Skifte backventiler...
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Skifte backventiler...
Skal skifte backventiler på 9-5en min nå. har kjøpt to stk vw ventiler og 2 meter med 8 mm bensinslange.. Har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det, og ting jeg bør tenke på/huske på når jeg gjør det.. Noen råd og tips? kommer det til å sprute ut mye bensin når jeg tar av slangen?
Takk for svar:)
Takk for svar:)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte backventiler...
Skulle det sprute bensin så bør du nok innhente litt hjelp for det går bare luft i de slangene 
Er vel ikke mye å forklare, du skal erstatte de ventilene som sitter der med de nye. Pass på at retningen på de blir likt med de som sitter der fra før.

Er vel ikke mye å forklare, du skal erstatte de ventilene som sitter der med de nye. Pass på at retningen på de blir likt med de som sitter der fra før.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
Tor N12 skrev:Skulle det sprute bensin så bør du nok innhente litt hjelp for det går bare luft i de slangene
Er vel ikke mye å forklare, du skal erstatte de ventilene som sitter der med de nye. Pass på at retningen på de blir likt med de som sitter der fra før.
Hehehe



-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
Tittet litt nede i motor rommet nå.. men ble litt usikker på hva som er backventilen? :S er jo en haug med slanger der.. Fant en lsange med den hvit ventil på, er dette den ene? eller så var det en slange som var delt opp i mange forskjellige veier med to svarte ventiler på, men denne salngen var jo endel tykkere enn 8 mm da :S
Kan noen fortelle meg hvor begge sitter, så jeg ikke gjøre en kjempe feil
?
Kan noen fortelle meg hvor begge sitter, så jeg ikke gjøre en kjempe feil

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte backventiler...
Det høres vel egentlig ut som om du bør få hjelp til dette. Har du forresten konstatert at en eller begge ventilene dine er defekte?
Skal du bruke de VW-ventilene så er det enkleste å ikke bytte ut den gamle, men å montere inn VW-ventilene i tillegg. Pass på å montere riktig vei!! Den ene koblinga sitter på T-stykket på returslangen til magnetventilen, og den andre sitter på baksiden av spjeldhuset mot torpedoveggen. Kan du blåse igjennom dem så er de defekte, de skal tette for trykk fra hhv magnetventil-siden og spjellhus-siden. Du skal kunne suge luft igjennom uten problem.
EDIT: Skal du bytte ut hele slangepakka og erstatte med bensinslange som du skriver, så må du bl a løsne beholderen for servoolje og fjerne LMM med gummibelg.
Skal du bruke de VW-ventilene så er det enkleste å ikke bytte ut den gamle, men å montere inn VW-ventilene i tillegg. Pass på å montere riktig vei!! Den ene koblinga sitter på T-stykket på returslangen til magnetventilen, og den andre sitter på baksiden av spjeldhuset mot torpedoveggen. Kan du blåse igjennom dem så er de defekte, de skal tette for trykk fra hhv magnetventil-siden og spjellhus-siden. Du skal kunne suge luft igjennom uten problem.
EDIT: Skal du bytte ut hele slangepakka og erstatte med bensinslange som du skriver, så må du bl a løsne beholderen for servoolje og fjerne LMM med gummibelg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
er ikke noen som tilfeldighvis har bilde av hvordan disse blå ventilene ser ut? Skal jeg bytte den hvite som sitter bak spjeldhuset? Trodde jeg leitet etter noen blå/svarte? Har leitet mye på forum og nett nå, men står jo forskjellige ventiler overalt, så blir bre mer og mer usikker på hvilke det er? :S
Slik jeg har forstått det nå så er det den hvite ventilen som sitter bak spjeldhuset og en blå ventil som er godt gjemt under LMM som skal byttes? Er det nødvendig og bytte begge?
Har sett på tråden om "sløv 9-5 = defekt backventil "
viewtopic.php?f=12&t=22377&p=223331&hil ... er#p223331
På bildet det henvises til i linken, består den ferdiglgde slangen av to stk ventiler, men når jeg fulger slangen på bilen min så er det bre 1 stk ventil på denne .... :S
Takk for svar..
Slik jeg har forstått det nå så er det den hvite ventilen som sitter bak spjeldhuset og en blå ventil som er godt gjemt under LMM som skal byttes? Er det nødvendig og bytte begge?
Har sett på tråden om "sløv 9-5 = defekt backventil "
viewtopic.php?f=12&t=22377&p=223331&hil ... er#p223331
På bildet det henvises til i linken, består den ferdiglgde slangen av to stk ventiler, men når jeg fulger slangen på bilen min så er det bre 1 stk ventil på denne .... :S
Takk for svar..

