Side 1 av 1

Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 17 mai 2010, 22:00
av 9000-fan
Har en god 8v turbo-motor uten intercooler. Er det mulig (ukomplisert...?) å montere den i en 9000i CC?

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 17 mai 2010, 22:28
av na_X
det er sikkert mulig, men spørsmålet er vel heller hvorfor? enklere og rimeligere å heller bare sette i en 16v som er beregna fra før til 9000. ;)

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 18 mai 2010, 01:02
av Vangen N622
Alt er mulig. Spørsmålet er: Hvor mye tid og energi er du villig til å bruke for å ti steg tilbake med å putte en T8 motor i en bil som har et helt annet ledningsnett. For å si det slik så er det et urealistisk prosjekt med mindre du er mekaniker på heltid.

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 18 mai 2010, 16:22
av Pål N526
overhodet ikke verd det :roll: Heller delemotor i fra 9000 og selg den 8v du har stående :roll:

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 18 mai 2010, 22:41
av 9000-fan
Takker for svarene. Da blir det enten å selge 900en, eller å skaffe en med mindre rust... Kanskje...

Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?

8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 18 mai 2010, 23:04
av Jim S. N1578
9000-fan skrev:Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?

8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.
Er en del enklere med en 900i ja. For med forgassermotoren er det ingen elektrisk bensinpumpe. Så kommer det an på årsmodell T8. Elektronikk, beregnet med lambdasonde og kat eller ikke. Du må bytte fjærene også... Det "enkleste" er å kjøpe fix ferdig bil, kan jeg si med en gang. Men det er ingen umulighet å bygge om nei. Har selv bygget om en OG900 GL (4-speed)til OG900i (5-speed). Hadde donorbil og byttet ALT av motor, girkasse, giroverføringer, ledningsnett, tank og bensinrør osv,osv. Brukte 3 dager fra å plukke ned bilene til å sette sammen den ene og starte opp. I tillegg til arbeidet med å bytte alt dette kreves det dessuten en del papirarbeid. Godkjenninger fra Saab og fra Biltilsynets tekniske avdeling. Full dokumentasjon på motor og bevis på at alt som må byttes - er byttet... Min anbefaling. Glem det ;)
PS: Tror det er samme om du setter inn T8 eller T16. Forskjellen er at det kreves ventilerte bremser fremme i hvert fall

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 19 mai 2010, 08:15
av Vangen N622
Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 19 mai 2010, 08:19
av Eirik N396
Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Neida, det er ikke noe krav om ventilerte skiver. Når det gjelder fjærer det mulig at noen har vært nødt til å bytte disse, men det har ihvertfall ikke stått i noen av papirene jeg har sett. (Men jeg sier som sagt ikke det er umulig, for det finnes vel omtrent ikke to identiske slike papirer..)

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 19 mai 2010, 09:41
av Jim S. N1578
Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Ja det stemmer vel når jeg tenker meg om. T16 kom jo i 1984 mens ventilerte skiver foran først kom så sent som i 1988. My mistake. ;)

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 19 mai 2010, 10:21
av Tor N12
Finnes også ventilerte skiver for det gamle boltmønsteret ;) Sjeldne men de finnes :)

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Lagt inn: 19 mai 2010, 10:26
av Børre N17
Ja, det fantes ventilerte på 86-87 og900. (muligens som option evt på exportmodell, noen som vet eksakt?)
Men som sagt er det ikke et krav med ventilerte for T16 i og900/99/90.

edit: Tor kom i forkjøpet. :wink: