT på trynet, og gir for mye bensin, og det trur jeg ikke går an i og med det er insprøytningsmotor.....

Men en saab mekaniker som min mekaniker har snakket med, lurte på om en kuleventil hadde mistet kula bak i pumpearmaturet, og derfor gjør at bilen får for mye bensin, eller at Wastegate staget var stillt på, dette var blandt andre grunner til at motoren går slik den gjør nå.

Nå er jeg helt rådvill, prøver å finne en garasje som jeg kan lagre den i/reparere/pusse opp.


Noen som har noen tips? er det lurt å bare avskilte den? (skal på EU i Okt)

Gir Ikke opp, må bare fikse den sjøl, men har ingen steder å ha den ennå....

Re: bilen stoppa hjelp?

Lagt inn: 22 jun 2010, 14:09
av Thomashfh
PS: bilen går såvidt med frakoblet LMM, men Ikke i det heeeeeelle tatt med tilkoblet LMM