Hull i bunnpanna på 9k T 1996, 2.3 l
Lagt inn: 21 mai 2010, 15:47
Jeg har greid å slå hull i bunnpanna på motoren et par cm fra fram kanten, ca 0.3 mm bredt og 5 mm langt og der er det også en blitt liten bulk 2 - 3 mm dyp. Det renner ut olje 1 liter per mil når den er varm!
Jeg trudde de var en enkel sak å ta av bunnpanna, men etter å ha kikket litt i Haynes ser jeg at prosedyren begynner med: "ta av høyre framhjul, fjern hjulbrønnen osv". På SAAB-verksted skal de 13 000 kr for å bytte panna (ca halvparten i arbeid).
Er det noen enkel måte å tette et slikt hull på uten å fjerne bunnpanna? Det går jo å vaske panna ganske bra ved å spyle whitesprit inn gjennom bunnpluggen, men det er selvfølgelig mulig at en ikke får bort utfellingene på innsiden helt uten mekanisk vasking.
Finnes det noe smart tetningsmiddel som gjør jobben uten at en trenger fjerne panna?
Andre forslag?
Dersom det går an å Aluminium-sveise, må en ta av panna da?
SABB 9000 Turbo 2.3 1996.
Nå er jeg uten bil i Pinsehelge uansett; så jeg har noen dager å tenke over saken.
Jeg trudde de var en enkel sak å ta av bunnpanna, men etter å ha kikket litt i Haynes ser jeg at prosedyren begynner med: "ta av høyre framhjul, fjern hjulbrønnen osv". På SAAB-verksted skal de 13 000 kr for å bytte panna (ca halvparten i arbeid).
Er det noen enkel måte å tette et slikt hull på uten å fjerne bunnpanna? Det går jo å vaske panna ganske bra ved å spyle whitesprit inn gjennom bunnpluggen, men det er selvfølgelig mulig at en ikke får bort utfellingene på innsiden helt uten mekanisk vasking.
Finnes det noe smart tetningsmiddel som gjør jobben uten at en trenger fjerne panna?
Andre forslag?
Dersom det går an å Aluminium-sveise, må en ta av panna da?
SABB 9000 Turbo 2.3 1996.
Nå er jeg uten bil i Pinsehelge uansett; så jeg har noen dager å tenke over saken.