Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 03 jun 2010, 22:29

Hei.

Jeg har trøbbel med clutchfunksjonen på Saaben, og tenkte å høre om noen har forslag til hva jeg kan sjekke, evt. gjøre i forsøk på å få den i orden. Før jeg evt. leverer den på verksted.

Noen ganger når jeg trår inn clutchpedalen, og setter den i gir, så er det som om funksjonen bare er delvis og knapt nok det. Den "smeller" i gir, og bilen begynner å dra med en gang. Andre ganger så fungerer clutchen fint.

Det virker som om det hjelper å trå inn pedalen to-tre ganger før jeg setter bilen i gir. Da funker det greit. Men det er til tider litt upraktisk... :?

Også hvis jeg har bilen i gir, og står og venter på grønt lys el.l. med clutchen inne, så virker det som om den mister trykk, og så drar bilen av gårde bare jeg slipper pedalen ut "en millimeter"....


Noen som har noen tanker rundt hva det er som er galt, og hvordan jeg kan få fikset det?
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av og900turbo » 03 jun 2010, 22:48

Det er pakningen i hovedclutchsylinderen som er utslitt. Du får kjøpt pakningssett og kan overhale selv. Det er litt arbeid med demontering, overhaling og montering, og det kan være litt trøblete å få ut all lufta til slutt. Du lufter via luftenippelen på slavesylinderen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Vangen N622 » 06 jun 2010, 07:19

Har hatt problemer med slitte cylindere selv. Har overhalt alle, men er såpass lei dårlig clutch funksjon nå at jeg skal bytte master-, slavecylinder og clutch med trykkplate. Er bare tull å ødelegge gearkassen fordi man skal kjøre rundt med slapp clutch for å spare penger.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av HansWF N416 » 06 jun 2010, 10:21

Det lønner seg å bytte/overhale både slave og hovedsylinder. Det sitter o-ringer der som blir slitte og tørre med årene. Kjøp deg ett lufteverktøy som du setter på bremsevæskebeholderen, så går luftingen av både bremser og clutch veldig greit.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Vangen N622 » 06 jun 2010, 20:22

HansWF skrev:Det lønner seg å bytte/overhale både slave og hovedsylinder. Det sitter o-ringer der som blir slitte og tørre med årene. Kjøp deg ett lufteverktøy som du setter på bremsevæskebeholderen, så går luftingen av både bremser og clutch veldig greit.
Jeg har iallefall dårlig erfaring med overhaling av disse delene. Klarer ikke å få noen god følelse i pedalen. Har styrt forferdelig i det siste med clutchen og konkludert med at det er best å bytte delene til nye. Dette også fordi jeg planlegger å ha bilen i mange år til. Dog skal det sies at min bil er fra 1985 og har passert 260.000km, så mine deler er ganske gamle og godt brukt, og dermed vanskelige å renovere. Da kan det muligens være hensiktsmessig å overhale en del fra en bil fra 1993 og antakelig en lavere kilometerstand. Men det aller beste er å bytte begge deler vist de aldri har vært skiftet. Speedparts.no har en veldig god pris også, så jeg ville sett på det som en god investering.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av HansWF N416 » 06 jun 2010, 21:36

Vangen N622 skrev:
HansWF skrev:Det lønner seg å bytte/overhale både slave og hovedsylinder. Det sitter o-ringer der som blir slitte og tørre med årene. Kjøp deg ett lufteverktøy som du setter på bremsevæskebeholderen, så går luftingen av både bremser og clutch veldig greit.
Jeg har iallefall dårlig erfaring med overhaling av disse delene. Klarer ikke å få noen god følelse i pedalen. Har styrt forferdelig i det siste med clutchen og konkludert med at det er best å bytte delene til nye. Dette også fordi jeg planlegger å ha bilen i mange år til. Dog skal det sies at min bil er fra 1985 og har passert 260.000km, så mine deler er ganske gamle og godt brukt, og dermed vanskelige å renovere. Da kan det muligens være hensiktsmessig å overhale en del fra en bil fra 1993 og antakelig en lavere kilometerstand. Men det aller beste er å bytte begge deler vist de aldri har vært skiftet. Speedparts.no har en veldig god pris også, så jeg ville sett på det som en god investering.
På bilene mine har jeg kjøpt ny mastersylinder, og overhalt slavesylinderen. Det har fungert veldig bra. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med nyproduserte slavesylindre til og900, men på 9000 er det originalt som gjelder. Har vært borti på eldre biler at mastersylinderen har rustet såpass innvendig at den må byttes. Lange skift på bremsevæske må vel ta sin del av skylden for dette
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 06 jun 2010, 22:19

Takker så mye for svar, så konklusjonen er kanskje å investere i ny hovedsylinder og overhale slaven? Så får jeg evt. bytte ut slavesylinderen også, dersom det ikke hjelper. Prisen på overhalingssettet er i alle fall ikke veldig skremmende. Er det forresten like mye jobb å bytte ut / overhale hovedsylinderen som slavesylinderen? Hvis jeg skulle prøve overhaling på en av de, hvilken er det minst jobb å evt. ta på nytt?

