Bytte av automatkasse 95 2000 #LØST"
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Bytte av automatkasse 95 2000 #LØST"
Hei, har tidligere vært på forumet med diverse småsaker. Ser vel ut til at jeg så smått nærmer meg et bytte av gearkasse, og veit at gearkassa i bilen nå har begrensninger ift til effekt og moment den tåler.
Har hørt at denne gearkassa er oppgradert på 95 av nyere modeller. Når skjedde oppgraderinga? Kan denne greit monteres inn i kjerra mi? Hva tåler den oppgraderte av effekt og moment?
Har hørt at denne gearkassa er oppgradert på 95 av nyere modeller. Når skjedde oppgraderinga? Kan denne greit monteres inn i kjerra mi? Hva tåler den oppgraderte av effekt og moment?
Sist redigert av sveinf den 14 mar 2011, 08:32, redigert 1 gang totalt.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Girkassa ble oppgradert på M02, da fikk de en 5-trinns automat som tåler mere moment. Fra M03 ble det mulig å få rattgiring, men mener at girkassa er den samme som året før. Fysisk skal det gå bra å bytte, men antar at du må ha en ny og tilpasset motorstyring for å få det til å fungere. Dette kan du spørre noen som driver med oppgradering av motorstyring om.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Det der kan bli et lite prosjekt. Du må minimum ha ny TCM (styreenhet til kassa), og kanskje ny MIU (hovedinstrument) som i utgangspunktet ikke passer i en M2000. Alt går, har montert slik MIU i min M98, men det er litt styr. Det kan være flere forskjeller, her må det forskes litt i verkstedhåndboka. Er du heldig holder det å bytte TCM, det kan kanskje være verdt å prøve om det er så enkelt. Sjekk om det er forskjell på oljerørene, elektriske kontakter, wire, braketter og slike småting før du starter, ellers kan du bli stående...
Du kan også lete opp en automatkasse fra Aero M00 eller M01. Disse er sterkere og passer uten mere styr.
Du kan også lete opp en automatkasse fra Aero M00 eller M01. Disse er sterkere og passer uten mere styr.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 "LØST"
Takk for nyttige innspill!
Får vel prøve å skjære klar av de værste forskjellene skjønner jeg.
Har vært i kontakt med et svensk firma(Svensk Transmission & Maskin AB) som leverer overhalte gearkasser, en utgave var forsterket på 4-gearet. Pris kr 12000,- eks mva og frakt hørtes veldig billig ut... De var ute etter et nr som står på gearkassa, 5161088 eller 4926986 er alternativene, jeg har den førstnevnte, den siste er den med forsterka 4.gir. Skal visst passe den også.? Og de ville ikke en gang ha den gamle i retur(har vel nok vrakkasser da).
Har også vært i kontakt med Hellsten Våxellådor, som trengte et FA-nr, som jeg ennå ikke har fremskaffet.
Jeg får kanskje sette inn en liten føler i dette forumet på deler ønskes kjøpt...
Er det no lurt å gå på brukt da? Bør kanskje overhales før man setter inn en gearkasse.. Og her begynner vel tusenlappene å fly regner jeg med?
(På saab skal de ha 71 store...for en ny en det da.)
Får vel prøve å skjære klar av de værste forskjellene skjønner jeg.
Har vært i kontakt med et svensk firma(Svensk Transmission & Maskin AB) som leverer overhalte gearkasser, en utgave var forsterket på 4-gearet. Pris kr 12000,- eks mva og frakt hørtes veldig billig ut... De var ute etter et nr som står på gearkassa, 5161088 eller 4926986 er alternativene, jeg har den førstnevnte, den siste er den med forsterka 4.gir. Skal visst passe den også.? Og de ville ikke en gang ha den gamle i retur(har vel nok vrakkasser da).
Har også vært i kontakt med Hellsten Våxellådor, som trengte et FA-nr, som jeg ennå ikke har fremskaffet.
Jeg får kanskje sette inn en liten føler i dette forumet på deler ønskes kjøpt...
Er det no lurt å gå på brukt da? Bør kanskje overhales før man setter inn en gearkasse.. Og her begynner vel tusenlappene å fly regner jeg med?
(På saab skal de ha 71 store...for en ny en det da.)
Sist redigert av sveinf den 14 mar 2011, 08:33, redigert 1 gang totalt.
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
12000 var ingen upris.
Noen som vet om dette firmaet leverer overhalte eller overmalte kasser?
Jeg kjøpte en girkasse engang i tiden fra et firma. Den skulle vært overhalt. Men var bare overmalt.
Noen som vet om dette firmaet leverer overhalte eller overmalte kasser?
Jeg kjøpte en girkasse engang i tiden fra et firma. Den skulle vært overhalt. Men var bare overmalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 16 mar 2007, 10:52
- Medlemsnummer: N79
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Hei, vær litt forsiktig med hellsten
Bare ett lite tips.

