Side 1 av 1
Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 31 jul 2010, 13:23
av Tjomsi
Hei.
Bilen min starter helt fint når den er kald, men hvis jeg kjører en liten tur, 5 min. eller mer, og stopper bilen, må jeg bruke 10-20 ganger for å få den igang igjen. Hvis bilen står noen timer starter den på første forsøk igjen. Bensinpumpen på bilen er nettopp byttet, men problemene er verre nå enn før den ble byttet.
Når jeg vrir rundt nøkkelen tenner det nesten ganske ofte, men så kommer det en summelyd så må jeg vri om på nytt.
Har noen her noen idé om hva det kan være for noe som gjør dette? Har blitt veldig irriterende etterhvert nå, etter at det begynte for et halvt år siden har det stadig blitt verre, og jeg frykter at det ikke starter med varm motor i det hele tatt til slutt.
På forhånd takk for all hjelp! 
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 04 aug 2010, 19:49
av Tjomsi
opp
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 04 aug 2010, 20:09
av Ingvar N629
Den beskrivelsen er jo ganske tynn, men det KAN være en dyse som lekker, er den bedre om vinteren? Når du ikke får start, kan du jo skru ut pluggene og se om de er våte, og legg merke til fargen på dem.
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 05 aug 2010, 15:25
av Tjomsi
Allright, skal gjøre det.
Den er ikke merkbart bedre om vinteren, men det kan hende, siden det har blitt verre og verre i vår og sommer, men jeg brukte bilen lite iløpet av vinteren.
Hva skal jeg beskrive for gjøre det lettere å tolke hva som er feilen?
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 05 aug 2010, 18:46
av Ingvar N629
Tja, har du gjort noe feilsøking på den, har du DI-tenning eller den gammeldagse fordeleren, har bilen gått langt, har det vært gjort forsøk på å bytte noe deler, har det vært gjort andre arbeider på bilen omtrent da dette startet osv
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 06 aug 2010, 02:20
av Tjomsi
Ingvar N629 skrev:Tja, har du gjort noe feilsøking på den, har du DI-tenning eller den gammeldagse fordeleren, har bilen gått langt, har det vært gjort forsøk på å bytte noe deler, har det vært gjort andre arbeider på bilen omtrent da dette startet osv
jeg ser at min forklaring bærer preg av mangler nå, og foreløpig kan jeg kun svare på noe av det du spør om; om det har skjedd pga. arbeid ellers på bilen, det har det nok ikke (kan en løs jording være skyld i problemet tror dere? Isåfall må jeg ned og skru litt). Jeg har ikke byttet noen deler utenom bremseklosser og et bremserør. Bilen har gått 210k, speedometeret har også vært av og på samtidig som starten har blitt tregere, men vet ikke om dette har noen sammenheng ( mest sannsynelig ikke?).
Jeg skal prøve å finne ut mer så det blir litt lettere for dere å hjelpe

Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 06 aug 2010, 19:34
av Ingvar N629
Jordproblem kan jo lage mye kødd... men begynn med å skru ut pluggene og se på dem etter et mislykket startforsøk.
Du svarte ikke på om det er DI eller fordeler?
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 08 aug 2010, 14:46
av Tjomsi
jeg vet ikke, skal finne det ut asap!
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 10 aug 2010, 00:47
av Tjomsi
hva gjør vi hvis pluggene er våte? bytter de ut?
Re: Startproblemer 9000 turbo 91
Lagt inn: 10 aug 2010, 01:28
av Trond N47
Det hjelper trolig ikke på problemet, men nye plugger er alltid greit å ha. Her er 3 konkrete ting du må komme tilbake med:
DI-kassett sitter på toppen av motoren og er rød. Denne må av for å bytte plugger. Alle turbomodeller fom. 1989 hadde DI så du har sikkert det. Pass på at du alltid har DI-kassetten stående riktig vei når den tas ut. Kjør alltid med NGK-plugger, alt annet blir bare prakk. Med DI skal du ha såkalte R-plugger med resistor, trolig NGK BCPR7 ES-11 (hvis du har 2,3 l).
Sjekk om du har 2,3 eller 2,0, dette står også på motorens toppdeksel. Har du en 2,3T så kan den ha TCS (antispinn), i såfall er gasspjeldet vacuumstyrt og har et pent plastdeksel, du har også TCS varsellampe som lyser før start. Dette må vi vite for å kunne hjelpe deg mer konkret.
Løse jordinger SKAL alltid festes, de er aldri bare til pynt. De vanligste årsakene til at 9k ikke varmstarter er feil med temperaturmåler i innsuget eller periodisk feil på veivakselgiveren. Et SAAB-verksted kan hjelpe deg med å lese ut feilkoder for å finne feilen.