dette var kanskje ikke det jeg hadde lyst å bruke første posten på forumet til men Hei.
Jeg har nettopp fått meg en Saab 900 turbo 1997. Jeg har fått problemer med clutchen. jeg må presse clutchpedalen helt inn og da er det bare så vidt det går og få den i gir. Når jeg skal bytte gir og presser inn peddallen så napper den og den blir værende igjen presset inn etter jeg fjerner foten fra pedalen, slik at jeg må å hente pedalen tilbake. i tillegg så har det skjedd at ved moderat gasspåtrykk så ruses motoren.
Så jeg regner med at det er noe slitedeler som må byttes. Er det lett å bytte clutch på disse bilene?
Noen som vet om en DIY for clutchbytte? hvilken deler jeg bør ta å bytte og hvilken spesial verktøy jeg bør ha tilgjenngelig?
Jeg har den del verktøy samt jeg har tilgang til lokaler med bukk.
Hva vil det koste å få det på verksted?
takk..
Problemer med Clutch Saab 900se Turbo 1997
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1741
- Navn: Helge Åstveit
- Bil: Saab 9-3 AERO
Re: Problemer med Clutch Saab 900se Turbo 1997
Mest sansynlig dårlig clutch, kan også være clutchwire om du ha wire og ikke 9-3 kasse hy......
Men wireren skal jo ikke ha noe å si med at motoren ruser seg seff..
så mest sansylig så høres det utsom om clutch har gått fløyen..
Men wireren skal jo ikke ha noe å si med at motoren ruser seg seff..
så mest sansylig så høres det utsom om clutch har gått fløyen..
Ikke helt sikker på hvilken kasse som står i bilen. Bilen ble levert med sånn sentronic kasse men den kasse ble ødelagt 6-7år siden og da ble det satt inn en manuell kasse på garanti av Imaas Bil i Bodø.
Er egentlig ikke sikker på om jeg gidder å jobbe på bilen selv så jeg skal prøv å finn verksted til den i morra.. det blir spennende å se om jeg får kjørt den dit eller om jeg må få noen til å hente bilen...
Er egentlig ikke sikker på om jeg gidder å jobbe på bilen selv så jeg skal prøv å finn verksted til den i morra.. det blir spennende å se om jeg får kjørt den dit eller om jeg må få noen til å hente bilen...
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Ny clutch hos Speedparts koster 2000,-. Gjør du ikke jobben selv så bruker vel et bra verksted noe rundt 3 timer på clutchbytte tenker jeg.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Jeg kommer til å gjøre jobben selv... fikk nesten smekk på jobb da jeg sa jeg skulle sett bort jobben.. 
har vært å kjøpt nytt clutch sett og Hayenes bok så da er det vel bare å sette i gang.
Skal kjøre bilen ned til bukken i morra også får jeg skiftet clutchen i løpe av helgen regner jeg med.
Må jeg ned med girkassa? noen som har gjort jobben?
Jeg fant denne diy guiden på nettet og sånn det står
Eller hvis det er noe spesial verktøy jeg bør anskaffe?

har vært å kjøpt nytt clutch sett og Hayenes bok så da er det vel bare å sette i gang.
Skal kjøre bilen ned til bukken i morra også får jeg skiftet clutchen i løpe av helgen regner jeg med.
Må jeg ned med girkassa? noen som har gjort jobben?
Jeg fant denne diy guiden på nettet og sånn det står
http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... n_Removal/Manual transmission removal on a 1996 Saab 900 (applies to all 1994-1998 900 and 1999-2002 9-3). The goal was to install a new clutch and replace the transmission with a newer, stronger unit. This article covers gearbox removal only
Eller hvis det er noe spesial verktøy jeg bør anskaffe?
Hei igjen, kan fortelle at det var utløserlageret og slavesylinderen som måtte byttes. nå er alt byttet inkludert clutch og trykkplate.
Men så gjenstår det å bløde cluchen... Jeg har lest at man bør benytte seg av trykkbløder? noen som har erfaring med biltema sin trykkbløder? eller en annen metode som er å anbefale.
takk
johjoa
Men så gjenstår det å bløde cluchen... Jeg har lest at man bør benytte seg av trykkbløder? noen som har erfaring med biltema sin trykkbløder? eller en annen metode som er å anbefale.
takk
johjoa