Sist redigert av Daniel2.3t den 29 sep 2010, 13:47, redigert 1 gang totalt.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Skifte backventiler...
slangen du leter etter går fra bak på spjeldhuset, og til ene slangen som går til magnetventilen, er tilkoblet med ett t stykke der.. når du står forran bilen blir den på venstre side i motorrommet, går vel bak/under beholderen til servo olja.. ikke sikkert du ser de med en gang, mener det var noe isolasjon over dem?.. de er originale som stod på min bil var blå..
edit: http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
edit: http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
Oki, men på denne slangen sitter det kun 1 ventil Skal man ikke bytte 2 stk ventiler?Paul N1176 skrev:slangen du leter etter går fra bak på spjeldhuset, og til ene slangen som går til magnetventilen, er tilkoblet med ett t stykke der.. når du står forran bilen blir den på venstre side i motorrommet, går vel bak/under beholderen til servo olja.. ikke sikkert du ser de med en gang, mener det var noe isolasjon over dem?.. de er originale som stod på min bil var blå..
edit: http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Skifte backventiler...
merkelig, skal jo være to stk like ventiler på den slangen.. 100% sikker stt det er rett slange?
kan ikke du legge ut et bilde av den slangen du har funnet?
min er da en 2000 modell, er da ikke helt sikker på att det er likt på din da, men det er sikkert noen som vet.?
kan ikke du legge ut et bilde av den slangen du har funnet?
min er da en 2000 modell, er da ikke helt sikker på att det er likt på din da, men det er sikkert noen som vet.?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
SORRY! fant den nå, den var litt ekstra godt gjemt i litt isoloasjon! Men takk for svar
Da gjenstår bare jobben med å bytte de ut da :S Er ikke så lett å komme til så må vell fjerne alt som er i veien! 


- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Skifte backventiler...
jeg tok ut hele slangen og gjorde det på arbeidsbenken..Daniel2.3t skrev:SORRY! fant den nå, den var litt ekstra godt gjemt i litt isoloasjon! Men takk for svarDa gjenstår bare jobben med å bytte de ut da :S Er ikke så lett å komme til så må vell fjerne alt som er i veien!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Skifte backventiler...
Driver å skifter de ut nå, men de koblings klipsa som er det, tok dere vare på de eller bare kjørte dere hel slange ut til t- stykkene?
Var også litt oljerester i klipset ved t-stykket mot magnetventilen, er det normalt? trodde dette kun var for luftingen?
takk for svar!
p.s: ventilen som sitter like ved magnetventilen var tett mot spjeldhuset, så tror ikke denne er defekt.. har prøvd og ta av øverste slangen på magnetventilen å plugge den, å da var turbotrykket tilbake.. så håper det er den andre ventilen da!
Var også litt oljerester i klipset ved t-stykket mot magnetventilen, er det normalt? trodde dette kun var for luftingen?
takk for svar!
p.s: ventilen som sitter like ved magnetventilen var tett mot spjeldhuset, så tror ikke denne er defekt.. har prøvd og ta av øverste slangen på magnetventilen å plugge den, å da var turbotrykket tilbake.. så håper det er den andre ventilen da!