Har sett litt på prosessen i Bentleys, og det ser ut til å være en del jobb med det. Men er det overkommelig for en som ikke har skrudd så veldig mye bil, men er lærevillig?
"HansWF" skriver noe om et verktøy for lufting. Hva heter dette / hvor finner jeg det? Speedparts?
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jun 2010, 22:35

TorGE skrev:Takker så mye for svar, så konklusjonen er kanskje å investere i ny hovedsylinder og overhale slaven? Så får jeg evt. bytte ut slavesylinderen også, dersom det ikke hjelper. Prisen på overhalingssettet er i alle fall ikke veldig skremmende. Er det forresten like mye jobb å bytte ut / overhale hovedsylinderen som slavesylinderen? Hvis jeg skulle prøve overhaling på en av de, hvilken er det minst jobb å evt. ta på nytt?

Har sett litt på prosessen i Bentleys, og det ser ut til å være en del jobb med det. Men er det overkommelig for en som ikke har skrudd så veldig mye bil, men er lærevillig?
"HansWF" skriver noe om et verktøy for lufting. Hva heter dette / hvor finner jeg det? Speedparts?
Alle "bilvarehus" har dette, berre å spør etter luftehjelp for bremser.

Ang slave / master har PFS originale SAAB-sylinderar til en bra pris;
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=540
ca. £125 for master og ca. £70 for slave. Sjølv kjøpte eg den uoriginale slaven ifrå PFS når eg bytta kasse på min, og den var berre boss. Lagar ulyd etter berre nokre få 1000 km. Eg må ta oppatt arbeidet, og har denne gong kjøpt den originale.
Når det gjeld jobb for å bytte er det nok minst jobb å bytte masteren. Slaven sit "i kassa", du må ut med kløtsjen. No er ikkje det værste jobben på 900 sidan en kan bytte kløtsj med kassa i bilen. Masteren sit like over kløtsjpedalen med må takast ut ifrå motorrom sida, ergo må en nok demontere reimene for generator, servo og AC for å kome til.

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 06 jun 2010, 22:52

Hva er forskjellen på disse hos Speedparts ifht PFS? Er de hos Speedparts fra alternativ produsent (ikke originale)? Ser at prisen er en god del lavere.
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jun 2010, 00:07

Eksakt kva som er forskjellen skal ikkje eg uttale meg om. Speedparts brukar vel fortsatt ScanTech som levrandør, noko også PFS gjer på sine alternative deler, som du seier er det ikkje SAAB originaldeler.
Tek du en telefon til SAAB-forhandlar og spør på pris på master og slave der, ser du då fort om det lønner seg å handle originaldeler ifrå PFS. Husk på at du får kjøpe momsfritt i England (17.5% mva). Det einaste som kjem i tilegg til frakt er norsk moms (25%) og fortollingsgebyr på eit par 100-lappar. (Synes huske PFS brukar Posten når pakken kjem til Norge) Toll betalar en ikkje på bildeler. Frakta får en foressten eksakt beregna på sidene til PFS.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Jim S. N1578 » 07 jun 2010, 07:28

TorGE skrev:"HansWF" skriver noe om et verktøy for lufting. Hva heter dette / hvor finner jeg det? Speedparts?
Slik ser min ut. Kjøpt på Biltema. Men tror det er gått ut av sortimentet deres.
Bilde

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Edward N812 » 07 jun 2010, 07:40

Problemet ditt ligner veldig på problemet jeg hadde på 900'en min. Et annet problem på og900 er at det blir slark i clutchpedalen, så de første centimeterne du tråkker inn (ofte MANGE centimetere) har ingen virkning på hydraulikken, dermed blir det omtrent som å tråkke clutchen halvveis inn.

Nå er din en 93-modell, og den hadde forbedret/utbedret dette problemet, men du kan jo fortsatt kjenne om du har noe slark i pedalen din :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av Vangen N622 » 07 jun 2010, 14:56

Hjelle, N6 skrev:
TorGE skrev:Takker så mye for svar, så konklusjonen er kanskje å investere i ny hovedsylinder og overhale slaven? Så får jeg evt. bytte ut slavesylinderen også, dersom det ikke hjelper. Prisen på overhalingssettet er i alle fall ikke veldig skremmende. Er det forresten like mye jobb å bytte ut / overhale hovedsylinderen som slavesylinderen? Hvis jeg skulle prøve overhaling på en av de, hvilken er det minst jobb å evt. ta på nytt?

