14 pins apc

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

14 pins apc

Legg inn av St.D » 13 jul 2010, 23:10

saab 900 1985 t16
Tenkte at jeg skulle sette på en diode slik at jeg vet om jeg får bankesignaler eller ikke.
Hvilken pinne skal jeg koble dioden til. Klarte ikke å finne noe om det på forumet, kun for 24 pins ,men jeg har en 14 pins.

Jeg prøver å gjøre litt feilsøking da jeg oppnår kun fullt turbotrykk i noen få sekunder i tredje giret. I fjerde og femte giret så oppnår jeg aldri fullt turbotrykk.Nålen peker kun midt på det gule. :?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 14 pins apc

Legg inn av Eirik N396 » 13 jul 2010, 23:18

Jeg har ikke prøvd på den boksen selv, men pinne 5 sies det :)


viewtopic.php?f=13&t=30358

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 19 jul 2010, 14:58

Takk for svar, jeg har forøvrig lagt merke til at bilen holder turbotrykket lengre når den er kald. Det skulle vel tyde på at den virkelig har tenningsbankbank? Har ikke montert opp dioden enda da jeg ikke har hatt tid (eller kanskje jeg bare er lat?)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 14 pins apc

Legg inn av Ronny_N169 » 19 jul 2010, 16:32

Tyder jo på tenningsbank. Pass på å kjøre med 98 oktan. En bedre intercooler gjør også mye ved varmeproblemer + at pluggene må være av riktig type.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 19 jul 2010, 18:37

Har nå sjekket pluggene, og de var var av ngk.
Tok av fordele lokket og lamerke til at elektroden/kontakten på fordeleren hadde et grått belegg( "eiert "), var også litt olje Er dette normalt? Hvis ikke er det noen som har noen erfaring på hva som er galt når kontakten(e) får et grått belegg?

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: 14 pins apc

Legg inn av Vangen N622 » 19 jul 2010, 20:39

Har dårlig erfaring med å montere bankediode på den type apc boks, men jeg håper du får det til. Du får si ifra vist du får det til.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 14 pins apc

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jul 2010, 20:59

Sjekk at tenninga er rett stilt, samt at tenninga justeres ned når du trykksetter trykklokka på fordeleren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: 14 pins apc

Legg inn av Vangen N622 » 21 jul 2010, 17:43

På min T8'er så kan jeg høre at den fusker på over 1,2 bar i laddetrykk med 98 oktan og alt originalt. Så da vet du iallefall hva du har å gå på. ;)
Saab er livet! :)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 14 pins apc

Legg inn av na_X » 21 jul 2010, 18:28

Pass på at dioden er satt rett vei også, det er en + og - på diodene, også er pinnen som går ut fra APC minus så du må koble til den andre siden av dioden til pluss.
Ville hatt en luft/bensin-måler i tillegg så man vet at bilen får nok bensin også, det er mer enn tenningsbank som spiller noen rolle for motoren. Det trenger ikke å ta lang tid å skjære en orginalt ladet T8 med 98-oktan heller (det kan jeg love deg) og 98-oktan er anbefalt på biler med APC ifølge instruksjonsboken. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 23 jul 2010, 20:40

Flott å få vita hva som skal på + og - da jeg har lurt litt på det.
Akkurat nå så har festet på støtdemperen gått sundt så jeg må ta det først.(rust rust)
Har desverre ikke begynt med dioden enda men desto flere råd jeg får, desto mer innspirerende blir det å begynne.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 26 aug 2010, 16:06

Bedre sent en aldri. Da er det montert diode og den fungerer perfekt 8) desverre :cry: . Så Apc boksen registerer iallfall noe som den tolker som tenningsbank. Dioden skal ha - fra apc boksen (pin 5), noe som noen har nevnt tidligere.
Jeg brukte først en feil diode, det vil si at den blinket på likestrøm så den fungerte ikke.
Det må brukes en diode som lyser heletiden når den får likestrøm.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 28 aug 2010, 15:29

Sjekket tenninga og den var feil innstilt justerte til rett tenning og den beholt turbotrykket 8) .
Fikk ikke kjørt mange metrene før det begynte å si bang bang og klikk klakk. Tror at det var girkassa som gikk :roll: :oops: (Da jeg har koblet om på apc boksen så prøvde jeg å følge med på at ikke turbotrykket gikk på rødt) Jeg jekket opp og kjørte ett hjul om gangen og det bråkte like mye på begge sidene. Det ute lukker vel at en av drivknutene er gåen? Differensialen kan jo være ødelagt på noen måte? uten at jeg ser noen grunn til det.
Hva kan ha gått sundt på girkassa?
Den er fremdeles kjørbar men den har fått litt kenkeru :woot: egenskaper iseg.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 23 apr 2011, 15:49

Ting tar tid når man har andre ting å gjøre men nå er girkassen skiftet.
Prøvde å justere tenningen det hjalp men har fortsatt litt tenningsbank, dioden lyser rundt 3000 rmp ved full belasting.
Jeg vet at tenningen skal være 16 ved 850 rpm for en og900 t16 85 mod problemet er at motoren går på 1100 rpm ved tomgang så hva gjør jeg da? noen som har noen passende verdier for tenningen ved 1100 rpm eller over det for den saks skyld?

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 14 pins apc

Legg inn av Atzz » 23 apr 2011, 16:39

Tenning skal være 20 grader F.Ø.D ved 2000 rpm med vakumslange til vakumklokke på fordeler frakoblet, og plugget igjen slik at motoren ikke drar falskluft.

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: 14 pins apc

Legg inn av St.D » 23 apr 2011, 22:03

Mange takk!
Da er tenningen stilt og dioden har sluttet å blinke.

Svar