Bytte bremsekraft forsterker 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Fiberkneip
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 29 feb 2008, 20:37
Navn: Martin Leirvik Olsen
Bil: Saab 9-5 2.3t Stv.
Sted: Brønnøysund

Bytte bremsekraft forsterker 9-5

Legg inn av Fiberkneip » 11 mai 2010, 21:00

Skal bytte bremsekfraft forsterkeren i min -01 Saab 9-5. 2,3T motor....

Lurer på om alt arbeid gjøres fra motorrom eller om jeg må på innsiden av coupen, under dashbordet, i tillegg?

Skulle gjerne hatt noen tips mht jobben.

Kommer suselyder fra forsterkeren ved kjøring og tomgang, men forsvinner ved bremsing....
Ved oppstart og første bremsing rett etter, er pedal hard og bilen bremser DÅRLIG....

Brukeravatar
Fiberkneip
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 29 feb 2008, 20:37
Navn: Martin Leirvik Olsen
Bil: Saab 9-5 2.3t Stv.
Sted: Brønnøysund

Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5

Legg inn av Fiberkneip » 13 mai 2010, 14:58

Må da være noen som har gjort denne jobben?

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5

Legg inn av Morten S. » 14 mai 2010, 07:15

Har du konstatert at det er servopumpen? Har du manuel eller automatgir?
Jeg har hatt det samme på min 9-5 med automat, og der var det vakumklokken som var synderen. Feilen lå i innfestingen der slangen går inn. Innfestingen fantes ikke som byttedel, så dette ble ordnet med lim.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2010, 09:10

Kan være greit å lokalisere suselyden først... men er du sikker på at det er noe feil på vakuumklokka så er det jo bare å bytte. Det ser ut som en grei jobb, fire skruer fra baksida samt at du må løsne klipsen som holder forbindelsen til bremsepedalen. Før du kommer så langt, må du selvsagt suge ut bremsevæska fra beholderen, og demontere hovedsylinderen. Å fjerne et bremserør eller to fra ABS-enheten kan gjøre det enklere å få vakuumklokka ut og inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar