Side 1 av 2
SAAB 9-5
Lagt inn: 03 jul 2010, 21:45
av Emil N2117
Hei!
Jeg er ny på forumet her, men langt fra ny når det gjelder SAAB. Eier nå en 900S som står for utskiftning. I den forbindelse ser jeg etter en SAAB 9-5. Har pekt meg ut en 9-5 Vector, 2004 modell med automatkasse og 2,2 TiD motor. Er det noen her som har kjennskap til modellen og bilen? Er det noe du skal være ekstra "våken" på?
Hadde satt pris på noen ord fra erfarne entusiaster som jeg tror finnes inne her.
Emil
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 03 jul 2010, 22:19
av ToreN1246
hei emil
velkommen til forum!
første jeg ville sjekket er foring til lenkarm i bakstilling, og dempere bak.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 03 jul 2010, 22:40
av Emil N2117
Takk for svar. Har selv kjennskap til svakhet på lenkarm foran på min 900. Er det slik at du hører svakheten du snakker om? Kjenner du til noe om motoren?
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 04 jul 2010, 00:29
av ToreN1246
du kjenner det lett bak, det kjennes som om den glir litt ut i sving....
bytt foring til polyuretan, og bytt dempere, dem er som regel ferdige!
kjenner ikke så mye til den motoren der.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 04 jul 2010, 16:40
av Emil N2117
Takk for gode innspill. Er det noen andre på forumet som har kjennskap og erfaring med modellen? Alt er av interesse..
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 04 jul 2010, 20:15
av Dan Magnus
Hei har ikke så mye erfaringer med 2.2tid motoren unntatt at jeg vet at dieselpumpen kan ryke, og den koster en god del tusen ny, tror det var rundt 30k for en ny en. ellers så kan jeg anbefale 9-5 på det høyeste godt sammenskrudd og fantastisk god og kjøre, samtidig ser den jo veldig bra ut og er noe av det sikkreste du kan sitte i hvis du skulle råke for en ulykke. et tips uannsett er å finne en bil med ESP, angående gir for du nesten velge selv, men jeg vil ikke ha en så stor bil med manuell, synes den passer best med automat..
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 04 jul 2010, 21:54
av Børre N17
EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 08 jul 2010, 01:30
av Dopus
Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.
Den har vel dem samme feilene som andre 9-5 bortsett fra motorproblemer kjent for bensinerene.
Synes å huske at dem store foringene der hjulopphenget er festet i chassiet er en svakhet på 9-5. Vet dem ble skiftet på en bekjents 9-5 etter kun 90k Km. speedparts har en forsterket polyurethan utgave av den.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 08 jul 2010, 02:28
av Helge
Dopus skrev:Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.
De fleste bilinteresserte som eier en bil med EGR blokkerer/fjerner den.
De mener da at bilen går bedre. Om de har rett aner jeg ikke. Men folk flest har nok ventilen montert.
Det er også en kjent sak at denne ble fjernet på de fleste Renaulter for noen år siden da de fusket i oppoverbakker!
Men:
During certain running conditions, the EGR system directs exhaust gases into the intake manifold to be used in the combustion process. The principal affect of this is to reduce combustion temperatures by reducing the amount of oxygen fed into the combustion chamber, which in turn reduces Oxides of Nitrogen (NOX) emissions. Up to 50% of the intake air can be replaced by exhaust gas.
Altså har EGR en effekt på utslipp og kanskje også motorens velbefinnende i og med at forbrenningstemperaturen holdes nede.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 08 jul 2010, 09:29
av Ingvar N629
EGR er til for å redusere NOx-utslipp. Eksosgassen fortrenger oksygenet, ett prosentpoeng mindre oksygen gir ca 30 % mindre NOx. Det har dessverre noen ulemper, innsugsventilene blir seende helt forferdelig ut. Dersom man monterer EGR på en motor der motorstyringa ikke er forberedt for det, så går også røyktallet opp og eksostemperaturen opp.
For bruktbilråd om 9-5, så søk på forumet her. 9-5 med annen motorisering er like ellers. Vi har sikkert 20 tråder med diverse kjøpsråd om brukte 9-5.
Vær obs på at autolaten er dyr i drift sammenlignet med manuell.
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 08 jul 2010, 09:44
av cozmo
Børre N17 skrev:EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
Du solgte den fordi du måtte ut med noen ekstra hundringser
i året? Det må være årets beste vits

Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 08 jul 2010, 13:45
av Mats900R
Dopus skrev:Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.
Den har vel dem samme feilene som andre 9-5 bortsett fra motorproblemer kjent for bensinerene.
Synes å huske at dem store foringene der hjulopphenget er festet i chassiet er en svakhet på 9-5. Vet dem ble skiftet på en bekjents 9-5 etter kun 90k Km. speedparts har en forsterket polyurethan utgave av den.
om du blokker den vil det settes feilkoder og den kommer til og gå i nødprogram:(
Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 11 jul 2010, 17:43
av Børre N17
cozmo skrev:Børre N17 skrev:EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
Du solgte den fordi du måtte ut med noen ekstra hundringser
i året? Det må være årets beste vits

Haha, huff ja der var jeg nok rimelig trøtt når jeg skreiv.. Manglet litt på den setningen der. Jeg frykter at det på sikt blir som i sverige, og at det der var starten på det. Der er det årsavgifter på 7-10k på eldre dieseler. Og dieselprisen var på sitt høyeste, med utsikter over 15kr/liter'n på det tidspunktet. (2007) Derfor bytta jeg til LPG.

Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 11 jul 2010, 21:23
av cozmo
Hehe - det låter bedre ja

Re: SAAB 9-5
Lagt inn: 12 jul 2010, 19:30
av Emil N2117
Hei igjen!
Nok en engang takk for mange interessanne innspill. Jeg har også snakket med flere Saab "kjennere" og de fleste sier at dieselmotoren er noe gammel og at kanskje bensinvarianten av de aktueller bilene (2003 - 2005) er et bedre valg. Har derfor nå startet jakten på en bensinvariant, noe jeg egentlig ville ha fra starten av også.
Var å prøvekjørte en bil idag. Den så veldig grei og fin ut, men det var en svak "tikkelyd" fra venstre området i motorrommet. Nært der drivreimen er plassert. Er det noen som kjenner til hva dette kan være? Ventiler? Bilen var en 2005 modell som hadde gått drøyt 130.000 km. Kjente også noe svak vibrasjon ved skarp nedbremsing. Dette kan vel skyldes klosser/skiver?!