Side 1 av 1

clutch-bytte 96 mod 900

Lagt inn: 09 jun 2010, 18:04
av Anders N1660
har fått i oppdrag å skifte clutch i svigers 96 900 cab med sugermotor og manuell gir........
dette må da gjøres i garasjen uten løftebukk. er det greiest å ta opp hele motoren med girkassa på?
eller er det beste å ta av kassa fra undersida??

anders

Re: clutch-bytte 96 mod 900

Lagt inn: 09 jun 2010, 18:20
av Haaka
Får nok verken motor eller kasse 'opp' verken hel eller delt fra hverandre.

Bør nok henge opp motor ovenfra, og ned med hjelperamme og girkasse undenfra.

Så kan nok være litt slit uten løftebukk :wink:

Re: clutch-bytte 96 mod 900

Lagt inn: 10 jun 2010, 08:00
av Edward N812
Nei det er en grei jobb, men ville tatt girkassa ut underifra med motoren i, tar minst tid! Må ikke ha løftebukk, eneste "problemet" jeg husker fra den gangen jeg gjorde dette var at jeg hadde større problemer med å få kassa på motoren igjen enn jeg pleier på 9000 :P MEN det dreide seg om å ha mellomakselen (eller hva den kalles) montert i riktig ende ved montering. Om det var i kassa eller motoren husker jeg ikke, men det regner jeg med at du finner ut av :D

Forresten så får du motor og kasse ut både delt eller i en samla klump om du vil det. Men du må løfte motoren SKEIVT ut om du vil ha den ut med kassa på. La stroppen/stroppene på passasjerside ta tak lenge før førerside (girkasseside).

Re: clutch-bytte 96 mod 900

Lagt inn: 11 jun 2010, 17:14
av Ingvar N629
På ng900 så er det ikke så gæli å ta kassa ut gjennom hjulhuset. Løsne subframe og støtt opp motoren med verkstedjekk under. Pass på å bruke et stort nok mellomlegg mellom motor og jekk så du ikke skader bunnpanna!! Høyre motorfeste kan sitte, men pass på så du ikke tilter motoren for mye. Jobben er gjort på en god kveld med denne framgangsmåten.