Har sett litt på prosessen i Bentleys, og det ser ut til å være en del jobb med det. Men er det overkommelig for en som ikke har skrudd så veldig mye bil, men er lærevillig?
"HansWF" skriver noe om et verktøy for lufting. Hva heter dette / hvor finner jeg det? Speedparts?
Alle "bilvarehus" har dette, berre å spør etter luftehjelp for bremser.

Ang slave / master har PFS originale SAAB-sylinderar til en bra pris;
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=540
ca. £125 for master og ca. £70 for slave. Sjølv kjøpte eg den uoriginale slaven ifrå PFS når eg bytta kasse på min, og den var berre boss. Lagar ulyd etter berre nokre få 1000 km. Eg må ta oppatt arbeidet, og har denne gong kjøpt den originale.
Når det gjeld jobb for å bytte er det nok minst jobb å bytte masteren. Slaven sit "i kassa", du må ut med kløtsjen. No er ikkje det værste jobben på 900 sidan en kan bytte kløtsj med kassa i bilen. Masteren sit like over kløtsjpedalen med må takast ut ifrå motorrom sida, ergo må en nok demontere reimene for generator, servo og AC for å kome til.
Når jeg skal ut med mastercylinder, så demonterer jeg ingen ting i motorrommet. Det er en splint mellom pedal og sylinder. Og to muttere som forbinder sylinderen med torpedovegg. I motorrommet så må man løsne koplingsrøret til sylinderen. Så er det bare å trekke ut hele greia i motorrommet, mellom motor og torpedovegg. Med mindre det er noen store forskjeller mellom min 85 modell og hans 93 modell, så er det der en grei sak å gjøre. Men man må ha litt is i magen, for litt lirking er det.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 07 jun 2010, 22:06

Edward N812 skrev:Problemet ditt ligner veldig på problemet jeg hadde på 900'en min. Et annet problem på og900 er at det blir slark i clutchpedalen, så de første centimeterne du tråkker inn (ofte MANGE centimetere) har ingen virkning på hydraulikken, dermed blir det omtrent som å tråkke clutchen halvveis inn.

Nå er din en 93-modell, og den hadde forbedret/utbedret dette problemet, men du kan jo fortsatt kjenne om du har noe slark i pedalen din :)

Jo, jeg har en god del slakke i pedalen. Tråkker en del cm før jeg møter noe motstand. Går det an å gjøre noe med dette? Mener å ha lest et sted at clutchen ikke er justerbar, men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre...?
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 02 sep 2006, 20:25
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Re: Clutch OG900i 2,1 -93 modell

Legg inn av TorGE » 07 jun 2010, 22:12

Vangen N622 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
TorGE skrev:Takker så mye for svar, så konklusjonen er kanskje å investere i ny hovedsylinder og overhale slaven? Så får jeg evt. bytte ut slavesylinderen også, dersom det ikke hjelper. Prisen på overhalingssettet er i alle fall ikke veldig skremmende. Er det forresten like mye jobb å bytte ut / overhale hovedsylinderen som slavesylinderen? Hvis jeg skulle prøve overhaling på en av de, hvilken er det minst jobb å evt. ta på nytt?

Har sett litt på prosessen i Bentleys, og det ser ut til å være en del jobb med det. Men er det overkommelig for en som ikke har skrudd så veldig mye bil, men er lærevillig?
"HansWF" skriver noe om et verktøy for lufting. Hva heter dette / hvor finner jeg det? Speedparts?
Alle "bilvarehus" har dette, berre å spør etter luftehjelp for bremser.

Ang slave / master har PFS originale SAAB-sylinderar til en bra pris;
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=540
ca. £125 for master og ca. £70 for slave. Sjølv kjøpte eg den uoriginale slaven ifrå PFS når eg bytta kasse på min, og den var berre boss. Lagar ulyd etter berre nokre få 1000 km. Eg må ta oppatt arbeidet, og har denne gong kjøpt den originale.
Når det gjeld jobb for å bytte er det nok minst jobb å bytte masteren. Slaven sit "i kassa", du må ut med kløtsjen. No er ikkje det værste jobben på 900 sidan en kan bytte kløtsj med kassa i bilen. Masteren sit like over kløtsjpedalen med må takast ut ifrå motorrom sida, ergo må en nok demontere reimene for generator, servo og AC for å kome til.
Når jeg skal ut med mastercylinder, så demonterer jeg ingen ting i motorrommet. Det er en splint mellom pedal og sylinder. Og to muttere som forbinder sylinderen med torpedovegg. I motorrommet så må man løsne koplingsrøret til sylinderen. Så er det bare å trekke ut hele greia i motorrommet, mellom motor og torpedovegg. Med mindre det er noen store forskjeller mellom min 85 modell og hans 93 modell, så er det der en grei sak å gjøre. Men man må ha litt is i magen, for litt lirking er det.

Da begynner det å høres litt mer overkommelig ut. Hvor komplisert / hvor lang tid brukte du på denne prosessen?
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Svar