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 "LØST"
Skjønner at det kan være noe useriøst ute å gå...
Har forøvrig kommet borti en automatkasse ifra en Aero 2000, 190000km, som sies(av selger) å fungere fint ingen ulyder.
Kr 8000,- + frakt ifra Trondheim til Drammen. Kan denne være noe å satse på?? Medl Kurt Ivan er selger. Noen som kan gå god for han? Virker jo seriøs nok, uten å kjenne noe til ham... Alle som er inne på forumet bør jo være det???
Har forøvrig kommet borti en automatkasse ifra en Aero 2000, 190000km, som sies(av selger) å fungere fint ingen ulyder.
Kr 8000,- + frakt ifra Trondheim til Drammen. Kan denne være noe å satse på?? Medl Kurt Ivan er selger. Noen som kan gå god for han? Virker jo seriøs nok, uten å kjenne noe til ham... Alle som er inne på forumet bør jo være det???
Sist redigert av sveinf den 14 mar 2011, 08:34, redigert 1 gang totalt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 "LØST"
Hei igjen.
Tråkka visst skikkelig over nå...
For å spørre på en annen måte: Kan noen gi en generell kommentar på nevnte brukte kasse mht til normal levetid??
Tråkka visst skikkelig over nå...


For å spørre på en annen måte: Kan noen gi en generell kommentar på nevnte brukte kasse mht til normal levetid??

Sist redigert av sveinf den 14 mar 2011, 08:34, redigert 1 gang totalt.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Lurte litt på å kjøpe kassa til Kurt selv, den ligger jo til salgs på forumet her. Men kassa mi er hel ennå, så har ikke det store behovet.. Men hadde jeg hatt (mere) ulyder i kassa hadde jeg nok kjøpt den ja. En må være klar over at det alltid er et usikkerhetsmoment å kjøpe noe brukt. Samme hvor godt ry selger måtte ha.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Generellt så er jo disse kassene svært holdbare, og tåler masse moment. Om man passer på å bytte olje i dem. Så å kjøpe en brukt kasse bør jo ikke være noe sjangsespill. Overhalt kasse til 12000 vil nok si at pakninger er byttet, og vasket utvendig 

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Kassa til Kurt fungerte i allefall glimrende når jeg satt på før han begynte med ombyggingen, km-standen på den stemmer også 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 "LØST"
Skal ta service på kjerra snart, vil det være fornuftig å prøve med flushing av gearkasse og se/høre/føle hvordan resultatet blir eller er det spilte penger når ulyden først er kommet(er ikke blitt verre)? Skjønner at den brukte kassa ikke nødvendigvis trenger være noe dumt kjøp, men hadde en idè om å gå en enklere vei først.... Er vel en del arbe å bytte kasse?
Sist redigert av sveinf den 14 mar 2011, 08:31, redigert 1 gang totalt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 "LØST"
Hei, vil bare fortelle hva som skjer her. Har flusha kassa med et FORTE-produkt. Sjekk: http://www.forteuk.co.uk/
Kjørte 100 mil med middelet før olja blei skifta, ulyd er borte og kassa gearer nydelig mjukt nå.
Venter derfor med bytte av kassa. 
Kjørte 100 mil med middelet før olja blei skifta, ulyd er borte og kassa gearer nydelig mjukt nå.


-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Bytte av automatkasse 95 2000
Hei folkens!
Tar opp denne igjen, da(som noen kanskje lukta) problemene med kassa har kommet igjen, og mer til. Etter en ca 30 mins kjøring, da spesielt i situasjoner der jeg ligger i lavere gir, frir kassa ut helt.
Jeg må stoppe bil og motor, starte opp igjen, så funker det for en stakket stund igjen. Har kikka på deler til salgs, men fant ikke Kurt Ivans kasse der nå. Er den solgt mon tro? Andre som har en kasse liggende?
Tar opp denne igjen, da(som noen kanskje lukta) problemene med kassa har kommet igjen, og mer til. Etter en ca 30 mins kjøring, da spesielt i situasjoner der jeg ligger i lavere gir, frir kassa ut helt.
Jeg må stoppe bil og motor, starte opp igjen, så funker det for en stakket stund igjen. Har kikka på deler til salgs, men fant ikke Kurt Ivans kasse der nå. Er den solgt mon tro? Andre som har en kasse liggende?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bytte av automatkasse 95 2000 #LØST"
Kurt har solgt kassa si ja.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor